رئیس اداره دامپزشکی شهرستان قیروکارزین از بهسازی اماکن دامی و سمپاشی واحد‌های دامپروری علیه کنه ناقل بیماری تب کریمه کنگو به عنوان مهم‌ترین راه‌های پیشگیری از این بیماری خبر داد.
کد خبر: ۷۶۷۷۴۴
تاریخ انتشار: ۰۹ مرداد ۱۳۹۸ - ۱۵:۱۹ 31 July 2019

تابناک فارس به نقل از باشگاه خبرنگاران:محمد جواد موسوی گفت: بهسازی اماکن دامی به لحاظ بهداشتی شدن جایگاه و سمپاشی جایگاه و دام‌ها در طول دوره فعالیت کنه‌های ناقل بیماری تب خونریزی دهنده کریمه کنگو (CCHF) از مهم‌ترین و آسان‌ترین راه‌های مقابله و پیشگیری از این بیماری مشترک واگیر دار خطرناک است.

وی با توضیح این مطلب که اوج فعالیت کنه ناقل بیماری در فصول بهار و تابستان است، اظهار کرد: سیمانی کردنی دیواره‌های اصطبل، جمع آوری بهنگام کود و سمپاشی در دوره‌های زمانی مناسب مانع از حضور کنه‌های ناقل و حذف آلودگی از گله می‌شود.

موسوی با اشاره به اینکه بیماری در حیوانات اهلی مثل گاو، گوسفند و بز علائم مشخصی ندارد و حداکثر باعث تب می‌شود، افزود: کارکنان کشتارگاه‌ها و قصابان به احتمال زیاد متوجه بیماری در دام نمی‌شوند و در معرض ابتلا به این بیماری کشنده خواهند بود.

وی به جداسازی محل نگهداری دام از محل زندگی دامداران، عدم خرید دام از محل‌های مشکوک، استفاده از مواد دور کننده کنه، خوداری از له کردن کنه روی پوست بدن و کشتار دام صرفا در کشتارگاه‌های مجاز و زیر نظر دامپزشک به عنوان عوامل موثر در جلوگیری از ابتلا به بیماری تب کریمه کنگو اشاره کرد.

رئیس اداره دامپزشکی قیروکارزین با تاکید بر ارائه آموزش‌های لازم به شهروندان و دامداران، گفت: این اداره با همکاری مدیریت جهاد کشاورزی این شهرستان در فصول طغیان کنه ناقل این بیماری اقدام به برگزاری کارگاه‌های آموزشی برای جامعه هدف خود کرده که در این راستا تا کنون بیش از ۱۲۰ نفر روز آموزش کوتاه مدت به اجرا در آمده است.

موسوی در پایان به شهروندان توصیه کرد: گوشت مورد نیاز خود را از محل‌های مطمئن و تحت نظارت دامپزشکی خریداری و در زمان خرید گوشت وجود مهر بهداشتی دامپزشکی بر روی لاشه را کنترل کنند، پس از خرید گوشت آنرا به مدت ۴۸ ساعت در یخچال نگهداری سپس اقدام به خرد کردن و طبخ آن شود.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار