مدیرعامل شرکت آب منطقه ای بوشهر گفت: دشت طلحه و فاریاب دشتستان این استان با روزانه یک سانتی متر افت سطح ایستایی، رکوردار افت آب زیرزمینی در میان 31 دشت آبی استان و شاید همه دشت های کشور باشد.
کد خبر: ۷۷۶۳۷
تاریخ انتشار: ۲۵ مرداد ۱۳۹۴ - ۱۳:۳۴ 16 August 2015

روابط عمومی شرکت آب منطقه ای بوشهر روز یکشنبه به نقل از شاپور رجایی افزود: پس از دشت طلحه و فاریاب با 365 سانتی متر افت سطح ایستایی آب، دشت های دهرود، تنگ ارم و خون دشتستان نیز به ترتیب با 280 و 208 سانتی متر بیشترین پایین افتادن سطح آب زیر زمینی را به خود اختصاص می دهند.

وی ادامه داد: دشت های شهرستان دشتستان در یک سال گذشته (تیر93 تا تیر 94) حدود 163سانتی متر افت سطح ایستایی داشته اند که با نسبت تغییرات متوسط دراز مدت آنها که حدود 56 سانتی متر است، وضعیت بحرانی تری دارند.

رجایی بیشترین سطح اشتغال بخش بوشکان بویژه روستاهای طلحه، فاریاب، خون و حتی شهرهای کلمه و بوشکان را مربوط به بخش کشاورزی دانست و اظهارکرد: ادامه افت سطح ایستایی با برداشت های بی رویه و نبود برخورد قاطع و قانونی با بهره برداران و یا برداشت کنندگان غیرمجاز، آبخوان های این دشت ها را به نابودی کشانده و در آینده نزدیک شاهد بیکاری قشر وسیعی از تولیدکنندگان روستایی این بخش خواهیم بود.

وی بیان کرد: همچنین منابع آب زیر زمینی دشت گلدشت در سالهای گذشته با توجه به بهره مندی از تغذیه سد رییسعلی دلواری فاقد افت بوده، اما در چهار ماه گذشته حدود 31 سانتی متر و در سال آبی گذشته 113 سانتی متر افت سطح ایستایی را نشان می دهد.

مدیرعامل شرکت آب منطقه ای بوشهر افت سطح ایستایی دشت گلدشت را آغاز نگرانی و تهدیدی جدی برای بهره برداران این دشت عنوان کرد و یادآورشد: بیشترین تخلفات حفر چاههای غیرمجاز، انتقال آب و حتی اجاره اراضی زراعی به غیر بومیان در این منطقه صورت گرفته و این امر به تشدید دامنه بحران آبی آن منجر شده است.

رجایی وضعیت افت سطح آب زیر زمینی دشت اهرم شهرستان تنگستان را در متوسط یک سال اخیر 24 سانتی متر دانست و افزود: شهرستان دشتی با متوسط تغییرات دراز مدت سطح آب به میزان منفی 43 سانتی متر در سال و کسری مخزن 9 میلیون متر مکعبی از دیگر شهرستان هایی است که تمامی دشتهای آن از مرز بحران گذشته و همگی ممنوعه شده اند.

وی با اشاره به این که بیشترین افت در چهار ماه اخیر مربوط به آبخوان های باغان و دشت پلنگ شهرستان دشتی به میزان منفی 77 سانتی متر بوده است، ادامه داد: افت کمتر برخی دشت های این شهرستان ناشی از کاهش توان آبدهی، جایگزینی آب شور، محدودیت در بهره برداری از منابع آب شور و کشت نشدن محصولات زراعی و صیفی جات در فصل اخیر بوده است ولی در ماههای آینده سیر نزولی تراز آب به طور مستمر ادامه خواهد داشت.

دبیر شورای حفاظت از منابع آب استان بوشهر گفت: وضعیت دشت های شهرستان جم در مقام مقایسه با سایر شهرستان ها به دلیل وسعت و تعداد آبخوان های کمتر، بحرانی تر است طوری که مساحت و حجم کمتر ذخایر آب زیرزمینی این منطقه از یک طرف و افت سریع تر سطح آب ماهانه بیش از 30 سانتی متر و در چهار ماه اخیر بیش از یک متر باعث شده تا از نظر ذخایر آبی در شمار شهرستان های بسیار بحرانی قرار گیرد.

رجایی اضافه کرد: آبخوان دشت ریز در چهار ماه اول سال 1394 معادل 118 و دشت جم 66 سانتی متر افت نشان می دهد.وی بیان کرد: دشت های ریز و جم در یک سال گذشته به ترتیب 172 و 92 سانتی متر افت داشته اند که این میزان افت در یک شهرستان صنعتی که میزبان یکی از بزرگترین و عظیم ترین تاسیسات و خطوط انتقال گاز کشور است بسیار خطرناک بوده و می تواند سبب نشست زمین و بروز خسارت به تاسیسات زیربنایی و اماکن شهری و روستایی شود به همین دلیل لازم است تدابیر ویژه ای در این زمینه اتخاذ شود.
رجایی به وضعیت منابع آب زیر زمینی دشت های شهرستان دیر و کنگان اشاره کرد و افزود: به علت الگوی کشت گوجه در شهرستان دیر و دشت آبدان اکنون با تراز مثبت 17 سانتی متر برخوردار است ولی با توجه به آمار واحد مدیریت مطالعات شرکت و غلبه آب شور به سمت آب شیرین در آینده نزدیک کل دشت غیر قابل استفاده خواهد شد.
مدیرعامل شرکت آب منطقه ای بوشهر افزود: وضعیت منابع آب زیر زمینی شهرستانهای گناوه و دیلم به علت وجود منابع آب زیر زمینی غیر قابل بهره برداری کمترین افت سطح ایستایی را در استان داشته است.
رجایی اظهار کرد: به طور کلی آمارهای فصل اخیر نشان می دهد دشت های استان بوشهر، ماهانه به طور متوسط بیش از 10 سانتی متر و در چهار ماه اخیر حدود 35 سانتی متر افت را تجربه کرده اند این درحالی است که از ابتدای سال آبی افت تراز سفره های زیرزمینی آبخوان ها 80 سانتی متر بوده و در یکسال گذشته افت از مرز یک متر نیز گذشته است.
وی اظهارکرد: باید با همکاری یکدیگر برای مدیریت مصرف آب تلاش کنیم و با توسعه روشهای نوین آبیاری، کشت محصولات کم آب بر، افزایش راندمان تولید در واحد سطح و رعایت الگوی کشت با مشکل کم آبی به صورت علمی برخورد شود.
مدیرعامل شرکت آب منطقه ای بوشهر گفت: اگر در مورد مدیریت آب های زیرزمینی تعلل کنیم ممکن است تمام آبخوان ها در دشت های بحرانی از بین برود و امکان بازیابی سفره های زیرزمینی میسر نباشد.

منبع: ايرنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار