مدیر کل اسبق منابع طبیعی اردبیل:
منابع طبیعی حیران پنج سال بعد از استان شدن اردبیل و در سال 76 به گیلان واگذار شده است و تا زمانی مدیریت که این منابع برعهده استان اردبیل بود ، هیچ تخریبی را در حیران شاهد نبودیم. حال سئوالی که پیش می آید این است که آیا نمی شد بر اساس قوانین تقسیمات کشوری، نگهداری ارتفاعات حیران به شهرستان نمین واگذار می شد؟!
کد خبر: ۸۰۲۳۵
تاریخ انتشار: ۳۰ مرداد ۱۳۹۴ - ۱۲:۴۰ 21 August 2015

مدیر کل اسبق اداره کل منابع طبیعی استان اردبیل گفت: منابع طبیعی حیران پنج سال بعد از استان شدن اردبیل و در سال 76 به گیلان واگذار شده است و تا زمانی مدیریت که این منابع برعهده استان اردبیل بود ، هیچ تخریبی را در حیران شاهد نبودیم.

به گزارش تابناک اردبیل، حمید پیرموذن در گفتگو با سبلانه تصریح کرد: بر اساس مرزبندی که از سال 60 بود، از منطقه اقا یورد تا بهارستان و تا منطقه فندقلو جزو محدوده منابع طبیعی استان آذربایجان شرقی بود و بعد از استان شدن اردبیل یک سری تغییراتی تحمیل شد و از سال 76 به بعد حیران به منابع طبیعی گیلان واگذار شد که البته طبق نقشه مشخص است.

حال سئوالی که پیش می آید این است که چرا نگهداری از منابعی که برای قرن ها بر عهده اردبیل بود بعد از استان شدن اردبیل به گیلان واگذار شده است و آیا نمی شد بر اساس قوانین تقسیمات کشوری، نگهداری ارتفاعات حیران به شهرستان نمین واگذار می شد؟!

و آیا فاصله هویتی و جغرافیایی حیران به شهرستان نمین و بخش ویلکیج نزدیکتر است یا به گیلان ؟!

مدیر کل اسبق منابع طبیعی اردبیل با بیان اینکه افزایش محدوده طرح هادی در حیران توسط مسئولان گیلانی انجام شد افزود: اجرای طرح هادی در حیران که جزو منابع طبیعی است، از اول غیر قانونی و اشتباه بوده است و مجریان این طرح باید پاسخگو باشند.

مدیرکل سابق منابع طبیعی اردبیل که البته قبل از جدایی اردبیل، مدیرکل منابع طبیعی استان آذربایجان شرقی بود، معتقد است: با توجه به اینکه جنگلهای منطقه حیران جز منابع ملی است اجرای طرح هادی در این منطقه طبق قانون ممنوع بوده است.

وی با اشاره به صحبت های نماینده مردم آستارا در مجلس شورای اسلامی در خصوص اجرای طرح هادی به مساحت 160 هکتار گفت: ما اگر نگاهی به قوانین داشته باشیم به صراحت نوشته که هم تبدیل و هم واگذاری این مناطق ممنوع است و حتی شورای انقلاب نیز در سال 58 بر این مسئله تاکید کرده بود.

پیرموذن تصریح کرد: طبق ماده 20 بخش الف، ذیل آیین نامه اجرای لایحه قانونی اصلاح لایحه قانونی واگذاری و احیای اراضی در حکومت جمهوری اسلامی ایران مصوب 31/2/59، اراضی جنگلها و بیشه های طبیعی، نهالستانهای عمومی، مراتع عمومی از حریم روستا، پارک‌های جنگلی و جنگلهای دست کاشت، راه های کوچ ایل نشینان و حریم آنها از موارد مطلقا ممنوع تبدیل و واگذاری محسوب می شوند.

وی با توجه به استثنا بودن مستحدثات از این قانون اظهار کرد: باید در نظر داشت که در زمان تصویب این قانون نیز این مستحدثات به 20 هکتار هم نمیرسید اما مسئولان گیلانی به یکباره محدوده طرح هادی را در مناطق جنگلی به چند برابر افزایش داده اند!

حمید پیرموذن با بیان اینکه اجرای طرح هادی در این مناطق مفهوم ندارد اظهار کرد: باید دید کدام قدرت مجوز اجرای طرح هادی در حیران را داده است و راه را برای تخریب منابع طبیعی در این منطقه هموار کرده است.

وی تصریح کرد: اجرای این طرح در منطقه حیران مانند این است که وارد ساختمان دیگری شویم و در دل آن ساختمان برج سازی انجام دهیم. این یعنی شکستن حریم های قانونی.

مدیر کل سابق منابع طبیعی آذربایجان شرقی (اردبیل) با اشاره به مواد 56،13 و 39 قانون حفاظت و بهره برداری از منابع طبیعی اظهار کرد: اگر بخواهیم از نظر وضعیت اشجار، وجود منابع طبیعی و مراتع ملی مستند اطلاعات را داشته باشیم، عکس های هوایی خط پرواز سال 1349 به عنوان بهترین مبنا و منبع باید مورد مطالعه قرار گیرد والبته مدارکی از آن زمان را که یا در آذربایجان شرقی (استان وقت و دربرگیرنده استان اردبیل فعلی) و یا در گیلان وجود دارد.

وی با اشاره به ساخت و سازهای صورت گرفته در گردنه حیران اظهار کرد: تا حدود سال 75 بحث ویلاسازی در این مناطق مطرح نبود و تنها روستاییان منطقه در آن زندگی می کردند و حتی در ان زمان به دلیل اینکه دام های روستانشینان زیاد بود طرح خروج دام از جنگل اجرایی شد که این طرح حساس بودن منطقه و غیر قانونی بودن اجرای طرح هادی را عیان تر می کند.

حمید پیر موذن در خصوص در خصوص ایجاد تله کابین و وسایل تفریحی در این مناطق نیز گفت: ایجاد منطقه تفریحی در این محل ذیل ماده 3 قانون حفاظت و بهره برداری از منابع طبیعی قرار می گیرد که البته تنها در جهت رفاه مردم صورت گرفته است و در این محل امکان دادن حق مالکیت نیز وجود ندارد و محلی را که وسایل تفریحی در آن مورد استفاده قرار گرفته نیز جزو مراتع است و محدوده جنگلی را در بر نمیگیرد.

وی با بیان اینکه شنیده ها حاکی از تشکیل کارگروهی مستقل و بیطرف از استان های اردبیل و گیلان است اظهار کرد: امیدواریم با در نظر گرفتن افراد متخصص و کاردان در این زمینه بتوان به نتایج مثبتی دست یافت و البته باید توجه داشت که این مسئله زمان بر خواهد بود.


خطر رانش زمین در مناطق ویلایی حیران

پیرموذن همچنین با گوشزد کردن خطرات ویلا سازی در منطقه حیران اظهار کرد: ساختمان خاک گردنه حیران چند طبقه ای است که به دوران سوم زمین شناسی بر میگردد که این لایه ها شیستی هستند و لغزنده، که اگر با آب ها برخورد داشته باشد لغزندگی ان شدت یافته و احتمال ریزش سنگ و رانش در این مناطق وجود دارد.

وی اظهار داشت: این مسئله علاوه بر خطرات مالی و جانی باعث هدر رفت سرمایه اقتصادی و منابع طبیعی نیز می شود.

حمید پیرموذن سخنان نمایندگان استانهای همجوار در خصوص زمین خواری و ویلاسازی در منطقه حیران را ناپسند و غیر اخلاقی عنوان کرد و گفت: خوشبختانه دستگاه قضا نسبت به این موضوع حساس است و در این مورد اگر قضاوت را به آنها بسپاریم قطعا نتیجه بهتری حاصل خواهد شد.


اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۸
taroatapikatma
|
-
|
۱۳:۲۶ - ۱۳۹۴/۰۶/۰۱
این منطقه تا ابد به آذربایجان تعلق دارد مثل ابو موسی که به ایران تعلق دارد
سیروس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۹:۵۲ - ۱۳۹۴/۰۶/۰۱
والله در تقسیمات وزارت کشور که گردنه حیران جزء گیلانه نمی دونم این آقای taroatapikatma !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!این وسط چی میگه ؟؟؟ خوابه انگار
پاسخ ها
taroatapikatma
| - |
۱۱:۵۱ - ۱۳۹۴/۰۶/۰۲
مناطقی که در گذشته های دور به ولایت آذربایجان تعلق داشته مثل همدان، قزوین، بخشی از مناطق غربی گیلان و ...
باید پس داده بشه تا هویت تاریخی اونها حفظ بشه
آرياپارس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۵:۴۵ - ۱۳۹۴/۰۶/۰۲
اين منطقه تا أبد به ايران تعلق دارد همان گونه كه آذربايجان به ايران تعلق دارد. درود بر گيلك،بختيارى لر، كرد، فارس،. عرب خوزستانى ، بلوچ ،اذرى ( ايران و ايرانى)
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۹:۵۱ - ۱۳۹۴/۰۶/۰۲
آذری کیه -تورکی دانشیلار بیزیم اولکه ده آذری دروت یوز ایلدی بیندن گدیب
ستار
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۳:۱۰ - ۱۳۹۴/۰۶/۰۴
حیران = آستارا = گیلان = ایران
علیرضا موسوی
|
United States
|
۱۲:۳۰ - ۱۳۹۴/۰۶/۱۹
اظهارات آقای پیرموذن در این باره بسیار بجا و ستودنی است...
اکثریت مطلق مردم آستارا گیلک نیستند و از لحاظ فرهنگ و آداب و رسوم هم با آنها متفاوت اند و در مقابل قرابت و نزدیکی زیادی بین فرهنگشان با اردبیلی ها وجود دارد و عمده مردم آستارا هم تمایل زیادی به اردبیل دارند؛ بطوریکه برای کارهای ضروری اداری و درمانی که امکانش در آستارا برایشان مقدور نیست بیشتر مایل اند به اردبیل بروند تا رشت؛ و حتی عده زیادی از آنها در این راه گذفتار سوانح جاده ای بین آستارا و رشت هم می شوند؛
آستارای عزیز تکه جدا نشدنی از فرهنگ و جامعه و تاریخ و تمدن و اقلیم اردبیل و آذربایجان است و انشالله هر چه زودتر حتی با برگزاری همه پرسی هم که شده، دوباره به آغوش اردبیل و آذزبایجان باز خواهد گشت و هم آستارا و هم اردبیل هر دو در کنار هم از خیر و برکات این بازگشت و پیوند دوباره بهره‌مند خواهند شد ان شاء الله...
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۹:۵۰ - ۱۳۹۴/۰۷/۱۶
بحث واگذار شدن یا نشدن به کدام استان بحث دیگری است. در هر حالت تصرف اراضی ملی بر اساس نقشه های 1334 یا 36 به عنوان معیار مد نظر است و بررسی میشود. و در هر زمان حتی 100 سال بعد هم قابل پیگیری است. احتمال زیاد دشمنان چون فهمیده اند اوضاع خراب است سوابق و نقشه های ان سالها را از بین ببرند و یا بگویند نقشه برداری نشده یا بگویند هواپیمای نقشه بردار و تصویر هوایی ها اتش گرفته و بایگانی نیست. هر نوع اقدام مخرب برای از بین بردن سوابق توسط زمینخوار و زد و بند با روسا امکانپذیر است. اگر کره شمالی بود برای این واقعه چند نفر از سران و نماینده و استاندار و وزیر توسط کیم جونگ اون با تانک له میشدند ولی الان بخشش میشوند و افراد با جسارت بالا و قابل ترقی معرفی میشوند.
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار