اطلاعات غیرواقعی بودن این شایعه بسیار است و لزومی به بیان آنان نیست چرا که همه مسئولین با تمام توان و به سرعت به رد آن پرداختند! متاسفانه بی در و پیکری محتوای ورودی به فضای مجازی به گونه ای است که گاها قطع کردن آن از سوی مسئولین بزرگترین خدمت به مردم محسوب می شود!
کد خبر: ۸۰۷۰۹۳
تاریخ انتشار: ۲۸ آذر ۱۳۹۸ - ۱۴:۵۱ 19 December 2019
تابناک کهگیلویه و بویراحمد ، این روزها فضای مجازی در ایران به جای سرعت بخش و دقت در انتشار خبرها به محلی برای ایجاد موج های موثر بر افکار عمومی و یا رواج شایعات عجیب و غریب برای بر هم زدن امنیت ذهنی جامعه تبدیل شده است!
متاسفانه بی در و پیکری محتوای ورودی به فضای مجازی به گونه ای است که گاها قطع کردن آن از سوی مسئولین بزرگترین خدمت به مردم محسوب می شود!
طی یکی دو روز گذشته خبری در فضای مجازی منتشر شد که برای کسانی که حداقل سواد رسانه ای را داشته باشند کذب بودن آن محرز بود !
ماجرا از این قرار است که خبری با تیتر اطلاعيه مهم٤٠٢ نقشه بارندگی کشور در طول 72 ساعت آینده از احتمال بارش هایی بین 200 تا 900 میلیمتر ! را پیش بینی می کند ! این اطلاعیه غیر واقعی پشت بند خود را هشدار سازمان ناسا آورده که به مسئولین ایرانی هشدار برای آمادگی رویارویی را هم می دهد ! و در ادامه از اعزام گروه های صلیب سرخ با غذا و دارو به ایران خبر می دهد ، از مردم می خواهد سفرهای خود را کنسل کنند ! خوراکی خشک داشته باشند  ، اسناد و مدارک خود را در جای امن و مرتفع قرار دهند ، مناطق اثرگذار سیستم را هم کهگیلویه و بویراحمد، چهارمحال بختیاری، لرستان و دامنه های زاگرس در خوزستان و اصفهان و شیراز ، بیان می کند و جالب تر این که از کشته شدن هزاران نفر درسیل ناشی از این بارش ها صحبت می شود!
در ادامه این شایعه آمده است : طبق بررسی نقشه های هواشناسی، ایران، بعنوان پر باران‌ترین کشور در آسیا و اروپا برای ۱۶ روز آینده معرفی شده است. ضمن اینکه مهلت سه روزه هم داده می شود!
بسیج مدیران برای تکذیب اطلاعیه مهم 402 !
این اطلاعیه آنقدر جزئیات غیرواقعی بودن در درون خود دارد که برای کسانی که حداقل اطلاعاتی با استفاده از خبرهای موثق از رسانه های واقعی را دارند ، به راحتی قابل تشخیص است اما واکنش های پی درپی برخی مسئولان در انتشار مصاحبه هایی برای تکذیب این شایعه ما را به این نکته می رساند که مشکل اساسی ما در واقع بحرانی به نام بحران مدیران است!
این اطلاعیه که گویا دست به دست در فضای مجازی منتشر شده است تا به کهگیلویه و بویراحمد رسیده است و احتمالا اکنون 72 ساعت از مدت زمان انتشار اولیه آن را چند روزی است پشت سر گذاشته است ، تازه خبرهایی در رسانه ها به نقل از برخی مسئولان منتشر می شود که همه در حال رقابت برای تکذیب این شایعه هستند هر چند متاسفانه این حجم از اخبار تکذیب مسئولان ، پذیرش شایعه را برای مردم عام واقعی تر کرده است !
جالب است این شایعه ابتدا در خوزستان منتشر شده است و مسئولان در آن نطقه خبرهای متعددی برای تکذیب آن منتشر کرده اند و پس از آن این شایعه به کهگیلویه و بویراحمد هم رسیده است و مصاحبه ها یا اطلاعیه هایی هم برای تکذیب خبر منتشر می شود! ولی در مجموع مسئولان توانستند شایعه را بیش از 72 ساعتی که در متن شایعه بود سرتیتر نگه دارند و از فضای مجازی به رسانه ها بکشانند!
سواد کاربران در فضای مجازی!
اما نکته بسیار مهم تر مربوط به سواد کاربران در مواجهه با اخبار فضای مجازی است ! این روزها متاسفانه مبتنی بر مثل معروف " دروغ هر چه بزرگ‌تر باشد، باور کردن آن برای مردم ساده‌تر است! " انبوهی از شایعات غیر واقعی در معرض دید مردم قرار می گیرد و خیلی ساده هم باورپذیرتر می شود! کار انتشار شایعات از مسائل سیاسی فراتر رفته و به تهدید امنیت روانی جامعه رسیده است و کاربران فضای مجازی هم هیچ تلاشی برای راستی آزمایی مطلب نمی کنند و به سرعت دست به انتشار آن می زنند ! و پس از گذشت چند دقیقه یا حداکثر چند ساعت یک شایعه به یک خبر با ظاهری واقعی تبدیل می شود!
در ماجرای اخیر اگر کاربران به خبرهای میزان بارش باران چند روز اخیر در آبادان توجه می کردند که با بارش حداکثر 120 میلیمتر ، این شهر عنوان دومین شهر پربارش دنیا را به خود اختصاص داد و در پی آن چه فاجعه ای به وجود آمد به راحتی نمی پذیرفتند که 900 میلیمتر از یک سیستم در یک بازه زمانی محدود ببارد!
اطلاعات غیرواقعی بودن این شایعه بسیار است و لزومی به بیان آنان نیست چرا که همه مسئولین با تمام توان و به سرعت به رد آن پرداختند! اما به نظر می رسد خود مردم هم لازم است توجه داشته باشند که حضور در فضای مجازی مستلزم داشتن و یا در پی کسب کردن حداقل اطلاعاتی است که خدای ناکرده به یک منتشر کننده مطالبی با خروجی جو روانی ملتهب در جامعه تبدیل نشوند!
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۷
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۵:۳۶ - ۱۳۹۸/۰۹/۲۸
بسم الله الرحمن الرحیم
تا نباشد چیزکی مردم نگویند چیزها
سایت محترم تابناک استان کهگیلویه و بویراحمد با سلام
ضمن تشکر لطفا جهت تنویر افکار عمومی این سئوالات را از فرماندار محترم بهمئی بپرسید
1-اگر مردم بهمئی خواهان تغییر نام لیکک مرکز شهرستان بهمئی نیستند چرا برای چایگزین پیشنهاد "بهمن شهر"را هم داده اند؟
2-چطور همه مردم کوچه و بازار از تغییر نام لیکک به "بهمن شهر" اطلاع دارند فقط شما اطلاع ندارید؟
3-امروزه مردم از طریق فضای مجازی درخواست های خود را پیگیری می کنند آیا شما پیام مردم بهمئی را جهت تغییر نام لیکک به "بهمن شهر" شنیدید؟
4- اگر پیام را شنیدید چه اقدامی می کنید؟
5- درخواست مردم بهمئی برای تغییر نام لیکک به "بهمن شهر" از چند سال قبل مطرح است و حتی در شورای های قبلی شهر لیکک به تصویب رسیده علت عدم اجرای آن چیست؟
6-به هر حال از گذشته که بگذریم شما به عنوان فرماندار بهمئی چه اقدامی در این زمینه (تغییر نام لیکک مرکز شهرستان بهمئی به "بهمن شهر" ) انجام می دهید؟
با تشکر از طرف مردم بهمئی
از طرف مردم بهمئی
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۶:۰۸ - ۱۳۹۸/۰۹/۲۸
همان خیابان به طرف ده لیکک را خیابان "ده لیکک" نامگذاری کنند مانند "ده ونک تهران" که در مرکز تهران است اما نام مرکز یک شهرستان هنوز همان "ده لیکک" نباشد و انشاءالله به "بهمن شهر" تغییر یابد.
علی
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۱:۴۲ - ۱۳۹۸/۱۰/۲۳
با سلام
بی‌سوادهای محترم سهرستانی، خیلی ببخشید، شما در پیامتان نوشته‌اید «سلیب سرخ» که احتراما «صلیب‌سرخ» صحیح است.
پاسخ ها
محمد
| Iran, Islamic Republic of |
۰۹:۳۸ - ۱۳۹۹/۰۸/۲۴
آقای باسواد تهرانی....میتونستی خیلی مودبانه تر بگی!!!!!
فرهاد
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۳:۴۵ - ۱۳۹۹/۰۸/۲۴
عزیزان با ادب باشید لطفا شما مردمان لر چرا اینطور میکنید
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۲۳:۰۴ - ۱۳۹۹/۰۸/۲۵
ادب مرد به ز دولت اوست .
مردی و نامردی در طایفه نیست ولی بزرگواران مردان لر مرد ترین و با غیرت ترین مردان ایرانند .
پس مواظب حدود خود باشید و ادب نگه دارید .
جهانگیری
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۴:۰۲ - ۱۳۹۹/۰۸/۲۷
حتما این خبر درسته. وقتی تو نظام مقدس مسائولین چیزی رو تکذیب می‌کنند قطعا اتفاق میافته. از طرف اینهمه سیل تو این مملکت اومده کی تا به حال چاره ای اندیشیده شده تا جلوی بحران بعدی گرفته بشه. همین کرونا حدود 100 هزار نفر به خاطربی لیاقتی همین مدیران که اول تکذیب میکردن تلفات دادیم
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار