کد خبر: ۸۰۸۳۵۴
تاریخ انتشار: ۰۳ دی ۱۳۹۸ - ۱۴:۱۲ 24 December 2019
آلبلاغ

ایسنا/خراسان شمالی چندماهی می شود که آلبلاغ در خراسان شمالی بر سر زبان ها افتاده است، معدنی که در یکی از زیباترین و خوش آب و هواترین مناطق خراسان شمالی یعنی منطقه حفاظت شده ساریگل در شهرستان اسفراین واقع شده است.

در ابتدا ماده معدنی سرب و روی موجود در این منطقه سبب شد تا مورد توجه همگان قرار گیرد بطوریکه تعداد زیادی از روستاییان منطقه برای برداشت این ماده باارزش به سوی معدن هجوم بردند.

از گذشته نیز برداشت به صورت غیرمجاز از این معدن انجام می شد اما خیلی محدود، افراد یکی دو کیلوگرم از سنگ معدنی را در داخل کوله پشتی یا خورجین الاغ می کرند و از کوه پایین می آوردند اما بعد از مدتی کار به جایی رسید که برای برداشت و حمل بیشتر سرب و روی برداشت کنندگان به سوی خرید الاغ هم پیش رفتند و حتی شنیده شد قیمت الاغ نیز در یرهه ای از زمان رو به سر بالایی رفت.

اما بعد از گذشت چند ماهی دیگر این سرب و روی نبود که آلبلاغ را خیلی چشم گیر کرد بلکه قربانیانی بودند که این معدن جان آن ها را می گرفت.

از زمانیکه معدن آلبلاغ بر سر زبان ها افتاد همیشه موضوعی که بحث می شد مسئله پاس کاری تعدادی از مدیران به جهت تامین کردن امنیت منطقه به لحاظ جلوگیری از ورود افراد غیرمجاز بوده غافل از اینکه به طور کلی برداشت کنندگان این معدن چه کسانی هستند که خطر را به جان خریده و در این سرما پا به تونل های حفر شده در آلبلاغ می گذارند.

به گزارش ایسنا، از اول امسال در آلبلاغ در هفت حادثه اتفاق افتاده که شش نفر جان خود را از دست داده اند یکی از این افراد از اهالی روستای نوشیروان نزدیک ترین روستا به معدن است که مردی ۴۰ ساله بوده و سه فرزند اکنون یتیم شده اند.

اصلا وضع اقتصادی خوبی نداشت و برای کسب کمی درآمد به آلبلاغ می رفت، این را احمدی رئیس شورای روستا می گوید.

در ابتدای سال تعداد زیادی از مردم روستا به معدن برای برداشت سرب و روی می رفتند، تعدادی زیادی از آن ها به لحاظ پایین بودن سطح زندگی و کسب درآمدی بیشتر این کار را می کردند اما اکنون که این معدن کشته گرفته است تعداد مراجعه کنندگان نیز اندک شده است.

وضعیت این روستا به این شکل است که سطح وسیعی از اراضی کشاورزی آن به باغ گیلاس تبدیل شده است و مقدار کمی از زمین برای انجام سایر کارهای کشاورزی مانده، آن هم در قطعه های خیلی کوچکی است که انجام کار کشاورزی صرفه اقتصادی ندارد بنابراین بیشتر مردم در زمستان بیکار هستند.

احمدی می گوید در ابتدا سرب و روی با کوله پشتی از کوه به پایین حمل می شد اما بعد از اینکه وضعشان از فروش این ماده معدنی کمی قوت گرفت آن هایی که الاغ نداشتند نیز یکی دو الاغ خریدند تا بتوانند ماده معدنی زیادتری را به پایین حمل کنند.

وی با گلایه از اینکه علاوه بر مردم بیکار و افرادی که توان مالی پایینی دارند، افرادی نیز هستند که وضع خوبی دارند ولی بازهم خطر مرگ را به جان می خرند و به معدن می روند و می گویند این معدن و خاک آن سهم ما هم هست، چرا ما هم برداشت نکنیم.

اصلا برداشت سرب و روی در آلبلاغ رقابتی شده و تعدادی برای برداشت بیشتر و نفع زیادتر با هم به رقابت پرداخته اند غافل از اینکه چه بلایی بر سر محیط زیست این منطقه می آورند.

زینعلی نژاد دهیار روستای قلعه سفید که در نزدیکی آلبلاغ قرار دارد، معتقد است هیچ انسان عاقلی در این فصل از سال با آن کولاک و برفی که بر روی کوه نشسته است به آلبلاغ نمی رود، در ابتدا افرادی از این روستا برای برداشت سرب و روی رفتند اما وقتی دیدند که معدن کشته داد دیگر نرفتند، اگر هم بروند یکی دو خانواده است که آن ها هم وضع مالی چندانی ندارند.

قبلا خانواده هایی در این روستا بودند که مدت خیلی زیادی به شهرهای تهران و مشهد کوچ کرده بودند اما با شنیدن سر و صدای آلبلاغ، دوباره به روستا برگشتند، ولی حال که نمی شود به آلبلاغ بروند در اسفراین ساکن شده اند.

یکی دیگر از دهیاران در ادامه می گوید اول که مردم منطقه اطلاع چندانی از سرب و روی نداشتند هر کیلوگرم از این ماده معدنی را دلال با قیمت ۳۰۰۰ تومان از آن ها خریداری می کرد اما بعد از اینکه هجوم افراد برای برداشت سرب و روی زیاد شد، قیمت به ۴۰۰۰ تومان هم رسید.

انتهای پیام

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار