رئیس اتحادیه عمده فروشان مواد غذایی شیراز گفت: عمده‌فروشان مواد غذایی سطح شهر شیراز از ساعت ۹ صبح تا ۱۴ و خشکبارفروشان از ساعت ۱۵ تا ۲۲ اجازه فعالیت دارند و در صورت عدم رعایت این موضع با متخلفان قاطعانه برخورد می‌شود.
کد خبر: ۸۳۱۴۱۶
تاریخ انتشار: ۲۵ اسفند ۱۳۹۸ - ۲۰:۰۷ 15 March 2020

تابناک فارس به نقل از تسنیم:عبدالله رزاق منش ظهر امروز در نشست خبری با بیان اینکه با توجه به تاکید علوم پزشکی شیراز و ستاد بحران استان فارس مبنی بر ماندن مردم در خانه‌ها و خلوت شدن شهر این اتحادیه پیشنهاد کم شدن ساعات کار صنوف تحت پوشش را داده است، اظهار داشت: بر این اساس عمده‌فروشی‌های مواد غذایی سطح شهر با رعایت موازین بهداشتی از ساعت 9 صبح تا 14 و خشکبارفروشی‌ها نیز با رعایت موازین بهداشتی از ساعت 15 تا 22 اجازه فعالیت دارند و با توجه به جلسه‌ای که با اداره اماکن برگزار شده است از فردا صبح با متخلفان قاطعانه برخورد می‌شود.

وی بیان کرد: کلیه واحدهای خرده‌فروشی سطح شهر باید کلیه دستورالعمل‌های علوم پزشکی را رعایت کنند به طور مثال فروشنده باید از ماسک و دستکش استفاده کند و سطوحی که با دست در تماس هستند به صورت مستمر استرلیزه شوند، شیرینی و خشکبار فروشی‌ها باید محفظه‌هایی که محصولات فله‌ای در آنها عرضه می‌شود با سلفون بپوشانند تا مشتری به آن دسترسی نداشته باشد.

رزاق منش با بیان اینکه نباید در داخل واحدهای صنفی ازدحام ایجاد شود، گفت: شیوع ویروس کرونا فرصتی ایجاد کرده است که ما در سبک زندگی و کسب و کارمان تغییرات اساسی ایجاد کنیم که یکی از این مسائل گسترش فروش آنلاین است و در راستای همین امر40 واحد خشکبار به صورت آنلاین و تلفنی آماده خدمات‌رسانی به شهروندان شیراز هستند و اسامی این واحدها در فضای مجازی اعلام شده است.

رئیس اتحادیه عمده فروشان مود غذایی شیراز اظهار داشت: طبق دستور العمل علوم پزشکی همه موازین بهداشتی مثل ضدعفونی کردن انبارهای مواد غذایی به صورت مستمر انجام می‌شود و واحدهای صنفی سطح شهر همگی موظف شده‌اند که توزیع اجناس فله را به حداقل برسانند.

وی با بیان اینکه در سطح عمده‌فروشی‌ها روزانه محل انبارها ضدعفونی می‌شود و علاوه بر وسایل توزین و سطوحی که با دست در تماس است به صورت مستمر ضدعفونی می‌شود، خاطرنشان کرد: عمده مواد ضدعفونی‌کننده که اصناف استفاده می‌کنند از بازار تهیه شده و بخشی از آن نیز از طریق علوم پزشکی تامین شده است.

 

مشکلی در تامین مواد غذایی نداریم

رزاق منش در مورد هیجانی که در بازار خرید مواد غذایی ایجاد شده است، گفت: با توجه به سرانه مصرف مردم در بحث تأمین موادغذایی مشکلی نداریم اما به واسطه تعطیل شدن خیلی از مشاغل مثل رستوران‌ها، فست فودها و غیره مصرف خانگی مواد غذایی بالا رفته و از سویی نیز ترسی که مردم برای کمبود مواد عذایی دارند سبب شده است که مواد غذایی را بیش از نیاز سرانه تهیه کنند.

رئیس اتحادیه عمده فروشان مود غذایی شیراز با تأکید بر اینکه 90 درصد سبد مواد غذایی مردم تولید داخل است و ما پیش‌بینی می‌کنیم که مشکلی در تامین مواد غذایی نداشته باشیم، افزود: در حال حاضر به دلیل عدم تخصیص به موقع ارز در توزیع برنج خارجی خللی ایجاد شده است اما برنج خارجی به اندازه سرانه مصرف توزیع شده است و برنج ایرانی نیز به اندازه کافی در بازار موجود است و مردم نباید نگرانی از این بابت داشته باشند.

وی با بیان اینکه در این شرایط برخی از دلالان و سودجویان در حال خرید و انبار کردن مواد غذایی هستند تا در موقعیت مناسب با قیمت بالاتر عرضه کنند، عنوان کرد: این افراد هیچ ارتباطی با اصناف ندارند و اصناف هیچ نقشی در گرانی ندارند.

رزاق منش گفت: به طور قطع بعد از عید نوروز در بازار فروش مواد غذایی رکود خواهیم داشت زیرا در حال حاضر خرید هیجانی در بازار ایجاد شده است بنابراین از مردم درخواست داریم که به بازار هجوم نیاورند و از خرید هیجانی خودداری کنند.

وجود واحدهای زیرزمینی تولید خشکبار خطری برای سلامتی مردم

وی با بیان اینکه در زمینه فروش خشکبار اتفاقی در حال رخ دادن است که ضرر و زیان آن بدتر از ویروس کرونا است، عنوان کرد: یک سری واحدهای بدون مجوز و پروانه کسب به صورت زیرزمینی در انبارهایی که برای نگهداری دام هم مناسب نیست در حال تولید خشکبار با استفاده از رنگ‌های غیرمجاز و شیمیایی و نمک غیراستاندارد هستند که این مورد به شدت سلامت مردم را به خطر می‌اندازد.

رئیس اتحادیه عمده فروشان مود غذایی شیراز با تأکید بر اینکه این واحدهای غیرمجاز از اصول اولیه بهداشت تبعیت نمی‌کنند و عمده محصولات آنها در روزبازارها، وانت‌های سیار، مراکزی مثل دروازه کازرون، محله سعدی و محل‌هایی که محل رجوع و ازدحام مردم است در حال عرضه شدن است، اظهار داشت: از مردم درخواست می‌شود که از این محصولات خریداری نکنند و از مراکز مجاز و واحدهایی صنف مواد غذایی که استانداردهای بهداشتی را رعایت می‌کنند خریداری کنند.

وی با بیان اینکه متأسفانه در شیراز مشکل تداخل صنفی وجود دارد و ظاهرا همه متولیان نیز این را پذیرفتند و به گونه‌ای تسلیم این موضوع شده‌اند، گفت: ما با توجه به امکانات محدود نتوانستیم با این واحدهای زیرزمینی تولید خشکبار برخورد کنیم ولی همه باید دست به دست هم دهیم که این مشکل را برطرف کنیم چون این موضوع از ویروس کرونا نیز خطرناک‌تر است و سلامت را به خطر می‌اندازد.

رزاق منش با بیان اینکه خشکبار از مواد مغذی فراوانی برخوردار و به واسطه داشتن آنتی اکسیدان برای بدن فوق العاده موثر است، اظهار داشت: خشکبار در دمای 200 تا 400 درجه طبخ می‌شود و در نتیجه آلودگی ندارد و با توجه به توصیه پزشکان به تقویت بدن برای جلوگیری از مبتلا شدن به بیماری‌ها مصرف آن به مردم توصیه می‌شود.

 

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار