علی ده‌پهلوان در ادامه با اشاره به ورود همه ساله عشایر در اردیبهشت‌ماه به مراتع گفت: تقویم کوچ عشایر از ۱۵ اردیبهشت‌ماه است، اما کوچ عشایر زودتر از موعد مقرر بوده و این مشکلی است که در سطح کشور وجود دارد.
کد خبر: ۸۳۹۷۴۹
تاریخ انتشار: ۲۸ فروردين ۱۳۹۹ - ۱۹:۲۵ 16 April 2020
رئیس اداره منابع طبیعی شهرستان ملایر از استقرار دو اکیپ برای جلوگیری از ورود زودهنگام عشایر به مراتع شهرستان ملایر خبر داد.

به گزارش فارس، ده پهلوان با اشاره به وجود ۱۷۰ هکتار از اراضی منابع طبیعی در این شهرستان اظهار کرد: از این میزان ۱۳۸ هزار هکتار آن مرتع است.

وی با بیان اینکه مراتع شهرستان دارای درجه‌بندی مراتع درجه یک تا ۳ هستند گفت: حفاظت از مراتع فعلی و ارتقای درجه مراتع از جمله اولویت‌های ما در این زمینه است.

رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان ملایر وضعیت مراتع و پوشش گیاهی شهرستان را مساعد دانست و تصریح کرد: با این وجود تا رسیدن مراتع به استاندارد لازم زمان نیاز است.

وی با اشاره به فعالیت یگان حفاظت منابع طبیعی شهرستان در راستای حفظ گونه‌های گیاهی گفت: با افرادی که اقدام به بهره‌برداری از گیاهانی، چون موسیر و سایر گیاهان کمیاب اقدام کنند برخورد می‌شود.

ده‌پهلوان در ادامه با اشاره به ورود همه ساله عشایر در اردیبهشت‌ماه به مراتع افزود: تقویم کوچ عشایر از ۱۵ اردیبهشت‌ماه است، اما کوچ عشایر زودتر از موعد مقرر بوده و این مشکلی است که در سطح کشور وجود دارد.

وی با بیان اینکه در حال حاضر دو اکیپ شامل یک اکیپ سه نفره ثابت در سه‌راهی بروجرد، نهاوند، ملایر و یک اکیپ ۶ نفره سیار برای کنترل زمان ورود عشایر نیز در شهرستان فعال هستند گفت: عشایر باید زمان کوچ را رعایت کرده و به موقع از مراتع خارج شوند.

رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان ملایر بیان کرد: رعایت نکردن زمان کوچ و ورود زودهنگام باعث از بین رفتن مراتع، کاهش راندمان مراتع، فرسایش خاک، رویش گیاهان مهاجم و بهره‌برداری زودهنگام از مراتع می‌شود.

وی با بیان اینکه عشایر باید طبق پروانه چرا و تقویم کوچ طی ۲۴ ساعت اتراق شهرستان را ترک کرده و به محل‌ها و مناطق عشایری خود بروند خاطرنشان کرد: سامانه عرفی، عشایری مربوط به روستای علی‌آباد دمق و قلعه آقابیک به عنوان نقطه ییلاق عشایر در ملایر فعال هستند.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار