معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی شیراز گفت: احتمال انتقال بیماری از کودکان مبتلای بدون علامت و یا با علایم خفیف به دیگران وجود دارد
کد خبر: ۸۴۰۸۵۰
تاریخ انتشار: ۰۲ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۱۲:۱۹ 21 April 2020

تابناک فارس به نقل از باشگاه خبرنگاران: عبدالرسول همتی گفت: بر اساس شواهد موجود، برخلاف سایر همه گیری‌های بیماری‌های ویروسی با درگیری سیستم تنفسی، تاکنون بیشتر مبتلایان به ویروس کووید-۱۹ را بزرگسالان تشکیل داده اند و در کودکانی که این بیماری در آن‌ها تایید شده، طبق معمول علایم خفیف و بهبودی تقریبا ۱۰۰ درصد بوده است.

او افزود: در این میان نکته بسیار حائز اهمیت این است که احتمال انتقال بیماری از کودکان مبتلای بدون علامت و یا با علایم خفیف به دیگران، به ویژه به پدر بزرگ و مادر بزرگ ها، وجود دارد، از این رو علاوه بر گروه‌های پرخطر و مادران باردار، غربالگری تمامی کودکان زیر ۵ سال نیز از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است.

همتی ادامه داد: در همین راستا با همت و تلاش کارکنان حوزه بهداشت ضمن تاکید بر ارائه آموزش و توصیه‌های لازم به والدین، تمامی کودکان تا سن پنج سال در مرحله اول غربالگری کووید-۱۹ غربالگری شدند که متعاقب آن کودکان با تشخیص نیاز به استراحت در منزل شناسایی شده و تحت پیگیری و مراقبت‌های لازم قرار گرفته اند، همچنین ارائه خدمات درمانی برای تعداد کم موارد مثبت نیز در حال اجرا بوده و پیگیری تلفنی روزانه از سوی مراقبان سلامت انجام می‌شود.

این مقام مسوول در دانشگاه، تعامل با سازمان بهزیستی استان و اجرای طرح گزارش گیری روزانه موارد مثبت و مشکوک به بیماری در مراکز نگهداری کودکان معلول و یا بی سرپرست تحت پوشش آن سازمان، از ابتدای شیوع بیماری را از اقدامات ابتکاری معاونت بهداشت برشمرد و تاکید کرد: پیگیری مستمر ارزیابی وضعیت سلامت کودکان مقیم این مراکز از دیگر برنامه‌های مشترک حوزه دانشگاه و سازمان بهزیستی بوده و همچنان ادامه دارد.

معاون بهداشت دانشگاه ادامه داد: مراقبت‌های جاری کودکان هم زمان با انجام واکسیناسون در تمامی مراکز ارائه خدمات سلامت در حال اجرا است.

او بیان کرد: در اقدامی دیگر و به منظور کاهش شانس تماس دیگر شیرخواران با ویروس کرونا در مراکز ۱۶ ساعته، از ابتدای اسفند سال گذشته مراکز مشاوره شیر مادر مستقر در این مراکز به مراکز خدمات جامع سلامت خارج از طرح ۱۶ ساعته انتقال یافتند.

همتی گفت: همچنین با همت و تلاش معاونت بهداشت و همکاری نزدیک و متعهدانه مشاورین ارشد شیر مادر، بستر مناسب انجام مشاوره‌های شیردهی در فضای مجازی ایجاد شده و برای تداوم برنامه‌های تغذیه با شیر مادر، ارائه مشاوره به مادران در خصوص مشکلات شیردهی از طریق برقراری تماس‌های تلفنی دو طرفه انجام می‌شود، به نحوی که مادران دارای فرزند شیرخوار آزادانه در ساعات مختلف امکان تماس با این مشاوران و دریافت اطلاعات و راهنمایی‌های لازم را دارند، در این دوران بحرانی، همچنان جلب همکاری مادران اهداکننده شیر به بانک شیر مادر نیز تداوم یافته است.

معاون بهداشت دانشگاه ابراز امیدواری کرد تا با یاری خداوند متعال و همراهی مردم استان در بسیج همگانی «همه با هم در خانه می‌مانیم» و رعایت فاصله اجتماعی، به زودی شاهد گذر موفق از بحران اپیدمی ویروس کرونا باشیم.

 

برچسب ها: کرونا ، کودکان ، ناقل
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار