محققان موسسه ملی تحقیقات سلامت و دانشکده بهداشت دانشگاه علوم پزشکی تهران، برای پیشگیری از انتقال کرونا ضدعفونی سینک ظرفشویی در خانه را بسیار مهم می دانند.
کد خبر: ۸۵۷۶۰۲
تاریخ انتشار: ۱۳ خرداد ۱۳۹۹ - ۱۴:۳۲ 02 June 2020

تابناک فارس به نقل از ایسنا:محققان موسسه ملی تحقیقات سلامت و دانشکده بهداشت دانشگاه علوم پزشکی تهران می‌گویند: به دلیل احتمال آلوده بودن لوازم و اقلام خریداری شده از بیرون، در صورت تماس با سینک ظرف شویی و قرار دادن در آن، امکان آلوده شدن سینک وجود دارد، بنابر این بهتر است که پس از هربار استفاده، سینک تمیز و ضدعفونی شود.

 پژوهشگران موسسه ملی تحقیقات سلامت و دانشکده بهداشت دانشگاه علوم پزشکی تهران با انتشار مطلبی بر اساس مقالات و مستندات موجود به این پرسش پاسخ داده‌اند که آیا ضدعفونی کردن سینک ظرفشویی پس از هربار شستشوی لوازم خریداری شده از بیرون ضروری است؟

در این مطلب آمده است: یکی از روش های انتقال کووید ۱۹، تماس با سطوح و اشیاء آلوده است، بنابر این توصیه می‌شود که لوازم و اقلام مواد غذایی و خوراکی خریداری شده (قابل شستشو)، به محض ورود به منزل در داخل سینک ظرفشویی مورد شستشو قرار گرفته و بر حسب نیاز ضدعفونی شوند. لذا سینک ظرفشویی از جمله مواردی است که به طور مرتب با آلودگی در تماس بوده و می‌بایست تمیز و ضدعفونی شود. در این باره این سوال مطرح می‌شود که آیا پس از هر بار شستشوی لوازم خریداری شده از بیرون، ضدعفونی سینک ضرورت دارد؟

آن‌ها با بررسی شواهد موجود می‌گویند: در شرایط همه گیری بیماری کرونا، یکی از نقاط آلوده در منزل (به دلیل تماس و شستشوی مکرر مواد غذایی و یا سایر اقلام) سینک ظرف شویی آشپزخانه است، بنابراین شستشو و ضدعفونی کردن آن بسیار مهم است. مرکز پیشگیری و کنترل بیماری های ایالات متحده نیز نسبت به ضدعفونی و تمیز کردن مرتب مناطقی از خانه که افراد در طی روز به طور مرتب با آن ها در تماس هستند و یا از آن استفاده می کنند نظیر سینک ظرف شویی را توصیه کرده است. همچنین توصیه هایی وجود دارد که برخی سطوح آشپزخانه و از جمله سینک ظرفشویی به صورت روزانه ضدعفونی شوند و شستشو و ضدعفونی لوازم و اقلامی که ممکن است آلوده باشند را ایده‌آل دانسته اند؛ از آنجا که احتمال آلودگی مواد غذایی و یا اقلامی که داخل سینک قرار می‌گیرند به انواع میکروب ها و از جمله ویروس بیماری کرونا وجود دارد، در این صورت، امکان آلودگی سطح سینک وجود داشته و احتمال گسترش آلودگی توسط دست ها و سایر اشیا مطرح می شود.

مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری ها، روش تمیز و ضدعفونی کردن سینک ظرف شویی، که جزء سطوح سخت محسوب می شود، را به این صورت توصیه کرده است:

۱) قبل از شروع کار، دستکش بپوشید (استفاده از دستکش یک بار مصرف و دور انداختن آن پس از اتمام کار توصیه می‌شود، اما در صورت پوشیدن دستکش غیریکبار مصرف، پس از اتمام کار آن را ضدعفونی کرده و برای کار دیگری استفاده نشود).

۲) اگر سطح سینک کثیف است، ابتدا با مواد شوینده و یا آب و صابون سطوح را بشویید.

۳) برای ضدعفونی از الکل، آب اکسیژنه (پراکسید هیدروژن) و یا وایتکس (هیپوکلریت سدیم) استفاده کنید. (در صورت استفاده از وایتکس، می بایست به مدت ۱ دقیقه بر سطح سینک باقی بماند (از آبکشی زودهنگام اجتناب شود).

روش صحیح تهیه محلول وایتکس جهت ضدعفونی سینک به این صورت است که ۵ قاشق غذاخوری از وایتکس را در ۴ لیتر آب یا ۴ قاشق چایخوری از آن را در یک لیتر آب حل کنید.

در بخش پایانی این مطلب آمده است: به دلیل احتمال آلوده بودن لوازم و اقلام خریداری شده از بیرون، در صورت تماس با سینک ظرف شویی و قرار دادن در آن، امکان آلوده شدن سینک وجود دارد، بنابراین بهتر است که پس از هربار استفاده، سینک تمیز و ضدعفونی شود.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار