در ایامی که ویروس کرونا، مهمان ناخوانده این کره خاکی شده و تلفات زیادی را برجای گذاشت، تصادفات در جاده های ناایمن کهگیلویه و بویراحمد گوی سبقت میزان فوتی ها را از این ویروس منحوس ربوده است.
کد خبر: ۸۶۱۱۷۸
تاریخ انتشار: ۲۲ خرداد ۱۳۹۹ - ۱۰:۴۴ 11 June 2020

 در ایامی که ویروس کرونا، مهمان ناخوانده این کره خاکی شده و تلفات زیادی را برجای گذاشت، تصادفات در جاده های ناایمن کهگیلویه و بویراحمد گوی سبقت میزان فوتی ها را از این ویروس منحوس ربوده است.
به گزارش تابناک کهگیلویه و بویراحمد به نقل از ایرنا، ۱۰ خرداد، تصادف تریلی با پراید در جاده کمربندی یاسوج به اصفهان سه کشته بر جا گذاشت و این تصادف در ساعت ۱۹ و ۴۴ دقیقه روز شنبه به وقوع پیوست.
۱۳ خرداد، در پی برخورد دو خودروی پراید و سمند در جاده ارتباطی یاسوج به اصفهان حوالی سرنجلکل ۲ نفر در دم جان باختند و ۲ نفر دیگر مصدوم شدند این تصادف حدود ساعت ۱۴و ۲۲ دقیقه رخ داد.
۱۵ خرداد، تصادف خونین یک دستگاه پژو پارس با زانتیا در تنگ کناره یاسوج (محور یاسوج به دشتروم) جان سه جوان افغان را گرفت و این تصادف در حدود ساعت ۲ و ۳۰ دقیقه به وقوع پیوست.
۱۶ خرداد، تصادف خونین یک دستگاه پراید با جرثقیل در تونل جاده پاتاوه به دهدشت یک کشته و یک مصدوم داشت که این تصادف در حدود ساعت ۱۰ و ۲۶ دقیقه اتفاق افتاد.
جملات نوشته شده در بالا همگی ماحصل حدود هفت روز تصادفات در کهگیلویه و بویراحمد است که در این زمان اندک ۹ نفر از هم استانی هایمان را به کام مرگ کشانده است و سه نفر نیز به شدت مجروح شده اند.
به طور میانگین هر دو روز یک بار شاهد وقوع چنین حوادث تلخی در این استان هستیم و همچنان بسیاری از هم استانی هایمان در جاده های کهگیلویه و بویراحمد جان خود را از دست می دهند.
از سوی دیگر در کهگیلویه و بویراحمد به سبب رعایت نکردن حفظ فاصله اجتماعی، حضور مردم در هر گونه مراسم اعم از عروسی و عزاداری و دورهمی های خانوادگی، سفر به استان های پر خطر به ویژه خوزستان و رعایت نکردن دستورالعمل های بهداشتی شیب همه گیری کرونا دوباره در حال اوج گرفتن است.
سرپرست دانشگاه علوم پزشکی کهگیلویه و بویراحمد در این باره، از مردم استان خواسته است در تمامی اماکن عمومی که حضور می یابند از مواد ضد عفونی کننده استفاده کنند و دستورالعمل های بهداشتی را در استفاده از وسایل نقلیه عمومی، پمپ بنزین ها، نانوایی ها، اماکن دولتی، فروشگاه های موادغذایی و سایر صنوف مورد توجه قرار دهند.
پرویز یزدان پناه از مردم خواسته است که بیماری کرونا را جدی بگیرند و از این حقیقت آگاه باشند که کوچکترین اشتباه و غفلت منجر به اتفاق های ناخوشایندی خواهد شد، کرونا صغیر و کبیر یا پیر و جوان نمی شناسد.
وی افزایش شمار مبتلایان به کرونای استان را نتیجه کم توجهی به دستورالعمل های بهداشتی پیشگیری از کرونا دانست که این افراد علاوه بر به خطر انداختن سلامت خود، سلامت سایر اطرافیان را نیز به خطر می اندازند.
با این حال مجموع فوتی های بیماری کرونا در استان از اسفند ماه سال گذشته تاکنون، ۹ نفر بوده است، اما میزان مرگ و میر در جاده های نا ایمن کهگیلویه و بویراحمد تنها در هفت روز با آمار فوتی های کرونای استان برابری می کند.
تصادف در استان چهار فصل کهگیلویه و بویراحمد از کرونا بی رحم تر است به گونه ای که تاکنون کودکی در میان مرگ و میر ناشی از کرونا نبوده اما خرداد ماه امسال تصادف جان کودک ۲ ساله یاسوجی را در جاده کمربندی یاسوج (معروف به جاده مرگ) گرفته است. 
بر اساس یک مقاله جامعه شناسی با عنوان بررسی عوامل اجتماعی و فرهنگی مؤثر بر تصادفات رانندگی درون­شهری (مطالعه موردی استان کهگیلویه و بویراحمد) به نویسندگی ابراهیم انصاری، اصغر محمدی و سمانه سعیدی یکی از مسائل مهم در جوامع شهری که باعث افزایش سطح رفاه افراد شده، استفاده از وسایط نقلیه (خودرو) است.
در این مقاله آورده شده بنا به دلایل متعدد اجتماعی، فرهنگی و اقتصادی این وسایل سبب معضلاتی از جمله تخلفات و تصادفات درون­شهری بویژه در شهرهای استان کهگیلویه و بویراحمد شده است.
نتایج تحقیق این مقاله حاکی از آن است که سابقه گواهینامه رانندگی، حالات روحی شخص، اعتقاد به لزوم رعایت مقررات رانندگی، پایگاه اجتماعی –اقتصادی، برخورد قاطع پلیس، رسیدگی به عیوب وسیله نقلیه، ایمنی خیابانها و جاده ­ها با بروز تصادفات رانندگی رابطه معناداری دارد و این عوامل در بروز تصادفات و تخلفات اثرگذار است.
به عنوان نمونه یکی از جاده های پرخطر استان، همین کمربندی یاسوج (معروف به جاده مرگ) است که این جاده عرض کمی دارد و همواره محل بروز تصادفاتی سنگین و دردناکی بوده و مسئولان امر سعی کردند که با دوبانده کردن این محور تا حدودی به رفع این مشکل کمک کنند.
در حالی که طرح چهارخطه کردن در حدود ۲۰ کیلومتری از این محور پرترافیک در سال های اخیر تا حدود زیادی از بار تصادفات کم کرده بخش هایی از این محور به فاصله حدود ۱۵ کیلومتر همچنان از نعمت دوبانده شدن محروم است.
محسن جلیل رئیس مرکز حوادث و فوریت‌های پزشکی کهگیلویه و بویراحمد با اشاره به حجم بالای تصادفات در این استان به ویژه در این روزها، از فعالان حوزه رسانه استان خواسته است موشکافانه در خصوص علل تصادفات در استان به خصوص در ورودی وخروجی های شهر یاسوج با استفاده از نظرات افراد صاحب نظر به کاهش این معضل بزرگ که باعث بروز خسارات جبران ناپذیر به منابع این استان محروم می شود، کمک کنند.
مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده ای کهگیلویه و بویراحمد نیز گفت: دلیل ۹۵ درصد از تصادفات در این استان از بین عوامل گوناگون، عامل انسانی است.
محمد نصیری راد ابراز داشت: در بحث تصادفات سه عامل انسانی، جاده و وسیله نقلیه نقش دارد که بیشترین نقش را در این میان انسان به عهده دارد زیرا که انسان هم سازنده راه، سازنده وسیله نقلیه و راننده است.
وی افزود: تخطی از سرعت غیر مجاز، سبقت غیر مجاز، بی احتیاطی از جمله علت های مشخص شده از سوی پلیس برای تصادف های سال ۹۹  بوده است.
مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده ای کهگیلویه و بویراحمد تصریح کرد: براساس بررسی های پلیس استان شاید تنها یک درصد سهم تقصیر در حوزه راهداری باشد زیرا تمامی تمهیدات ایمنی لازم از از سوی این اداره کل اندیشیده شده است.
نصیری راد با اشاره به ۲ حادثه رانندگی هفته گذشته در تنگ کناره یاسوج و کمربندی یاسوج، تاکید کرد: در تنگ کناره راننده با وجود نصب تابلوی خطر با سرعت بسیار بالا به خاکریز سه متری و دیگری به سبب سبقت غیر مجاز به کامیون برخورد کرده اند.
وی ابراز داشت: با توجه به توپوگرافی خاص استان و وجود شیب های تند و قوس های موجود در برخی محور ها اما این اداره کل در سال ۹۷ و ۹۸، ۹۹ برای رفع نقاط حادثه خیز استان در تلاش بوده است.
نصیری راد عنوان کرد: امسال به سبب شیوع ویروس کرونا، حجم ترافیک و تردد در تعطیلات چند ماه اخیر بسیار کم تر از مدت مشابه سال گذشته بوده اما تعداد فوتی ها در امسال در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته افزایش چشمگیری داشته است.
مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده ای کهگیلویه و بویراحمد افزود: ۲۳۵ نقطه حادثه‌خیز کم‌هزینه زودبازده و حدود ۱۶ نقطه حادثه خیز پرهزینه، طی سال های ۹۷، ۹۸ و اوایل ۹۹ در نقاط مختلف این استان رفع شدند و سهم امسال نیز رفع ۱۰ نقطه حادثه خیز پرهزینه دیگر است که همه این اقدامات در جهت ایمنی راه های استان انجام می شود.
نصیری راد عنوان کرد: سال ۹۸، علت عمده تصادفات حدود ۴۱ درصد تخطی از سرعت، ۲۳ درصد انحراف و تجاوز به چپ، ۱۶.۶ توجه نکردن به جلو، ۱۰ درصد رعایت نکردن حق تقدم و مابقی دیگر موراد بوده است.
این حجم از تصادفات و مرگ و میر در جاده های کهگیلویه و بویراحمد می طلبد مسئولان نگاه ویژه تری نسبت به آموزش صحیح افراد، حوزه زیرساخت های عمرانی و حمل و نقل این استان داشته باشند و مشکلات موجود در این حوزه را رفع کنند.
تعداد ۱۲ مورد گشت های راهداری به صورت شبانه روزی در جاده های ارتباطی استان در حال گشت زنی هستند و همچنین سه گشت کنترل نامحسوس در کنار پلیس راه استان مشغول فعالیت هستند. 
حوادث رانندگی در کهگیلویه و بویراحمد از سال ۱۳۹۰ تا ۱۳۹۵ بیش از یک هزار کشته، ۳۰ هزار زخمی و ۱۵۰ ضایعه نخاعی در پی داشته است.
در سطح استان کهگیلویه و بویراحمد ازمجموع ۶ هزار و ۸۰۰ کیلومتر راه استان، ۱۸۴ کیلومتر چهار خطه، ۵۰۶ را اصلی و ۱۱۹۲ راه فرعی  و مابقی راه ها روستایی است.
این استان دارای بیش از ۴۰ گردنه خطرناک و حدود ۱۵۰۰ کیلومتر نقاط حادثه خیز دارد.
بر اساس برآوردها هزینه هر کیلومتر بهسازی و آسفالت راه‌های اصلی در این استان حدود دو تا سه برابر استان‌های کویری است.


اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار