رضایی کوچی با اشاره به قانون مالیات بر خانه‌های خالی گفت: طبق این قانون برای هر خانه در سال یک میلیون تومان مالیات تعلق می‌گیرد که کافی نبوده و نقش بازدارندگی ندارد.
کد خبر: ۸۷۱۵۶۵
تاریخ انتشار: ۱۵ تير ۱۳۹۹ - ۲۱:۵۲ 05 July 2020

تابناک فارس به نقل از ایرنا:پس از دهمین جلسه علنی مجلس شورای اسلامی در دوره یازدهم که امروز یکشنبه با حضور محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه و مدرس خیابانی سرپرست وزارت صمت تشکیل شد و با حاشیه‌هایی هم همراه بود، کمیسیون عمران تشکیل جلسه داد.

در این جلسه علاوه بر اعضای کمیسیون، نمایندگانی از مرکز پژوهش‌های مجلس، بانک مرکزی، بنیاد مسکن، وزیر راه و شهرسازی و هیات همراه آنها حضور داشتند و قرار شد سه‌شنبه نشستی دیگر در این باره تشکیل و پیگیری شود.

محمدرضا رضایی کوچی رییس کمیسییون عمران مجلس درباره این نشست اظهار داشت: در این جلسه درباره طرح اقدام ملی و تکمیل مسکن مهر گزارش‌هایی از طرف وزارت راه و شهرسازی ارائه شد. اما این تلاش‌ها و حرکت‌ها نتوانسته روند صعودی افزایش مسکن را کنترل کند و تضمینی هم وجود ندارد که این اقدام‌ها بتواند سبب افت قیمت یا کمک به روند نزولی قیمت مسکن شود.

رییس کمیسییون عمران مجلس با تاکید بر اینکه برای جلوگیری از افزایش قیمت مسکن باید از عوامل دیگری استفاده کرد، گفت: برای رفع مشکل مسکن باید سالانه ۹۰۰ هزار واحد مسکونی در کشور ساخته شود که این رقم در حال حاضر ۳۰۰ هزار واحد است که با تقاضا همخوانی ندارد. به عبارتی عقب ماندگی برای ساخت ۶۰۰ هزار واحدمسکونی در سال سبب انباشت تقاضا و کمبود واحد مسکونی و افزایش قیمت شده است.

رضایی کوچی به دیگر عواملی که افزایش قیمت مسکن را سبب شده، اشاره کرد و توضیح داد: فقط ۷ تا ۹ درصد از تسهیلات بانک‌ها در حوزه مسکن هزینه می‌شود از طرفی بانک‌ها تسهیلات ارزان قیمت هم ارائه نمی‌دهند.

وی افزود: وقتی قراراست بانک‌ با اقساط ۱۸ درصد به اقشار متوسط به پایین کشور که جامعه هدف محسوب می‌شوند، تسهیلات بدهند، مشخص است که یک کارگر، ‌ کارمند یا کسبه خرد نمی‌تواند از عهده بازپرداخت این تسهیلات برآید.

رییس کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی اضافه کرد: دومین عامل گران شدن قیمت مسکن زمین است. زیرا زمین در کشور خیلی گران است و ۸۰ درصد قیمت واحد مسکونی به زمین مربوط می‌شود. برهمین اساس باید از بافت‌های فرسوده و زمین‌های که در اختیار دستگاه‌ها و سازمان‌های مختلف است و در راه تولید مسکن قرار نگرفته، ‌ استفاده کرد.

رضایی کوچی با بیان اینکه آزادسازی زمین‌های احتکار شده سومین راه برای کمک به حل چالش مسکن است، ‌ افزود: صدها هکتار زمین خریداری شده در تهران و شهرستان‌ها احتکار می‌شود و در راه ساخت مسکن به کار گرفته نشده که دستگاه قضایی باید با آن برخورد کند.

وی با تاکید بر اینکه باید به بعضی از شهرها و روستاها زمین اضافه کرد، افزود: بعضی از شهرها زمین لازم برای ساخت واحد مسکونی ندارند که باید به این مناطق نیز به عنوان چهارمین راهکار زمین مورد نظر اضافه شود.

رییس کمیسیون عمران مجلس گرانی مصالح ساختمانی را پنجمین دلیل افزایش قیمت مسکن نام برد و عنوان کرد: مصالح هر روز در حال گران شدن است و باید در این باره نظارت لازم صورت بگیرد. همچنین قیمت گذاری مسکن در بنگاه‌های املاک انجام می‌شود که نشان دهنده عدم نظارات بر قیمت واقعی مسکن است.

رضایی کوچی با اشاره به قانون مالیات بر خانه‌های خالی گفت: طبق این قانون برای هر خانه در سال یک میلیون تومان مالیات تعلق می‌گیرد که کافی نبوده و نقش بازدارندگی ندارد.

وی درباره برنامه‌های مجلس برای حل مشکل مسکن، گفت: قرار است سه شنبه مقدمات طرح تکلیف به بانک‌ها برای ارائه تسهیلات ارزان قیمت و ورود زمین‌های دولتی به چرخه تولید با حضور مسوولان بانک مرکزی، بانک مسکن، وزارت راه و شهرسازی، انبوه‌سازان و شهرداری در مجلس برگزار شود تا بتوان راهکارهای پرداخت تسهیلات ارزان قیمت زیر ۱۰ درصد سود را بررسی و تدوین کنیم.

نماینده مردم جهرم در مجلس با بیان اینکه برای حل مشکل مسکن در کشور باید بخش‌هایی از قانون اصلاح شود و بخش‌های دیگر به آن اضافه شود، عنوان کرد: برای حل چالش مسکن باید اراده ملی باشد و فهم درستی از مسکن میان همه ارکان جامعه و مسوولان شکل گیرد. البته نمایندگان مجلس برای کمک به دولت می‌توانند خلاء قانونی را اصلاح و برطرف کنند.

رضایی کوچی با درخواست از دولت مبنی بر عدم پیگیری طرح ساخت واحدهای ۲۵ تا ۴۰ متری، خاطرنشان کرد: تقاضای نمایندگان مجلس از دولت این است که ساخت این واحدها را مطرح نکند زیرا این خانه‌ها با ارزش‌ها و سبک زندگی ایرانی و اسلامی همخوانی ندارد و سبب تجردگرایی و ایجاد مشکلات اجتماعی در کشور می‌شود.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار