یک کارشناس ارشد علوم گیاهی گفت: مبتلایان به کرونا با مقاومت بدنی زیاد، از لحاظ ظاهری علائمی ندارند اما ناقلان خطرناکی هستند.
کد خبر: ۸۷۷۴۰۱
تاریخ انتشار: ۲۹ تير ۱۳۹۹ - ۲۲:۳۸ 19 July 2020

تابناک فارس به نقل زا باشگاه خبرنگاران:مهدی سیدی دکتری بیولوژی مولکولی و کارشناس ارشد علوم گیاهی دانشگاه تهران درباره شرایط انتقال ویروس کرونا در تمام افراد اظهار کرد: ما با ۲ موجود زنده اعم از ویروس و فرد مواجه هستیم که هر کدام از آنها می‌توانند به تنهایی اعمال مختلفی داشته باشند. ماهیت ویروس از زمانی که شیوع پیدا کرده است تا الآن حقیقت ژنتیکی متفاوتی داشته که این موضوع موجب شده است اصلاً قابل انتظار نباشد. به همین دلیل اگر ما تست مولکولی انجام ندهیم نمی‌توانیم این ویروس را شناسایی کنیم زیرا نسبت به روز‌های ابتدایی بسیار تغییر کرده است.

او گفت: یکی از ماهیت‌های ویروس کرونا این است که می‌تواند به طور عجیب و متفاوت در افراد ظاهر شود. یکی از مراحل بسیار مهم، شناسایی ماهیت این ویروس و مبارزه با آن است. باید بدانید که ویروس کرونا ژن‌های متفاوتی دارد و می‌تواند به هر شکلی ظاهر شود.

سیدی بیان کرد: به همین دلیل کار تمام کارشناسان پزشکی این است که هر چه سریع‌تر ماهیت ویروس را شناسایی کنند. به طور مثال فردی که در شیراز مبتلا به کرونا شده با فردی که در تهران مبتلا شده است فرق دارد و علائم متفاوتی در آنها ظاهر می‌شود. این نوع ویروس که در دو شهر متفاوت می‌تواند با شکل‌های مختلفی ظاهر شود پس می‌تواند در افراد یک شهر هم متفاوت پدیدار باشد. علائم ویروس ممکن است علیرغم شباهت‌هایی که به هم دارند، تفاوت‌های زیادی هم داشته باشند که تنها با بررسی مشخص می‌شود.


او تصریح کرد: ویروس یک وجه این بازی است، اما اینکه خود فرد چه ژنتیکی دارد هم می‌تواند تاثیرگذار باشد. ژنتیک افراد در شهر‌های مختلف بسیار با هم متفاوت است و به نوع آب‌وهوای منطقه یا خیلی از موارد دیگر بستگی دارد که همه می‌توانند دست به دست هم دهند و موجب ظاهر شدن ویروس شوند.

این کارشناس ارشد علوم گیاهی گفت: زمانی که ویروس به داخل بدن فرد وارد می‌شود ممکن است مدت‌ها علائم خود را ظاهر نکند و فرد ناقل باشد. مقاومت بدن هر فردی در مقابل ویروس کرونا بسیار متفاوت است؛ اما بعد از مدتی مقاوت آن فرد، می‌شکند و عوارض بیماری در او ظاهر می شود. همین موضع موجب می‌شود تا ژنتیک افراد را بررسی کنیم زیرا ممکن است حتی به صورت تب هم قابل شناسایی نباشد. افرادی که مقاومت بدنشان زیاد است، از لحاظ ظاهری علائمی ندارند و حال مساعدی دارند اما به شدت ناقل خطرناکی محسوب می‌شوند که می‌توانند فردی را که مقاومت بدنش کم است درگیر این ویروس کشنده کنند. لذا ویروس کرونا حتی می‌تواند ماه‌ها در بدن فرد باشد و ظاهر نشود.

او تصریح کرد: خطری که همه افراد را تهدید می‌کند این است که ویروس در بدن افراد بدون علامت خطرناکتر عمل می‌کند و همین موضوع باعث شده است که از تمام افراد چه سالم چه مبتلا درخواست شود که تمام پروتکل‌های بهداشتی اعم از ماسک زدن، حفظ فاصله اجتماعی، شست‌وشوی مکرر دست‌ها را رعایت کنند؛ زیرا یک فرد بدون علامت می‌تواند زنجیره طولانی انتقال ویروس را تشکیل دهد.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار