رئیس کمیته اجرایی کنترل عفونت دانشگاه علوم پزشکی شیراز درباره تاثیر سیستم ایمنی بدن بر درمان ویروس کرونا، توضیحاتی ارائه داد.
کد خبر: ۸۸۹۰۰۳
تاریخ انتشار: ۲۸ مرداد ۱۳۹۹ - ۱۷:۲۹ 18 August 2020

تابناک فارس به نقل از باشگاه خبرنگاران: امیر امامی عضو هیات علمی میکروب شناسی و رئیس کمیته اجرایی کنترل عفونت دانشگاه علوم پزشکی شیراز درباره تاثیر سیستم ایمنی بدن بر درمان ویروس کرونا، اظهار کرد: به طور کلی با توجه به نتایج مطالعات مختلف بیان شده در دنیا و در کشور‌های مختلف که تجربه آلودگی و بهبودی این بیماری را داشته اند مشخص شده است که در درصد بالایی از افراد (۹۰ درصد) سیستم ایمنی بدن به طور طبیعی ویروس SARS-CoV-۲ را از بدن حذف و فرد تقریباً بدون بروز علائم خاصی بهبود پیدا می‌کند.

او ادامه داد: با وجود آنکه نتیجه این دسته از مطالعات برای تولید واکسن بسیار دلگرم کننده است، اما با توجه به شرایط جدید بودن بیماری و اینکه هنوز زمان زیادی از بروز این بیماری نگذشته است، از این رو برای برخی از اظهار نظر‌های قطعی در مورد عملکرد این ویروس زود است.

امیر امامی تصریح کرد: با توجه به این موارد، سوالی که در مورد نتایج آزمایشات سرولوژی جدید پیش می‌آید این است که آیا آنتی بادی‌های تشخیصی برای جلوگیری از عفونت کرونا ویروس جدید پاسخگو هستند؟

او با بیان اینکه پاسخ به این پرسش با قطعیت امکان پذیر نیست، ادامه داد: ذکر این نکته ضروری است که میکروارگانیسم‌ها از جمله ویروس کرونای جدید برای اینکه بتوانند وارد سلول‌های بدن میزبان خود شده و باعث بروز بیماری شوند، باید بتوانند به سلول‌های بدن میزبان خود متصل و وارد آن شوند.

رئیس کمیته اجرایی کنترل عفونت دانشگاه علوم پزشکی شیراز افزود: از این رو هر عامل که بتواند مانع این اتصال و ورود ویروس به سلول میزبان شود، می‌تواند نقش حفاظت کننده و ایمنی دهنده برای میزبان داشته باشد.

او اضافه کرد: با توجه به اینکه سیستم ایمنی بدن به واسطه تولید آنتی بادی‌های اختصاصی در بیشتر موارد این توانایی را دارد، از این رو برای بررسی ایمنی فرد، این ترکیبات مورد بررسی و آزمایش قرار می‌گیرند.

امیر امامی بیان کرد: با توجه به موارد گفته شده می‌دانیم اگر تست آنتی بادی به منظور تشخیص آنتی بادی‌های اختصاصی ضد کروناویروس جدید انجام شود، نتیجه تفسیری آن حفاظت فرد در مقابل کووید ۱۹ است، اما نکته قابل توجه در مورد میکروارگانیسم‌ها از جمله این ویروس این است که آن‌ها از قطعات مختلف تشکیل شده اند و تولید آنتی بادی ممکن است بر علیه هر کدام از این قطعات ساختاری صورت گیرد.

او ادامه داد: از این رو آن آنتی بادی حفاظت کننده آنتی بادی است که تنها بر علیه قسمت ساختاری از ویروس تولید شود و قدرت اتصال به سلول‌های میزبان را دارند و بقیه آنتی بادی‌ها نمی‌توانند نقش حفاظت کننده برای فرد داشته باشند؛ در نتیجه قادر نیستند از عفونت مجدد فرد جلوگیری کنند.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار