نماینده اقلید گفت: امروز شاهدیم  هر از چندگاهی آماری از اختلاس‌ها و فشارها در لایه‌های مختلف جامعه به گوش می‌رسد. از آنجایی که برای مبارزه با فساد، هم نیاز به هزینه و هم نیاز به انگیزه است، این طرح دو فوریتی می‌تواند انگیزه را برای افشا کردن فساد ایجاد کند.
کد خبر: ۹۱۰۳۳۲
تاریخ انتشار: ۲۸ مهر ۱۳۹۹ - ۲۰:۰۰ 19 October 2020
به گزارش تابناک فارس: مسلم صالحی، در صحن علنی امروز مجلس شورای اسلامی در موافقت با دو فوریت طرح حمایت مالی از افشاگران فساد با بیان اینکه طرح مذکور به تأمین مالی افشاگران فساد کمک می‌کند، اظهار کرد: طرح‌های این‌چنینی در بسیاری از کشور‌های توسعه یافته که شاخص فساد پایینی دارند در حال اجراست و در دنیا رایج است.
 
در کشور‌های پیشرفته خصوصا آمریکا و استرالیا برای حمایت از افشای فساد و خطا قانون حمایتی و تشویقی وجود دارد که از آن با عنوان قانون اعلام هشدار یا سوت زنی (blowing-whistle) نام برده می‌شود.
 
اصطلاح سوت زنی از رفتار ماموران پلیس اقتباس شده است؛ بدین معنی زمانی که پلیس تخلفی همچون نزاع خیابانی، دزدی و ... مشاهده می­ کند در سوت خود می­دمد تا همه مردم و سایر افسران پلیس برای آگاهی از محل وقوع جرم خبردار شوند. طبق تعاریف رایج "سوت زن" در اصطلاح به کسی اطلاق می ­شود که در درون یک سازمان کار می­ کند و خلاف­کاری ­های آن را افشا می­ کند. این تخلفات می ­تواند شامل انواع رفتارهای غیرقانونی و غیر اخلاقی مدیران و کارکنان یک سازمان؛ از قبیل تقلب، رانت، رشوه، احتکار، تولید محصول غیر ایمن و نقض قوانین یا مقررات باشد.


بر اساس تجارب جهانی، بهترین شیوه مقابله با مفاسد اقتصادی و پیشگیری از آن، استفاده از ظرفیت نظارت عمومی و گزارشگری مردمی است.
 
وی گفت: امروز شاهدیم  هر از چندگاهی آماری از اختلاس‌ها و فشارها در لایه‌های مختلف جامعه به گوش می‌رسد. از آنجایی که برای مبارزه با فساد، هم نیاز به هزینه و هم نیاز به انگیزه است، این طرح دو فوریتی می‌تواند انگیزه را برای افشا کردن فساد ایجاد کند.
 
 
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار