وضعیت جنگل‌های دشت برم در شهرستان کازرون فارس که از مدت‌ها پیش دچار آفت سوسک چوب‌خوار شده بود با اقدامات صورت گرفته رو به بهبود است ضمن اینکه آفت پروانه سفید جنگل‌های استان نیز مهار شده است.
کد خبر: ۹۱۱۵۸
تاریخ انتشار: ۱۷ شهريور ۱۳۹۴ - ۱۲:۴۵ 08 September 2015
تابناک فارس به نقل از مهر:منطقه دشت برم در ۲۰ کیلومتری شمال شرقی شهرستان کازرون قرار دارد.این منطقه جنگلی با ارتفاع متوسط از یک هزار و ۵۰۰ متر تا دو هزار و ۴۰۰ متر قسمتی از رشته کوه های زاگرس جنوب غربی بوده و یکی از بخشهای متراکم جنگلهای بلوط زاگرس را در خود جای داده است.

این منطقه دارای پوشش گیاهی و جانوری قابل ملاحظه ای بوده و علاوه بر بلوط، گونه های جنگلی دیگری همچون بادام کوهی، کیالک و ارژن را شامل میشود و نقش مهمی در تلطیف و اعتدال هوای مناطق جنوبی کشور داشته و به عنوان یک منطقه حفاظت شده و منطقه زیست کره به شمار می رود.

مدیر کل منابع طبیعی استان فارس پیرامون وضعیت جنگلهای بلوط دشت برم که طی چند سال گذشته با آفت سوسک چوب خوار دست و پنجه نرم می کردند، گفت: طی این مدت با اقدامات صورت گرفته با وجود اینکه حدود ۲۰ هزار هکتار دچار آفت شده بود اما در حال حاضر وضعیت جنگلها نسبت به گذشته بهبود یافته است.

مهرزاد بوستانی افزود: در این مدت مهار این آفت در دستور کار قرار گرفت به گونه ای که درختان آسیب دیده از محل خارج و معدوم شدند.

وی ادامه داد: علاوه بر این با توجه به اینکه این جنگل‌ها از اهمیت زیادی برخوردار بودند تحقیقات لازم در این خصوص انجام و با اقدامات صورت گرفته از شیوع این پدیده جلوگیری به عمل آمد.

مدیر کل منابع طبیعی استان فارس بیان کرد: در این راستا این اداره کل نسبت به کاشت نهال به جای درختانی که از بین رفته بودند اقدام و نتایج خوبی به دست آمد.

وی گفت: علاوه بر این تعدادی از درختان که آفت زده شده بود برش داده که در حال حاضر نیز این درختان نیز نهال کرده اند.
بلوطهای دنا

مهار آفت پروانه سفید در جنگلهای فارس


وی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به مهار آفت برگ خوار سفيد بلوط در سطح ۳۰۰ هکتار از جنگلهاي بلوط شهرستان رستم گفت: اين نوع م‍ب‍‍ارزه‌ با آفت كه مورد تاييد مجامع زيست محيطي است، برای نخستين بار در استان فارس و ‌ع‍ل‍ي‍ه‌ لارو سفيد ب‍رگ‌ خ‍و‌ار درختان بلوط شهرستان رستم ‌ان‍ج‍‍ام‌ شد.

مدیر کل منابع طبیعی فارس با اشاره به اینکه ۴۰۰هکتار از جنگلهای رستم و نورآباد به این آفت مبتلا شده بودند، افزود : در این راستا برای اولین بار این اداره کل برای مهار آفت مذکور نسبت به استفاده از سم BT اقدام تا تراکم این آفتها را کم کند و در این خصوص به اهداف خود رسید.

بوستانی بیان کرد: یکی از اصلی ترین دلایل حمله این آفت به جنگلهای مذکور خشکسالی بود که مشکلاتی را در جنلگهای رستم و نورآباد به وجود آورده بود همچنین مخاطرات زیست محیطی از جمله ریزگردها وكشت‌هاي پي در پي زيراشكوب درختان جنگلی از جمله عواملی است که مي تواند جنگلهاي بلوط را در معرض آسیب این بیماری قرار دهد.

وی در خصوص استفاده از سم BT گفت:این آفت كش بيولوژيكي هیچگونه اثرات زیانباري روي انسان، دامها، آبزیان و حشرات مفید نظیر زنبور عسل نداشته و کاملاً بی خطراست.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار