کد خبر: ۹۱۱۸
تاریخ انتشار: ۱۰ اسفند ۱۳۹۳ - ۱۴:۵۰ 01 March 2015
مدیر روابط عمومی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری فارس گفت: درياچه پريشان كه جزء مناطق حفاظت شده كشور به شمار مي آيد در قسمت جنوبي رشته كوههاي زاگرس و در 160 كيلومتري زاگرس و در 160 كيلومتري غرب شيراز و در 12 كيلومتري كازرون قرار دارد.

بهادری پور ادامه داد: در بيشتر كتابهاي جغرافيايي قديم و همچنين سفرنامه هاي جهانگرداني كه از ايران ديدن كرده اند از درياچه پريشان و ارژن نام برده شده و اين مناطق را زيستگاه شير ايراني دانسته اند، كه هم اكنون نسل آن منقرض شده است.

وی افزود: اين درياچه كه جزء يكي از ديدني ترين و زيبا ترين درياچه هاي كشور محسوب مي شود داراي وسعتي در حدود 4 هزار هكتار است كه در سالهاي كم باران اين اندازه كمتر مي شود.

به دليل وجود چشمه فامور كه منبع اصلي تامين آب درياچه است به اين درياچه " فامور " نيز گفته مي شود.

ميانگين عمق آب درياچه یک متر و 60 سانتیمتر است كه در بعضي سالها به 2 متر هم مي رسد.

این مسئول بیان کرد: آنچه بر زيبايي اين درياچه افزوده و آن را به يكي از مناطق تفريحي و ديدني تبديل كرده وجود نرگس زار اطراف درياچه، گونه های جانوری منطقه (که آبزی، کنار آبزی و خشک زی هستند و از آن جمله می توان به ماهیان ( سرخه، زرده یا پریشونی، گل چراغ، کپور معمولی، فیتوفاگ )، خزندگان( لاک پشت، مار آبی)، پرندگان(درنا، فلامینگو ) همچنین شنگ (سگ آبی) که یکی از گونه های شاخص تالاب پریشان است اشاره کرد) و كوههاي جنگلي كنار درياچه است كه بازديد كنندگان خود را شگفت زده مي كند.

مدیر روابط عمومی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری فارس گفت: آب اين درياچه شيرين، ولي براي آشاميدن چندان مناسب نيست درياچه پريشان زيستگاه انواع ماهي ها و پرندگان مختلف است كه در فصول مهاجرت پرندگان مهاجر نيز به آنها اضافه مي شوند و ارزش هاي زيست محيطي درياچه را دو چندان مي كنند .

دریاچه فامور به سال 1355 در کنوانسیون رامسر به عنوان تالاب بین المللی ثبت شده است.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار