گلابی وحشی خواص بسیاری دارد که در ادامه به آن اشاره شده است.
کد خبر: ۹۱۲۱۸۳
تاریخ انتشار: ۰۶ آبان ۱۳۹۹ - ۰۸:۳۰ 27 October 2020

تابناک فارس به نقل از برنا: آیا شما تا به حال گلابی وحشی دیده اید؟ طعم آن را چشیده اید؟ همانی که این روزها کیلویی 3000 تا 5000 تومان به فروش می رسد و هر عدد آن به اندازه یک آلو و به رنگ زرد است و ظاهر و طعم متفاوت، اما بافت مشابه با گلابی یا همان امرود (شاه میوه) دارد و برخلاف گلابی به صورت خوشه ای بوده و هر هفت تا هشت عدد آن روی یک خوشه سوار است.

گلابی وحشی یا گلابی جنگلی ( PYRUS BOISSIERIANA )

این گونه از گلابی کمیاب تر بوده میوه ها حالت خوشه ای روی درخت سوار بوده ، میوه ای اندازه یک گردو به اندازه زرد یا زرد مایل به سبز داشته بسیار جالب و دوست داشتنی وقتی میوه را که میخورید و دندان به آن میزنید بافت گلابی را مشاهده خواهید کرد .این درخت را به صورت خودرو تک درخت آن در جنگل و کنار برخی زمینهای حاشیه جنگاها یافت می شود و میوه آن اواخر شهریور و اوایل پاییز می رسد که به صورت خام خوری استفاده می شود . از نهال جوان آن به عنوان پایه گلابی در پیوند ارقام خوب و باغی استفاده میشود.

درختی است به ارتفاع حدود 5 متر و دارای شاخه های خار مانند، برگ آن تخم مرغی گرد با قاعده گرد و یا تقریباً قلبی و با انتهایی کند ولی انتهای برگهای جوان آن کمی کشیده بنظر می رسد. روی برگ صاف و براق است و پشت برگهای جوان و حاشیه آنرا تارهای عنکبوتی فرا گرفته است که رفته رفته صاف می گردد و دارای رنگ سبز روشن می باشد و طول پهنک 4-2 سانتی متر و طول دمبرگ تقریباً دو برابر آنست.


خواص طبی انچوچک

گل آذین(گل دهی) گلابی وحشی بیشتر رنگ سفید و مجتمع خوشه ای است و طول پا یک گل به سه سانتی متر می رسد.گلهایش سفید و داخل کاسبرگهای خرد و مثلثی آن پشمین و سرخ می باشد. میوه آن کوچک، گرد و یا کمی گلابی شکل است و بر روی پایکی به طول سه سانتی متر قرار دارد و قطر آن به 5/1 سانتی متر بالغ می گردد. رنگ آن سرخ تیره متمایل به سیاهی و برخی قهوه ای است.

در منابع آلمانی منشا گلابی را درکوههای البرز ذکر کرده اند.میوه گلابی انواع زودرس و دیر رس دارد که معمولا زودرسها شیرین تر و خوشمزه تر و ر گ میوه روشنتر است و در تابستان شهریور ماه می رسد و دیررسها که میوه ترش مزه ای و ر نگ تیره تری دارند در مهر ماه می رسند .میوه نارس آن معمولا گس است و بعد از برداشت که چند روز بماند کاملا رسیده و خوشمزه می گردد . میوه این نوع درخت خواص قابض ، تب بر و آرام بخش است. چوب درخت نیز محکم و بادوام بوده.

این میوه را اگر ببینید و به شما معرفی نشود، هیچ گاه نخواهید فهمید که گونه ای از گلابی است، اما چه ارتباطی میان گلابی وحشی با انچوچک وجود دارد و چرا می گوییم انچوچک ناسزا نیست؟

انچوچک، دانه نوعی گلابی وحشی

گلابی وحشی سه گونه مهم دارد که انچوچک یکی از انواع آن است و رویشگاه طبیعی آن استان فارس، کهگیلویه و بویراحمد و لرستان است. به میوه و دانه این نوع گلابی جنگلی، انچوچک یا انجوجک می گویند.

طول درخت این میوه گاهی به هفت تا هشت متر می رسد و با آن که میوه آن قابلیت استفاده ندارد؛ ولی تخم آن را جمع آوری و از آن استفاده دارویی می شود.

برای این کار میوه را زیر خاک مدفون کرده و پس از آن که پوسید، تخم های آن را بیرون آورده و پس از شستن به صورت خام یا بو داده به فروش می رسد.

دانه های انچوچک، مغز سفید با پوستی قهوه ای رنگ و سخت دارد و شبیه به بادام یا مغز زردآلو با طعمی مشابه و تقریبا شبیه دانه های گلابی وحشی موجود در بازار است. وقتی آن را بو دهند، بسیار خوشمزه شده و در گذشته با نام بادام جنگلی، یکی از اجزای ثابت آجیل بود و خاصیت مغزهای گیاهی را دارد.

خواص طبی انچوچک

این دانه طبیعت معتدل دارد و براساس تحقیقات انجام شده، در طب سنتی از خواص درمانی آن برای نرم کردن سینه، آرامش اعصاب، افزایش ادرار بیماران، افزایش نیروی جنسی و جسمی، تقویت عمومی بدن، افزایش وزن و قاعده آوری استفاده می شده است و در عربستان بذر سیاه گلابی وحشی کاربرد زیادی دارد. لازم است بدانید براساس لغت نامه دهخدا، انچوچک به دلیل آن که نوعی میوه با جثه کوچک است، از نظر لغوی نیز به معنای ریز و کوچک معنا شده است و کنایه از آدمی است که به لحاظ جسمی یا قابلیتی کوچک باشد. در نتیجه انچوچک فحش یا کلمه ای با معنی و مفهوم ناروا نیست.

این را هم بدانید نوعی گلابی وحشی در جنگل های گیلان وجود دارد که به لهجه گیلکی به اربه خوج یا سنگ خوج معروف است و میوه ای سخت با طعم ترش و شیرین است که از آن مربایی تهیه می کنند که خوردن آن با خامه و سرشیر خالی از لطف نیست. هم اکنون اطلاعات اندکی در مورد خواص تغذیه ای و درمانی گلابی وحشی وجود دارد، اما لازم است بدانید گلابی جنگلی به دلیل آن که یکی از گونه های گلابی است، خواص تغذیه ای و درمانی آن را دارد.

این میوه طبیعت سرد و خشک داشته و ملین مزاج و مقوی قلب، معده و کبد است. سرشار از ویتامین C بوده و تانن و پتاسیم آن پایین آورنده اسید اوریک و فشار خون بالا بوده و برای نقرسی ها مفید است.

برچسب ها: خواص ، گلابی ، خواص گلابی
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار