مردم استان فارس این روزها در کنار افزایش نرخ مرغ گرم، افزایش نرخ تخم‌مرغ را نیز شاهد هستند، افزایشی که بالا رفتن هزینه‌های تولید علت آن عنوان می شود.
کد خبر: ۹۲۱۷۷۸
تاریخ انتشار: ۱۶ آذر ۱۳۹۹ - ۱۳:۳۴ 06 December 2020

تابناک فارس به نقل از ایرنا:در سطح بازار تخم مرغ با نرخ های متفاوت عرضه می شود که در برخی نقاط نرخ بسته های ۲۴ عددی تخم مرغ ۲۸ هزار تومان، بسته های ۳۰ عددی ۳۹ هزار تومان و بسته های ۶ عددی، هفت هزار تومان است.

کمبود نهادها در ابتدای پاییز علت افزایش نرخ تخم مرغ


خبرنگار ایرنا برای پیگیری علت افزایش نرخ تخم مرغ با مدیر امور طیور سازمان جهاد کشاورزی فارس تماس گرفت.
رضا فزونی اعلام کرد که بخشی از مساله گرانی تخم مرغ ناشی از کمبود نهاده ها در ابتدای پاییز ۹۹ و بخشی نیز متاثر از افزایش نرخ مرغ است.

تاثیر دستورالعمل دامپزشکی بر افزایش نرخ تخم مرغ


وی ادامه داد: همچنین دستورالعمل جدیدی از سوی رییس سازمان دامپزشکی کشور به استان ابلاغ شده که به واسطه شیوع آنفلوانزا فوق حاد پرندگان در یکی از استان های شمالی، چند استان را مجبور کردند تا مرغ های تخم گذار که عمر آنان بیش از ۷۰ هفته است را حذف کنند.
مدیر امور طیور سازمان جهاد کشاورزی فارس گفت: در استان نمونه ای از شیوع آنفلوانزای پرندگان نداشتیم و بخشنامه ابلاغی سازمان دامپزشکی کشور به منظور پیشگیری از شیوع این بیماری است.
فزونی بیان کرد: بخشی از افزایش نرخ تخم مرغ در بازار به دلیل این مکاتبه و اجرایی شدن آن در استان های شمالی کشور است.

وی ادامه داد: در استان فارس در شرایط فعلی کمبودی به لحاظ تولید تخم مرغ نداریم اما اگر اجبار حذف مرغ های بالای ۷۰ هفته اجرایی شود با کمبود مواجه خواهیم شد.

هزینه های تولید افزایش یافته است


اصغر پرند رییس اتحادیه مرغ تخم گذار استان فارس نیز در این زمینه گفت: یکی از مشکلات پیش روی واحدهای مرغ تخم گذار در استان توزیع نامنظم و بی سرو سامان نهاده ها است که این نهاده ها در سامانه بازارگاه برای برخی واحدها بارگذاری می شود و برای برخی واحدها بارگذاری نمی شود.
وی افزود: همچنین هزینه های تولید سرسام آور افزایش یافته است، کارتن، شانه و پلاستیکی که روی بسته بندی تخم مرغ کشیده می شود به شدت گران شده است.
وی ادامه داد: کرایه حمل نهاده ها از بندرهای جنوبی کشور نیز از ابتدای سال تا کنون در سه مرحله افزایش قیمت داشته است یعنی هزینه بار تا شیراز که در گذشته هر تن ۸۰ تا ۱۰۰ هزار تومان بود، در حال حاضر به هر تن ۳۰۰ تا ۳۲۰ هزار تومان رسیده است.
رییس اتحادیه مرغ تخم گذار استان فارس گفت: همچنین قرار بود مرغ های تخم گذار تا عمر ۱۲۰ هفته تولید داشته باشند اما یک دفعه تصمیم گرفتند ۱۲۰ هفته به ۹۰ هفته کاهش یابد و در حال حاضر نیز تصمیم گرفتند از ۹۰ هفته به ۷۰ هفته کاهش پیدا کند.
پرند افزود: با این دستورالعمل تعداد زیادی مرغ تخم گذار از دور تولید خارج شدند و نهاده به این دسته از مرغ ها تعلق نمی گیرد.
وی ادامه داد: اگر بخواهیم مرغ های با عمر ۷۰ هفته را حذف کنیم در سراسر کشور ۱۵ هزار و ۱۸ میلیون قطعه مرغ باید حذف شود و افت تولید تخم مرغ را به دنبال خواهد داشت.
رییس اتحادیه مرغ تخم گذار استان فارس گفت: در برخی استان ها برای عملی کردن بخشنامه حذف مرغ های بالای ۷۰ هفته فشارهایی وارد می شود.
پرند افزود: اگر مرغداران نخواهند نسبت به حذف مرغ ها اقدام کنند، باید واکسن آنفلوانزا بزنند که هزینه این واکسن نسبت به گذشته پنج برابر شده و نایاب و کم یاب است.
وی ادامه داد: در حال حاضر ذرت را کیلویی یک هزار و ۷۰۰ تومان و سویا را کیلویی سه هزار و ۳۰۰ تومان در بندرهای جنوب کشور تحویل می گیریم درحالی که در گذشته قیمت ذرت یک هزار و ۵۰۰ تومان و سویا ۲ هزار و ۷۰۰ تومان بود.
رییس اتحادیه مرغ تخم گذار استان فارس گفت: ۷۵ درصد تا ۸۰ درصد نهاده های مرغ داران از ذرت و سویا تشکیل شده و زمانی که این محصول افزایش پیدا کند به طور اتوماتیک نرخ تمام شده تخم مرغ نیز افزایش می یابد.
پرند بیان کرد: قرار است ستاد تنظیم بازار کشور یک کار کارشناسی در زمینه نرخ تخم مرغ انجام و نرخ جدید اعلام شود که نرخ پیشنهادی اتحادیه مرغ تخم گذار ۱۵ هزار و ۲۰۰ تومان است.

افزایش نرخ نهاده ها تولید را کاهش داده است


رییس اتحادیه مرغ تخم گذار استان فارس گفت: ظرفیت تولید استان پنج میلیون و ۳۰۰ قطعه مرغ است که در حال حاضر ۵۰ درصد ظرفیت استان فعال است.
پرند افزود: تولید تخم مرغ در استان فارس در گذشته ۱۷۵ تا ۱۸۰ تن در روز بود که در حال حاضر به علت افزایش نرخ نهاده ها و هزینه های تولید به ۱۳۳ تا ۱۳۸ تن در روز رسیده است.
وی ادامه داد: کمبود سویا و نداشتن جایگزین مناسب باعث شده اکثر واحدهای مرغ تخم گذار در استان با افت تولید روبرو شوند.
رییس اتحادیه مرغ تخم گذار استان فارس گفت: محصول سویا که در بازار به صورت آزاد معامله می شود از پودر سنگ، پودر خاک، شن و ماسه و غیره تشکیل شده است و مرغدار برای جبران کمبود نهاده ها مجبور است این سویا را به قیمت ۱۶ تا ۱۷ هزار تومان تامین کند.
پرند افزود: ۶۰ واحد مرغ تخم گذار در استان فارس فعال است که ۱۴ واحد در شهرستان جهرم و مابقی در سایر نقاط استان قرار دارند.



اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار