نماینده شیراز با اشاره به گستاخی دشمنان ایران در پی اجرای پروتکل الحاقی گفت: مجلس با این مصوبه به دنبال برگرداندن عزت مردم ایران بود؛ عزتی که با اجرای پروتکل از سال 1382 تحقیر شد وی ادامه داد: به راستی دشمن از چه طریقی به اطلاعات هسته‌ای ما دست پیدا کرده و دانشمندان هسته‌ای را شهید کرد؟ آیا غیر از این بود که پروتکل الحاقی و دسترسی‌های بی‌حد و حصر آژانس، موجب این گستاخی شد
کد خبر: ۹۲۲۵۳۰
تاریخ انتشار: ۱۸ آذر ۱۳۹۹ - ۲۳:۰۰ 08 December 2020
به گزارش تابناک فارس: ابراهیم عزیزی با اشاره به جزئیات مصوبه اخیر مجلس جهت لغو تحریم‌ها اظهار داشت: حداقل 5 ماه در کمیسیون امنیت ملی روی این مصوبه وقت گذاشته شد تا مصیبت برجام بیست دقیقه‌ای را رفع اثر کنیم.
 
وی افزود: در این راستا با کارشناسان، صاحب‌نظران و دانشمندان رایزنی شد تا این طرح از ابعاد مختلف مورد بررسی قرار گیرد و یک کار شتاب‌زده و بدون کارشناسی نباشد.
 
عزیزی با اشاره به مواد مهم و کلید واژه‌های مصوبه لغو تحریم‌ها اظهار داشت: در این مصوبه موضوعاتی جهت برنامه هسته‌ای صلح‌آمیز کشور، تصویب شد که پیش از این به حالت تعلیق یا تعطیل درآمده بود تا دشمن بداند که با چه ملتی روبه‌رو است و بیش از این پا را فراتر ننهد.
 
«الزام به غنی‌سازی 20 درصد دستاورد دانشمندان شهید هسته‌ای ما بود» این عبارت از جمله کلید واژه‌هایی بود که عزیزی به آن اشاره کرد و گفت: این حق مسلم ملت ما برای نیازهای صلح آمیز هسته‌ای بود که با این مصوبه احیا شد.
 
نماینده مردم شیراز و زرقان در مجلس شورای اسلامی راه‌اندازی «فردو» را یکی دیگر از دستاوردهای مصوبه مجلس عنوان کرد و افزود: فردو باید به ماموریت اصلی خود با نسل پیشرفته سانتریفیوژها برگردد که این مهم نیز در مصوبه دیده شد.
 
عزیزی احیای رآکتور 40 مگاواتی اراک را دیگر کلید واژه مصوبه مجلس عنوان کرد و افزود: دشمن حق ندارد این حق را از ملت ما بگیرد و سوال بزرگ اینجا است که چرا ما باید به حرف دشمن صنعت هسته‌ای خود را تعطیل می‌کردیم بنابراین مجلس با این مصوبه تاکید کرد که نه تنها رآکتور اراک با تمام ظرفیت باید کار کند بلکه یک رآکتور دیگر نیز باید اضافه شود.
 
این نماینده مجلس شورای اسلامی به ماده 6 مصوبه مذکور که لغو پروتکل الحاقی بود نیز اشاره کرد و گفت: پروتکل الحاقی که در سال 1382 توسط مسئولان وقت بدون اجازه مجلس پذیرفته شد، آن قدر دشمن را گستاخ کرد که نتیجه آن شهادت دانشمندان هسته‌ای ما بود.
 
وی ادامه داد: ما در ماده 6 این مصوبه گفتیم که پروتکل الحاقی باید لغو شود چرا که آنها با استفاده از این پروتکل نه تنها به تعهدات خود عمل نکردند، بلکه دانشمندان هسته‌ای ما را نیز ترور کردند.
 
نماینده مردم شیراز و زرقان در مجلس شورای اسلامی افزود: در این ماده قرار شده پس از 2 ماه پروتکل الحاقی لغو شود و در عین حال با وجود شروطی مصوب کردیم که امکان تبدیل نیز باشد.
 
عزیزی تصریح کرد: در متن مصوبه ماده 6 مصوب شد در صورتی که اروپاییان به تعهدات خود در حوزه بانکی، فروش نفت و غیره عمل کرده و جبران گذشته را نیز کنند، با مجوز مجلس امکان تجدید نظر وجود داشته باشد.
 
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار