نماینده مردم شیراز در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: از این جهت باید حوزه دیپلماسی کشور بتواند اراده خود را بر طرف های مقابل تحمیل کند، از این رو بهره گیری از ظرفیت هایی که مجلس شورای اسلامی در حوزه دیپلماسی دارد، به ویژه تولید قوانین، می تواند برای تولید قدرت و قدرت دیپلماسی موثر باشد.
کد خبر: ۹۲۶۲۰۶
تاریخ انتشار: ۰۲ دی ۱۳۹۹ - ۱۳:۲۸ 22 December 2020

تابناک فارس به نقل از خانه ملت:ابراهیم عزیزی با اشاره به برگزاری نشست کمیسیون مشترک برجام و انتشار بیانیه از سوی این کمیسیون، گفت:اولین نکته ای که لازم می دانیم دیپلماسی کشور مان مدنظر قرار دهد، ارتقا قدرت دیپلماسی است، در نظام بین الملل تولید قدرت نیاز جدی همه کشورها محسوب می شود، قطعا بخشی از تولید قدرت در حوزه دیپلماسی است، اگر این قدرت را افزایش ندهیم به طور طبیعی نمی توان با تمامیت خواهی، انحصارطلبی و زورگویی های نظام سلطه رو به رو شویم.

نماینده مردم شیراز در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: از این جهت باید حوزه دیپلماسی کشور بتواند اراده خود را بر طرف های مقابل تحمیل کند، از این رو بهره گیری از ظرفیت هایی که مجلس شورای اسلامی در حوزه دیپلماسی دارد، به ویژه تولید قوانین، می تواند برای تولید قدرت و قدرت دیپلماسی موثر باشد.

وی با اشاره به قانون اقدام راهبردی برای رفع تحریم ها و صیانت از حقوق ملت ایران، بیان کرد: قانون اخیری که مجلس شورای اسلامی تصویب کرد بهترین فرصت برای قدرت دیپلماسی است و اگر این قانون توسط تیم دیپلماسی کشور مورد استفاده قرار گیرد می تواند اراده خود را بر طرف مقابل حاکم کند.

این نماینده مجلس اظهار داشت: در حوزه دیپلماسی نیازمند محاسبات صحیح، به موقع و توجه به محاسبات طرف مقابل هستیم، امروز در نظام بین الملل اگر محاسبات متقابل را مدنظر قرار ندهیم، اگر اقدامات احتمالی و موضع گیری هایی که ممکن است در بخش های مختلف با آن رو به رو باشیم را مورد توجه قرار ندهیم نشان می دهد که از دیپلماسی هوشمندی برخوردار نیستیم.

رئیس کمیته امنیت کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس عنوان کرد: جلوگیری از زیاده خواهی، پیش شرط و امتیاز خواهی ها سومین نیاز نظام دیپلماسی است، امروز از این جهت دیپلماسی کشور نیازمند بازنگری و توجه به درون، همگرایی و هم افزایی تمام مجموعه های دیپلماسی است.

عزیزی با اشاره به نشست اخیر کمیسیون مشترک برجام اظهار داشت: کمیسیون مشترک برجام بر اساس توافقات صورت گرفته هر 6 ماه یکبار تشکیل جلسه می دهد اما برگزاری کمیسیون برای کمیسیون راه به جایی نمی برد، انتظار این بود که معاون سیاسی وزیر امور خارجه با بهره گیری از قابلیت هایی که قانون اخیر در اختیار او قرار داده بود با قاطعیت با طرف های مقابل صحبت کند.

وی گفت: باید از عدم اجرای تعهدات طرف های مقابل نه با زبان گله بلکه به عنوان خواسته بزرگ مردم ایران برخورد می کرد، تیم ایران باید می گفت برابر قانون مجلس اگر تا زمان مشخص شده طرف های برجام به اقدامات خود تن ندهند ایران به همان جایی که قانون گذار مشخص کرده بر می گردد.

نماینده مردم شیراز در مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: بنابراین هم افزایش اقتدار دیپلماسی، هم دیپلماسی هوشمند با توجه به محاسبات همه جانبه و هم استفاده از ظرفیت های قانونی موجود به ویژه قانون اخیر از جمله مباحثی است که باید مورد توجه قرار می گرفت و همچنین از این بعد مورد توجه قرار بگیرد و وزارت امور خارجه از حقوق ملت ایران بیشتر و بهتر از این دفاع می کند.

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی بیان کرد: البته باور ما این است که آمریکایی ها و اروپایی ها هیچ وقت به تعهدات خود عمل نمی کنند و هیچ وقت حاضر نیستند روی منافع ملت ایران امتیاز دهد یا کاری کنند، عده ای هنوز دلخوش هستند امیدواریم با نگاه واقع بینانه به آنچه که تاکنون اتفاق افتاده و بدعهدی ها آینده ملت ایران را از دست ندهند.

 

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار