وقوع طوفان روز پنجشنبه باعث بروز خسارات جبران ناپذیری به نخل‌ها استان بوشهر به ویژه در شهرستان دشتستان و منطقه آب‌پخش شد که این خسارات زندگی کشاورزان را تحت تاثیر قرار داده است.
کد خبر: ۹۳۰۴۹
تاریخ انتشار: ۲۱ شهريور ۱۳۹۴ - ۱۲:۱۶ 12 September 2015
روزها سپری شد و کم کم موعد برداشت محصول خرما فرا رسید؛ تعدادی از نخلداران محصولشان را برداشت کرده‌اند ولی هنوز تعداد زیادی از نخلداران نیز اقدام به برداشت نکرده‌اند.

در حالی که روز برداشت محصول خود را تعیین و حتی با کارگر و باغبان برای برداشت هماهنگ کرده‌اند، اتفاقی می‌افتد که نخل و خرما و کشاورز و باغ را به کلی تحت تاثیر قرار می‌دهد.

پنجشنبه‌شب طوفانی کم‌سابقه استان بوشهر را در نوردید و باعث شد که خسارات بسیار زیادی به تاسیسات زیربنایی، ساختمان‌ها، بخش کشاورزی، صنایع و ... وارد شود.

در این بین، کشاورزان بیشترین ضربه را دیدند، کشاورزانی که مخارج یک‌سال خانواده‌ آنها هنوز بر روی نخل‌ها بود و همین روزها می‌خواستند آن را برداشت کرده و به زخمی از زندگی خود بزنند.

حالا دست کشاورزان کوتاه است و خرمایی هم بر نخل‌ها نیست. خرماها همگی زیر نخل‌ها ریخته است و زندگی امسال خانواده کشاورزان تحت تاثیر این موضوع قرار دارد.

تنها راه درآمد بسیار از کشاورزان، همین فروش محصول خرما است که دیگر محصول چندانی بر نخل‌ها نمانده است و محصول خاصی برای فروش و تامین مخارج زندگی ندارند.

البته ریزش محصول نخل‌ها تنها خسارت این طوفان نبود و برخی از نخل‌های نیز قطع شدند و یا شاخه‌های حیاتی آنها قطع شد که حیات آنها را به مخاطره انداخته است.

بخشی از نخل‌ها بیمه بوده‌اند که بالطبع می‌توانند خسارتی از بیمه بگیرند ولی بخشی از کشاورزان بیمه ندارند که امیدوارند مسئولان به داد آنها برسند.

به سراغ نخلستان‌های آب‌پخش می‌رویم تا از حال و روز مردم این دیار باخبر شویم؛ ثمر نخل‌ها را که نگاه می‌کنیم، چیز خاصی بر روی آنها نمانده است؛ زیر نخل‌ها هم سفره‌ای از خرما پهن شده است.

برخی از نخل‌ها از نیمه قطع شده‌اند، برخی از ریشه و برخی از نخل‌ها نیز از بالا قطع شده و بر روی زمین افتاده‌اند.

درخواست نخلداران برای دریافت خسارت

محمدعلی مدرس‌نیا نخلدار ۶۰ ساله‌ای است که با ۳۰۰ اصله نخل زندگی خود را می‌گذارند و هر ساله چشمش به همین روزها است که محصول نخل‌هایش را برداشت کرده و پولی به دست بیاورد.

نزدیکش که می‌شوم با گشاده‌رویی از من استقبال می‌کند، انگار هیچ اتفاقی نیافتاده است؛ ولی از رنگ و رخسارش مشخص است که درد زیادی در دل دارد.

شاکی از این است که کشاورزان این منطقه حامی ندارند و هر وقت که مشکلی برای آنها پیش می‌آید، کسی به دادشان نمی‌رسد. ایجاد تعاونی نخلداران را یکی از راه‌حل‌های مشکلات نخلداران می‌داند.

عقیده دارد که اگر قیمت واحدی از سوی یک اتحادیه مشخص برای خرید و فروش خرما در استان بوشهر تعیین شود، کشاورزان مشکلات کمتری خواهند داشت.

همانگونه که به نخل‌هایش و خرمایی که زیر آن ریخته شده خیره شده است، جبران خسارت‌های کشاورزان از سوی دولت را تنها را نجات کشاورزان این منطقه می‌داند.

غلامحسین طوسی نیز از طوفان خسارات زیادی دیده است، بخش عمده محصولاتش بر روی زمین ریخته و چند اصله نخلش نیز از کمر قطع شده است. امیدوار است که از سوی دولت حمایت شود و خسارات نخیلاتش تا حدودی جبران شود.

به گفته طوسی، اگر کشاورزان توسط دولت حمایت نشوند، نمی‌توانند دیگر روی پای خود بایستند و کشاورزی و نخلداری منطقه به سوی نابودی می‌رود.

در نخلستان که حرکت می‌کنم، افراد زیادی را می‌بینم که به سراغ باغ‌هایشان آمده‌اند تا ببینند که طوفان چه بر سر آنها آورده است و راهی جز افسوس و امیدوار بودن به آینده ندارند.

خسارت ۲۰ تا ۶۰ درصدی طوفان به محصولات کشاورزی

معاون جهاد کشاورزی استان بوشهر نیز به مهر گفت: طوفان روز پنجشنبه باعث بروز خسارت‌هایی به کشاورزی شهرستان دشتسان در بخش‌های آب‌پخش، سعدآباد، شبانکار، ارم، بوشکان و بخش مرکزی شد.

خسرو عمرانی از بروز خسارت طوفان به کشاورزی بخش‌های شنبه، باغان، کاکی و دشت پلنگ شهرستان دشتی خبر داد و اضافه کرد: در شهرستان جم نیز بخش‌های جم و ریز و همچنین بخش‌هایی از شهرستان تنگستان نیز بر اثر این طوفان دچار خسارت شدند.

وی به خسارت ۲۰ تا ۶۰ درصدی طوفان به محصولات کشاورزی اشاره کرد و ادامه داد: ارزیاب‌های بیمه در نقاط مختلف مستقر می‌شوند و برای جبران خسارات اقدامات لازم را انجام می‌دهند.

معاون جهاد کشاورزی استان بوشهر خواستار اعلام خسارت توسط کشاورزان به ارزیاب‌های بیمه شد و بیان کرد: امیدواریم در سریع‌ترین زمان ممکن شاهد انجام برآوردها باشیم.

تلاش برای جبران خسارت‌ها

مدیرکل مدیریت بحران استانداری بوشهر به خبرنگار مهر گفت: ما همان وعده‌ای را به مردم می‌دهیم که بتوانیم آن را عملی کنیم و حرفی را نخواهیم زد که نتوانیم به آن جامه عمل بپوشانیم.

قاسم قائدی اضافه کرد: موضوع طوفان و خسارات وارد شده به کشاورزان استان بوشهر را در کمیته مدیریت بحران کشور مطرح خواهیم کرد و امیدواریم که اعتبار مناسبی برای جبران خسارات کشاورزان اختصاص یابد.

وی با انتقاد از بی‌توجهی به بیمه کشاورزی، ادامه داد: هر چند که بیمه بخش قابل توجهی از خسارات را جبران می‌کند ولی متاسفانه برخی از کشاورزان نخیلات خود را بیمه نکرده‌اند و باید همه کشاورزان برای بیمه کردن محصولات خود اقدامات لازم را داشته باشند.

مدیرکل مدیریت بحران استانداری بوشهر تصریح کرد: نشست‌های تخصصی بدین منظور برگزار و بازدیدهای میدانی صورت خواهد گرفت تا بتوانیم بهترین تصمیمات را برای کشاورزان بگیریم.

کمک به کشاورزان با تمام ظرفیت‌ها

مشاور و مدیرکل حوزه استاندار بوشهر در گفتگو با خبرنگار مهر اظهار داشت: استاندار بوشهر امروز در استان حضور نداشت ولی تاکید داشت که بررسی وضعیت خسارات از همین امروز آغاز شود و به همین منظور بازدیدی را از نخلستان‌ها داشتیم.

مهرداد ستوده اضافه کرد: در این بازدید کارشناسان به بررسی خسارات پرداختند و مقرر شد که خسارات دقیق هر یک از کشاورزان به تفکیک بررسی و جمع‌بندی شود تا تصمیمات بعدی برای جبران خسارات کشاورزان گرفته شود.

وی ادامه داد: از همه ظرفیت‌ها برای کمک به کشاورزان استفاده خواهیم کرد و این موضوع را از طریق دولت به صورت جدی پیگیری خواهیم کرد تا به نتیجه مناسبی دست یابیم.

مدیرکل حوزه استاندار بوشهر تاکید کرد: در بازدید میدانی و نشستی که با کشاورزان داشتیم، نقطه‌نظرات کشاورزان را دریافت کردیم و در کارگروه تخصصی نیز این موضوع را بررسی کرده و تصمیم‌گیری لازم انجام می شود.


حالا کشاورزان چه محصولشان را بیمه کرده باشند و چه بیمه نباشند، خسارت‌های جدی دیده‌اند و زندگی آنها تحت تاثیر قرار گرفته است.

کشاورزان حامی دیگری غیر از دولت را ندارند و امیدوارند که دولت چه کشاورزان بیمه شده و چه کشاورزان بیمه نشده را دریابد و با پرداخت خسارت‌ها و یا حتی بخشی از آنها، التیامی برای دردهای فراوان آنها باشد.



منبع: مهر
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار