طوفان عصر پنج‌شنبه بسیاری از کشاورزان آبپخشی را متضرر کرده است و آنها بر انجام اقدامات آینده‌نگر برای کاهش اثرات حوادث غیر مترقبه در سنوات آتی بر معیشت کشاورزان تاکید دارند.
کد خبر: ۹۳۲۰۰
تاریخ انتشار: ۲۱ شهريور ۱۳۹۴ - ۱۴:۳۵ 12 September 2015
 وقوع طوفان عصر پنج‌شنبه از رخدادهایی است که نگرانی‌های وسیعی در میان شهروندان آبپخشی و اهالی شهرستان دشتستان ایجاد کرده است.

آسیب‌هایی که در روزهای برداشت محصول خرما و پس از یک سال تکاپو و تلاش به نخلستان‌های آبپخش وارد شده زیان سنگینی به نخلداران نگین سبز استان بوشهر وارد کرده است.

ریزش ثمر خرمای نخیلات آبپخش که هرکس گذری در نخلستان‌های سر به فلک کشیده این منطقه داشته باشد از شدت آن آگاه می‌شود و گاها آمار نجومی از خسارات وارده به کشاورزان آبپخشی مطرح می‌شود.

فرخ عباسی از اعضای شورای اسلامی شهر آبپخش است که روز گذشته (جمعه) از خسارت 90 درصدی به نخلستان‌های آبپخش خبر داده بود؛ خسارتی که اکثر نخلداران آنرا واقع‌بینانه و منطبق بر شرایط منطقه می‌دانند.

قطع 400 اصله از نخیلات آبپخش بر اثر وقوع طوفان از دیگر مواردی است که این عضو شورای شهر آبپخش به آن اشاره داده و می‌گوید: 400 نخل سرو قامت آبپخش پس از وقوع طوفان سر به خاک نهاده‌اند.

به گفته وی بسیاری از نخیلات آبپخش نیز دچار پیچیدگی قبه و شکستگی گرز شده‌اند که نابودی آنها در ماه‌های آینده محتمل است.

ضرورت تشکیل اتحادیه نخلداران دشتستان

محمدعلی مدرس‌نیا، باغدار آبپخشی در این ارتباط می‌گوید: آینده‌نگری نسبت به مشکلاتی که کشاورزی آبپخش را تهدید می‌کند از مسائلی است که باید با جدیت به آن توجه داشته باشیم.

به گفته وی تنها در رهرو آینده نگری است که سایه تهدیدات و بلایای طبیعی بر سر کشاورزان کمرنگ می‌شود و حوادث غیر مترقبه سبب تلخ‌کامی تولیدکنندگان خرمای شیرین نمی‌شود.

مدرس‌نیا معتقد است تشکیل تعاونی تولید محصولات کشاورزی و اتحادیه نخلداران از ضروریاتی است که در صورت تحقق به کاهش مشکلات کشاورزان منجر می‌شود.

وی می‌گوید: کشاورزان راهکارهای خروج از رکود و بحرانی که گریبان کشاورزی استان را گرفته می‌دانند، ولی داد کشاورزان به هیچ‌جا نمی‌رسد.

خسارت طوفان به 30 هکتار از مزارع قلایی آبپخش

محمد حسن‌پور، کشاورز آبپخشی می‌گوید: اقدامات فرمالیته در سال‌های قبل سبب نومیدی کشاورزان و اقشار مختلف مردم شده و امیدواریم با اقدامات عاجل دولت دکتر روحانی امید در دل کشاورزان زنده شود.

به گفته وی 144 مزرعه (تلمبه) کشت سبزی‌جات بر اثر وقوع طوفان پنج‌شنبه دچار بحران شده‌اند و این مزارع فضایی 30 هکتاری از اراضی کشاورزی محله قلایی آبپخش را شامل می‌شود.

حسن‌پور می‌گوید: طوفان خسارتی سنگین به سبزی‌کاران آبپخش وارد کرده و خود مسئولان صراحتا می‌گویند خسارت 100 درصدی به سبزی‌کاران در سطح بخش وارد شده است.

البته خسارتی که طوفان به سبزی‌کاران آبپخشی وارد کرده منحصر به این محله شهر آبپخش نیست و در روستای میاندشت از توابع بخش آبپخش شاهد خسارت سنگین‌تر و در سطح وسیع‌تر به مزرعه‌داران و سبزی‌کاران این خطه بوده‌ایم.

کشاورزان آبپخشی که از وعده‌های بی‌نتیجه مسئولان در سال‌های قبل خسته شده‌اند چشم‌انتظار اقدام عملی و سریع مدیران استانی برای جبران بخشی از خسارتی هستند که به آنها وارد شده است.

نخلستان نان مردم آبپخش است/طوفان بلایی عظما برای کشاورزان

ابراهیم اندرزگو، نخلدار آبپخشی معتقد است که روزی مردم آبپخش با نخل و خرما رابطه‌ای ناگسستنی دارد و در حقیقت نخلستان نان اهالی این دیار است.

به گفته وی اکثریت شهروندان آبپخشی از پزشک و مهندس و معلم و تاجر و فرهنگی تا باغدار و کشاورزی که تنها راه امرار و معاش وی باغبانی است دستی به نخلستان دارند و بخشی از رزق سالانه آنها در باغات آبپخش تامین می‌شود.

اندرزگو می‌گوید: طوفان عصر پنج‌شنبه بلای عظمایی است که به سر کشاورزان آبپخشی و تمامی باغداران دشتستان آمده و مسئولان باید چاره اساسی برای بهبود اوضاع کشاورزان بیندیشند.

بر اساس گفته‌های ابراهیم اندرزگو در خوشبینانه‌ترین حالت 15 درصد ثمر نخیلات سالم مانده‌اند و بر اثر بارش تکرگ و طوفان 85 درصد محصول خرمای نخلداران به فنا رفته است.

باغداران آبپخشی گریانند/چشم امید کشاورزان به استاندار بوشهر

حسن صمصامی، عضو شورای شهر آبپخش می‌گوید: خسارات سهمگینی که بر اثر وقوع طوفان به کشاورزان وارد شده موجی از ناراحتی را برای این قشر زحمتکش رقم زده است.

به گفته وی، باغداران آبپخشی امروز گریانند و عده کثیری از نخلداران این دیار تمام دارایی خود را یک شبه از دست داده‌اند.

صمصامی می‌گوید: تمام امید نخلداران آبپخشی به استاندار است و منتظرند با تدابیر دکتر سالاری شاهد جبران زیانی باشیم که کشاورزان متحمل شده‌اند و استاندار جوان بوشهر تنها کسی است که می‌تواند گریه باغداران این دیار را به خنده تبدیل کند.

این عضو شورای شهر آبپخش معتقد است که با توجه به عمق فاجعه و خساراتی که بر اثر طوفان به نخیلات منطقه وارد شده است، نباید پرداخت خسارت به نخیلات بیمه‌ شده محدود شود و باید برای جبران خسارت همه کشاورزان تلاش شود؛ چه آنهایی که محصولات خود را بیمه کرده‌اند و چه آنهایی که به‌دلیل مشکلات اقتصادی موفق به بیمه محصولات خود نشده‌اند.

قول استاندار بوشهر برای جبران خسارت باغداران

مصطفی رضایی، رئیس شورای اسلامی شهر آبپخش می‌گوید: با توجه به اینکه معیشت بسیاری از شهروندان آبپخشی وابسته به اقتصاد کشاورزی و درآمد سالانه نخیلات آنهاست، باید مسئولان تدابیری بیندیشند که شهروندان آبپخشی دچار آسیب کم‌تری شوند.

وی که با مدیریت عالی استان بوشهر مذاکراتی پیرامون خسارات طوفان به نخیلات و محصول خرمای کشاورزان داشته از اهتمام جدی استاندار بوشهر برای رفع مشکلات کشاورزان خسارت دیده خبر می‌دهد.

به گفته رضایی استاندار بوشهر دستورات لازم جبران خسارت کشاورزان توسط صندوق بیمه محصولات کشاورزی و سازمان جهاد کشاورزی استان بوشهر را صادر کرده‌ است.

رئیس شورای اسلامی شهر آبپخش پرداخت خسارت بالاتر از تعرفه معمول به کشاورزان و نخلداران آبپخشی را ضروری می‌داند و از مسئولان می‌خواهد اقدام جدی در این راستا انجام دهند.

رضایی بر استفاده از اعتبارات ستاد بحران به‌ منظور جبران خسارات وارده به نخلداران آبپخشی تاکید دارد و معتقد است با توجه به اینکه بسیاری از کشاورزان به دلیل مشکلات عدیده مالی در سال زراعی گذشته موفق به بیمه محصولات خود نشده‌اند، این مهم از واجباتی است که مسئولان استانی باید به آن اهتمام داشته باشند.

بخش آبپخش بیش از 1.2 میلیون اصله نخل را در خود جای داده و بالغ بر هشت هزار هکتار از اراضی این بخش زیر پوشش نخیلات است.

عمده نخیلات این منطقه از واریته کبکاب است و سالانه شاهد تولید 50 هزار تن خرما و بالغ بر پنج هزار تن خارک و رطب از واریته‌های مختلف در آبپخش هستیم.

طبق اظهارات مسئولان محلی آبپخش قریب به 4 هزار خانوار آبپخشی از طریق نخلداری امرار معاش می‌کنند و در این عرصه فعالیت دارند.
منبع: فارس
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار