مدیر جهاد کشاورزی شهرستان گراش گفت : طرح شکار انبوه آفت سرخرطومی حنایی خرما که نوعی حشره است در یک هزار و ۴۰۰ هکتار از نخلستان های این شهرستان آغاز شد.
کد خبر: ۹۴۷۰۱۲
تاریخ انتشار: ۱۸ اسفند ۱۳۹۹ - ۱۴:۱۷ 08 March 2021

تابناک فارس به نقل از ایرنا:حسن مرادی  اظهار داشت: این طرح با هدف شکار حشره بالغ و کم کردن جمعیت آفت در نخلستان های آلوده شهرستان گراش اجرا شد و نتایج مثبتی در کاهش میزان هجوم این آفت و بهره وری بیشتر نخلستان های شهرستان داشته است.

وی بیان کرد: با گذشت حدود سه سال از اجرای مستمر طرح ردیابی ، مبارزه شیمیایی با این آفت و قرنطینه نخلستان های آلوده ، از اسفند ماه امسال طرح شکار انبوه نیز در دستور کار مدیریت جهاد کشاورزی گراش قرار گرفت.

مدیر جهاد کشاورزی گراش گفت: با پایش و مبارزه مستمر ظرف سه سال گذشته تاکنون بیش از۷۰۰ هکتار پایش، هشت نخل آلوده تیمار و ۱۵ نخل با آلودگی شدید امحا شده است.

وی اظهار داشت: اجرای این طرح در واقع مکمل روش های مبارزه قبلی و به عنوان مبارزه تلفیقی خواهد بود.

مرادی اضافه کرد: تیمار نخل آلوده و حفاظت از نخلستان در برابر این آفت مهمترین هدف است اما در برخی مواقع به خاطر پیشروی زیاد لارو سرخرطومی به داخل نخل و حجم بالای آلودگی چاره ای جز امحاء و آتش زدن نخل آلوده نخواهیم داشت.

وی گفت: تشخیص آلوده شدن نخل به این آفات در مراحل اولیه بسیار مشکل و در تخصص کارشناسان و افراد با تجربه است و باغداران زمانی متوجه این آفت می شوند که دیگر دیر شده و آفت نفوذ عمقی زیاده به داخل تاج نخل داشته است.

مرادی بیان کرد: ترشح شیرابه قهوه ای از محل سوراخ های روی تنه نخل ،انتشار بوی لهیدگی و پوسیدگی از نخل ، شنیدن صدای تغذیه لارو از داخل تنه درخت و مشاهده بافت گیاهی جویده شده همچون خاک اره در محل سوراخ های روی تنه درخت که درواقع کانال های نفوذ لارو و آفت به داخل تنه درخت است، از نشانه های این آفت است.

مدیر جهاد کشاورزی گراش اظهار داشت: تشخیص تیمار یا امحا کردن نخل آلوده بر عهده کارشناس است و اجرا نکردن به موقع آن باعت تشدید خطر و خسارت بیشتر به نخلستان های شهرستان خواهد شد.

وی از نخلداران خواست برای حفظ نخلستان های شهرستان در صورت مشاهده هرگونه علائم مشکوک به کارشناسان مدیریت اطلاع دهند.

مرادی اضافه کرد: شهرستان گراش دارای ۱۴۰۰ هکتار نخیلات آبی و دیم است.

گراش در فاصله ۳۵۹ کیومتری جنوب شیراز واقع است.

برچسب ها: آفت ، سرخرطومی ، گراش
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار