سرپرست معاونت میراث فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی یزد گفت : عملیات مرمت و ساماندهی بیش از 100 خانه در بافت تاریخی این استان که در سال گذشته با مشارکت 50 درصدی دولت و بخش خصوصی آغاز شده در حال انجام و رو به پایان است.
کد خبر: ۹۵۱۴۶
تاریخ انتشار: ۲۴ شهريور ۱۳۹۴ - ۱۵:۳۴ 15 September 2015

به گزارش تابناک یزد، محسن ذاکری نیا با اشاره به خبر مرمت خانه های تاریخی یزد افزود : خانه های قدیمی یزد جزو جدا نشدنی بافت تاریخی استان بوده که با توجه به ارزش تاریخی و فرهنگی این آثار نیاز به حفظ و مرمت آن ها وجود دارد.

وی اظهار کرد : این خانه ها که به جا مانده از دوره های مختلف تاریخی اعم از صفویه، قاجاریه و پهلوی است هر یک بخشی از میراث گرانبهای این مرز و بوم محسوب می شود و مانند اغلب خانه های کویری دارای نقشه هایی با حیاط مرکزی و 3 یا 4 جهت ساخت هستند.
سرپرست معاونت میراث فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی استان یزد ادامه داد : عناصر ویژه معماری این خانه ها که می توان از آنها به عنوان گنجینه های تاریخی و هنری استان نام برد، اعم از حیاط بیرونی، حیاط درونی، تالار، بادگیر، فضاهای زمستانی و تابستانی، هشتی و غیره است و در ساخت آنها عمدتاً از خشت، گل، آجر و گچ استفاده شده است .
ذاکری نیا یادآور شد : اعتبار تخصیص داده شده از سوی دولت برای مرمت این بناها در استان یزد بالغ بر 20 میلیارد ریال است.
این مسوول یادآور شد : اهم آیتم های مرمتی در نظر گرفته شده در برنامه مرمتی این خانه های تاریخی شامل زیربندی و استحکام بخشی پایه ها، اجرای پوشش سقف، سبک سازی و آجرفرش پشت بام، اجرای نمای جداره های داخلی و بیرونی، کف سازی فضاهای داخلی و حیاط، ازاره چینی پای دیوارها و غیره است.
استان یزد 2270 هکتار بافت تاریخی دارد که شهر یزد به عنوان نخستین شهر خشت خام و دومین شهر تاریخی جهان دارای بافت تاریخی به مساحت عرصه 743 هکتار و مساحت حریم پنج هزار هکتار در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسیده است.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار