مخاطبان اکسپو یا نمایشگاه جهانی 2015 میلان این بار شاهد اجرای گروه موسیقی آیینی کردی منطقه موکریان مهاباد هستند که بخش دیگری از تنوع موسیقی نواحی ایران را در این المپیک فرهنگی ملل به نمایش می گذارد.
کد خبر: ۹۵۳۵۹
تاریخ انتشار: ۲۴ شهريور ۱۳۹۴ - ۲۳:۰۹ 15 September 2015

به گزارش گروه فرهنگی ایرنا ، گروه موسیقی منطقه ی موکریان مهاباد راهی نمایشگاه جهانی میلان شدند تا نغمه های آیینی منطقه ی خود را در این صحنه ی بینالمللی به اجرا درآورند.

پیش از این، 9 گروه موسیقی آیینی نواحی از منطقه های زاگرس نشین، گیلان، بوشهر، خراسان،ناحیه های مرکزی (ایل شاهسون) و گروهی ترکیبی از هنرمندان استان فارس، گیلان، مازندران، بویراحمد و کورمانجی و آذربایجان در میلان برنامه اجرا کرده اند که مورد توجه مخاطبان اکسپو و رسانه های محلی ایتالیا قرار گرفته است.
گروه کرد موکریان در هشت اجرای روزانه خود، در محل پاویون ایران در اکسپوی میلان و همچنین خیابان اصلی اکسپو، «هه لپه رکی» (حرکات آیینی منطقه کردستان) را که نماد شور و همبستگی مردمان این خطه است، به دنیا معرفی می کند.
حرکات آیینی کردی از نظر ریتم، حرکت و هماهنگی در شکل اجرا، بسیار جذاب است و این گروه با دعوت از هنرمندان برجسته ی این بخش و بهره گرفتن از جوانان نخبه، بخش هایی از آیین های نمایشی و موسیقایی منطقه ی خود را با موضوع نمایشگاه جهانی میلان (تغذیه ی زمین، انرژی برای حیات) همچون جشن خرمن، شکرانه و دعای باران و برکت زمین به اجرا درمی آورند.
موکریان منطقه ای در مهاباد و از اقلیم کردهای ایران زمین است که اصیل ترین و متنوع ترین حرکات آیینی و موسیقی قوم کرد، در این منطقه اجرا می شود. گروه نواحی موکریان سازهای سرنا، نرمه نای، دوزله، دهل و طبل کردی را در میلان به همراه دارند.
به گزارش روابط عمومی مؤسسه توسعه هنرهای معاصر، این گروه آیینی کردی، نهمین گروه موسیقی و آیینی و نواحی است که به نمایندگی از ایران، به مدت 15روز میزبان مخاطبان خود در نمایگاه جهانی میلان خواهد بود.
به همت مؤسسه توسعه هنرهای معاصر و کمیته فرهنگ و هنر نمایشگاه جهانی 2015 میلان، گروه های موسیقی نواحی کشورمان، موسیقی محلی، حرکت ها و آیین های نمایشی منطقه خود را برای معرفی آداب و رسوم و موسیقی منطقه خود، در مدت برگزاری این نمایشگاه جهانی به اجرا درمی آورند.
نمایشگاه جهانی 2015 میلان با موضوع «تغذیه ی زمین، انرژی برای حیات»، از 11 اردی بهشت ماه تا 9 آبان ماه سال 1394 در شهر میلان ایتالیا برگزار شده و بیش از 140 کشور در این رویداد جهانی شرکت دارند.

منبع: ايرنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار