آنتی اکسیدان‌های موجود در دانه انگور باعث بهبود فشار خون شده و از عروق خونی محافظت می‌کند.
کد خبر: ۹۶۵۹۷۶
تاریخ انتشار: ۰۲ خرداد ۱۴۰۰ - ۱۴:۱۴ 23 May 2021

تابناک فارس به نقل از صدا و سیما:کارشناس ارشد تغذیه بالینی دانشکده تغذیه و علوم غذایی شیراز گفت: فلاونوئید‌ها اغلب به دلیل نوع ساختاری که دارند به عنوان پلی فنول‌ها طبقه بندی می‌شوند. این ترکیبات باعث ایجاد رنگ و بو در میوه و سبزی‌ها می‌شوند. فلاونوئید‌ها نقش‌های متعددی در طبیعت دارند؛ از جمله اینکه از گیاهان در برابر اشعه ماوراء بنفش خورشید، حشرات و حیوانات گیاهخوار محافظت می‌کنند و در رشد گیاه موثر هستند.
فاطمه نوری پور افزود:همچنین فلانوئید‌ها دارای خواص ضد میکروبی و آنتی اکسیدانی هستند و در انسان‌ها در پیشگیری و درمان بیماری‌ها موثر هستند. بسیاری از دارو‌های گیاهی که برای درمان بیماری‌های عروقی، ویروسی، گوارشی میکروبی و التهابی استفاده می‌شوند، ممکن است حاوی پلی فنول باشند.

او ادامه داد:فلاونوئید‌ها به دلیل خواصی که دارند در پیشگیری از بیماری‌های قلبی عروقی موثرند، همچنین ممکن است یک رابطه معکوس بین مصرف فلاونوئید‌ها و بروز سرطان وجود داشته باشد.
وی با اشاره به اینکه فلاونوئید‌ها در میوه و سبزی‌ها وجود دارند و در میان میوه ها، انگور و محصولات آن منبع خوبی از فلاونوئید‌ها است اظهار داشت: خوب است بدانیم بیشترین میزان پلی فنول انگور در هسته آن وجود دارد. پروآنتوسیانیدین‌ها از جمله فلاونوئید‌های موجود در هسته انگور است که خواص آنتی اکسیدانی بسیاری دارد.
کارشناس ارشد تغذیه بالینی دانشکده تغذیه و علوم غذایی شیراز گفت:در تعدادی مطالعه مشاهده شد که فلاونوئید‌های موجود در هسته انگور در برابر زخم‌های گوارشی و مشکلات پوستی اثر محافظتی دارند. پلی فنول‌های موجود در هسته انگور ممکن است باعث کاهش کلسترول خون شوند. در مطالعه‌ای مشاهده شد که سه نوع ترکیب پلی فنولیک موجود در نوعی انگور به کمک مهار جذب کلسترول باعث کاهش کلسترول خون می‌شوند.
نوری پور اظهار داشت:آنتی اکسیدان‌های موجود در دانه انگور باعث بهبود فشار خون شده و از عروق خونی محافظت می‌کند. همچنین هسته انگور دارای اثرات ضد التهابی و آنتی اکسیدانی می‌باشد و باعث کاهش تولید رادیکال‌های آزاد می‌شود. تمام مکانیسم‌های گفته شده باعث می‌شوند که هسته انگور در پیشگیری و بهبود بیماری‌های قلبی عروقی نقش داشته باشد.

کارشناس ارشد تغذیه بالینی دانشکده تغذیه و علوم غذایی شیراز با بیان اینکه ترکیبات موجود در هسته انگور باعث افزایش استحکام و انعطاف پذیری عروق خونی نیز شده و بهبود گردش خون را به همراه دارداظهار داشت:هسته انگور حاوی ۳۵ درصد فیبر، ۳ درصد مواد معدنی، ۱۱ درصد پروتئین، ۷ درصد آب و ۲۰ درصد روغن است. همچنین دارای ویتامین‌های E و A، اسید‌های چرب ضروری، پتاسیم، مس، فسفر، کلسیم، روی منیزیم و آهن است.

وی افزود:خواص آنتی اکسیدانی پروآنتوسیانیدین‌ها از ویتامین C و ویتامین E نیز بیشتر است و این می‌تواند باعث شود که آنتی اکسیدان‌های موجود در هسته انگور، در مجموع تا ۲۰ برابر قوی‌تر از انواع موجود در میوه و سبزی باشد.
او با اشاره به اینکه ترکیبات فنولیک موجود در هسته انگور باعث بهبود حافظه و عملکرد کلی مغز نیز می‌شود و در پیشگیری از آلزایمر و زوال عقل نقش دارد گفت:هسته انگور همچنین حاوی ملاتونین است که در تنظیم خواب نقش دارد.
بنابر مطالب گفته شده نیاز نیست هنگام خوردن انگور دانه‌های آن را دور بریزیم، بلکه می‌توان با مصرف، از خواص متعدد این دانه‌های ارزشمند بهره‌مند شد.

کارشناس ارشد تغذیه بالینی دانشکده تغذیه و علوم غذایی شیراز ادامه داد:از هسته انگور برای تولید عصاره هسته انگور و روغن هسته انگور استفاده می‌شود. دانه‌های انگور پس از پرس و روغن گیری خشک شده و به صورت عصاره غلیظی که حاوی مواد مغذی فراوان است در می‌آید و به صورت قرص، کپسول یا به صورت مایع نیز به فروش می‌رسد. عصاره هسته انگور دارای خواص رقیق کننده خون است؛ بنابراین افرادی که دارو‌های ضد انعقاد خون مصرف می‌کنند باید در رابطه با مصرف این مکمل با پزشک خود مشورت کنند. افرادی که به انگور آلرژی دارند نباید از مکمل هسته انگور استفاده کنند.

برچسب ها: انگور ، هسته انگور
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار