رئیس هیات ورزش پهلوانی و زورخانه‌ای شهرستان سمنان گفت: ورزشکاران این رشته با احترام به کسوت و مرام انسانی، اصول دین را با حرکات ورزشی مختلف درون گود مشق می‌کنند.
کد خبر: ۹۶۷۵۰۱
تاریخ انتشار: ۰۸ خرداد ۱۴۰۰ - ۱۸:۳۴ 29 May 2021

رئیس هیات ورزش پهلوانی سمنان: اصول دین در گود زورخانه تمرین می‌شود

 

به گزارش تابناک سمنان سلیمان دهرویه  افزود: از ویژگی‌های منحصر به فرد ورزش پهلوانی و زورخانه ای  پایبندی به اعتقادات و باورهای دینی است.

وی ادامه داد: ورزشکاران باستانی اصول دین را هر شب در زورخانه ها تکرار و تمرین می‌کنند همانطور که همه می دانند دین مبین اسلام بر پنج اصل پایدار است اول توحید و یگانگی خداوند متعال که ورزشکاران باستانی در حین ورزش جهت تعویض حرکات خود می گویند «یک است خدای ابراهیم» یا در حرکت دوتایی می‌گویند «دو نیست الله» و یا در تعویض حرکات سه تایی می‌گویند «سبب ساز کل سبب خود الله».

وی یادآور شد: اصل دوم اسلام عدل به معنای آن است که افعال خداوند متعال از  روی دادگری  و شایستگی است و خداوند هر چیزی را در جای خود قرار می‌دهد، ورزشکاران باستانی نیز باید طبق  کسوت و سابقه در گود قرار گیرند.

دهرویه بیان کرد: در گود زورخانه پست و مقام مطرح نیست، اگر یک کارگر ساده زودتر از یک پزشک و یا قاضی  به زورخانه مشرف شده باشد باید در بالادست او قرار گیرد.

رئیس هیات ورزش پهلوانی و زورخانه‌ای شهرستان سمنان، سومین اصل دین مبین اسلام را نبوت به معنای پیامبری حضرت خاتم الانبیا(ص) دانست و افزود: در ورزش پهلوانی در قسمت سنگ‌شمار ‌خوانده می شود «شش چهل ابراهیم خلیل الله،  هفت چهل موسی کلیم الله، هشت چهل عیسی روح‌الله، نه چهل آدم صفی الله، ۵۰ هزار بار جماران خاتم انبیا محمد مصطفی را صلوات.»

وی با اشاره به امامت به عنوان چهارمین اصل دین، تاکید کرد: الگو و اسوه ورزشکاران باستانی امام علی(ع) است و ورزش باستانی با صلوات بر محمد و آل محمد(ع) شروع می‌شود و با نام امام زمان (عج) ختم می گردد.

دهرویه گفت: اصل پنجم اسلام اصل معاد به معنای اعتقاد به قیامت است و ورزشکاران باستانی هنگام ورود و خروج زمین را می بوسند و این بدین معناست که همه از خاک هستیم و دوباره به خاک باز خواهیم گشت، پس غرور و خودخواهی معنایی ندارد و تمام موارد مطرح شده نشان از این دارد که ورزش باستانی ریشه در اعتقادات این مرز و بوم دارد.

رئیس هیات ورزش پهلوانی و زورخانه‌ای شهرستان سمنان با اشاره به ۱۷ شوال روز فرهنگ پهلوانی و زورخانه ای گفت:  رشادت مولا علی(ع) در نبرد با عمربن عبدود در جنگ خندق در چنین روزی یادآور آن است تا یادمان نرود که پیروزی به هر قیمتی از منش پهلوانان نیست و باید پهلوانانه با حریف در میدان مبارزه کرد.

امروز هشتم خرداد برابر با هفدهم شوال روز فرهنگ پهلوانی و زورخانه ای نامگذاری شده است.

لطفا مارا در شبکه های اجتماعی یاری کنید:

اینستاگرام تابناک سمنان
Email: semnantabnak@gmail.com
منبع: ایرنا

 

 

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار