این‌ها در حالی است که مردم گرم‌ترین خطه فارس تشنه هستند و مسؤولان در حال واگذاری کار به یکدیگر بوده و کار در پیچ و خم اداری مانده است.
کد خبر: ۹۷۴۷۷۸
تاریخ انتشار: ۰۸ تير ۱۴۰۰ - ۱۵:۵۱ 29 June 2021

تابناک فارس هب نقل از فارس: تابستان که از راه می‌رسد زخم غیزانیه‌ها سر باز می‌کند، بی‌آبی بیشتر رخ می‌نماید و عطش گریبانگیر مردم محرومی می‌شود که در دل روستاهای دور افتاده سالها است در انتظار آب روز و شب می‌گذرانند.

غیزانیه فارس از یک سال پیش درست همین موقع‌ها بود که سر زبان‌ها افتاد، خبرگزاری فارس صدای مردم محروم بیرم شد تا مطالبه به حق این مردم را به گوش مسؤولان برساند، رسانه‌های دیگر نیز کم و بیش به این موضوع دامن زدند تا مسؤولان کمی جدی‌تر به بحث بی‌آبی این منطقه واقع در جنوب استان فارس بپردازند.

وعده‌های روی آب

گفتگوهای چندین و چندباره با مسئولان آبفا و نطق نماینده مردم آن خطه در صحن علنی مجلس درباره کیفیت نامطلوب آب این منطقه، نوید این را می‌داد که مردم این مناطق تابستان امسال را با خیالی آسوده آغاز کنند، اما وعده‌ها در حد وعده باقی ماند و حبابی شد که یارای ماندن نداشت.

مسؤولان در سال گذشته حرف از حفر گالری چاه و اقدام برای آبرسانی می‌زدند اما امروز سخن از انجام طرح‌های مطالعاتی است.

پاسکاری نتیجه رکاب‌زنان جنوب فارس

دوچرخه‌سواران از جنوب راهی مرکز استان شدند تا پیام‌آور بی‌آبی آن منطقه شوند، اما باز هم پاسکاری شدند و بدون اینکه نتیجه‌ای عایدشان شود، دست خالی بازگشتند.

این در حالی است که آخرین مکاتبات استانداری فارس برای تخصیص بودجه ۱۴۰۰ برای آبرسانی به این منطقه به مردادماه سال پیش برمی‌گردد و امروز با گذشت بیش از سه ماه از سال ۱۴۰۰ هیچ اتفاق تازه‌ای رخ نداده است.

اگر چه همدلی مردم و مطالبه آنها از مسؤولین و نیز پیگیری‌ها و رایزنی‌ها در سال گذشته، موجب حل دو مقوله اصلی آبرسانی به غیزانیه فارس مبنی‌بر تصویب هزینه آبرسانی آن در بودجه ۱۴۰۰ و آماده شده طرح مطالعاتی آن توسط آبفا و امور آب استان بود، اما این اتفاقات تنها روی کاغذ باقی مانده‌اند.

 

از طرفی ارگان‌هایی نظیر بنیاد مستضعفان، قرارگاه امام حسین کشور، قرارگاه خاتم الانبیا، مجمع خیرین آبرسان استان و خیرین بومی منطقه به نماینده لارستان قول داده‌اند که با اجرایی شدن پروژه به سهم خود در آبرسانی به این مناطق سهیم می‌شوند، اما کار به مرحله اجرا نمی‌رسد!

اکنون سوال اینجا است که چرا وزارت نیرو و امور آب استان فارس با وجود اینکه حل مسئله آب شرب پایدار این مناطق تا این مرحله رسیده است، عملیات اجرایی آبرسانی به غیزانیه فارس را آغاز نمی‌کنند؟ و عزمی جدی در مسؤولان برای حل این دغدغه اصلی مردم این خطه دیده نمی‌شود! این مساله را می‌توان از عدم مکاتبه جهت حل این مشکل طی یک سال اخیر توسط فرمانداری این منطقه و استانداری فارس مشاهده کرد.

آبفا یا آب‌ منطقه‌ای؟!

گفتگویی کوتاه با معاونان شرکت آب و فاضلاب فارس و شرکت آب منطقه‌ای فارس ما را از حصول نتیجه و ورود به مرحله عملیاتی ناامیدتر می‌کند چراکه هر یک متولی کار را دیگری می‌داند.

عسکری، معاون آب شرکت‌ آبفا فارس می‌گوید: پروژه آبرسانی به بیرم به شرکت آب‌منطقه‌ای واگذار شده است، در حالی‌که شریفی معاون شرکت آب منطقه‌ای تنها از محول شدن مطالعات این طرح به این شرکت سخن می‌گوید.

او با بیان اینکه تاکنون تخصیص وجهی برای عملیاتی شدن این پروژه اختصاص داده نشده است، گفت: تا کنون طرح مطالعاتی یک انجام شده و در حال انجام طرح مطالعاتی دوم هستیم.

این‌ها در حالی است که مردم گرم‌ترین خطه فارس تشنه هستند و مسؤولان در حال واگذاری کار به یکدیگر بوده و کار در پیچ و خم اداری مانده است.

حال باید دید که در این ۸ ماه باقیمانده از سال آیا کسی کاری برای این مردم محروم که مطالبه به‌حق خود را فریاد می زنند خواهد کرد؟

تعداد اندکی از گزارش‌های درج شده در خبرگزاری فارس طی سال گذشته برای نشان دادن مشکلات و وعده‌های مسؤولان درباره سرگذشت بیرم و شهرها و روستاهای اطراف آن در زیر آمده است.

"وعده‌های روی آب، داغی بر پیشانی غیزانیه فارس"، "حسین‌زاده: آب شهر بیرم به دلیل نیترات و TDS بالای ۱۰۰۰ غیرقابل شرب است"، "وعده‌های فرماندار لارستان برای جبران کاستی‌های بیرم"، "غیزانیه فارس سیراب می‌شود"، " کمک ۲۰ میلیارد ریالی خیر بیرمی به پروژه غیزانیه فارس"، " پاسکاری مسئولان، نتیجه رکاب‌زنی دوچرخه سواران جنوب فارس در مطالبه بی‌آبی" باشد که این دولت در ماه پایانی خدمتش قدمی در راستای بهبود وضعیت مردم بردارد.

برچسب ها: بیرم ، تشنه ، بی ابی
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار