کد خبر: ۹۸۳۹۲۲
تاریخ انتشار: ۱۴ مرداد ۱۴۰۰ - ۲۰:۲۸ 05 August 2021
 روزنامه جمهوری اسلامی درسرمقاله خود با عنوان «دولت سیزدهم و غول کرونا» این گونه آورده است:
کرونا و دشواری‌های معیشتی مردم، دو غولی هستند که دولت سیزدهم با آن مواجه است. اولی یک بیماری عالم‌گیر است که ایران هم به عنوان بخشی از جهان دچار آن شده و دومی نیز معلول تحریم‌های ناشی از دشمنی آمریکا با ملت ایران است.

اکنون سخن از دولت‌های گذشته گفتن و از نقش آن‌ها در چگونگی مقابله با این دو غول داد سخن دادن هیچ مشکلی را حل نمی‌کند. واقعیت اینست که مجموعه‌ای از عوامل داخلی و خارجی دست به دست هم داده و وضعیت کنونی را به وجود آورده‌اند. در این قبیل مباحث درجا زدن، عاقبتی غیر از وخیم‌تر شدن اوضاع و خطرناک‌تر شدن این دو غول که زندگی تمام مردم کشورمان را تهدید می‌کنند ندارد. خواست دشمنان ملت ایران هم همین است که ما به جنگ تبلیغاتی با خودمان مشغول باشیم و هرگز فرصتی برای حل مشکلات نداشته باشیم، ولی مردم از این منازعات خسته هستند و خواستشان از مسئولین اینست که وارد عمل شوند و این دو غول را از سر راه بردارند.

غول دشواری‌های معیشتی را فقط با ایجاد تغییرات اساسی در سیاست‌های بنیادی داخلی و خارجی می‌توان کنار زد. ایجاد این تغییرات در اختیار دولت نیست، ولی دولت می‌تواند برای فراهم ساختن زمینه آن تلاش کند. شاید اکنون که حاکمیت بطور کامل یکدست شده، این انگیزه در حاکمیت به وجود بیاید که در نوع نگاه به سیاست‌های کلی خارجی تجدیدنظر کند و به دنبال آن راه برای پیدایش تغییرات در سیاست‌های داخلی نیز هموار گردد. در آنصورت است که غول دشواری‌های معیشتی مردم از پا درخواهد آمد و اگر حاکمیت در این عرصه دیر بجنبد، این غول به جای آنکه خود از پا درآید، مردم را از پا درخواهد آورد.

مبارزه با غول کرونا هم هرچند تا حدودی به تحریم‌ها و روابط خارجی وابسته است، ولی اگر عزم جزمی در داخل وجود داشته باشد که زمینه را برای همکاری تمام اندام‌های حاکمیتی در جهت ریشه‌کن ساختن این بیماری خطرناک فراهم کند، امکان‌پذیر خواهد بود. تاکنون چنین زمینه‌ای وجود نداشت. ستاد ملی مبارزه با کرونا ساز خودش را می‌زد، ساز قرارگاه عملیاتی ستاد را دیگران کوک می‌کردند، مذهبی‌ها به راه خودشان می‌رفتند، مسافران شمال و پول‌دار‌های اهل گشت و گذار راه دیگری را انتخاب می‌کردند و وزارت بهداشت گرفتار حواشی و تعارف و تملق بود. نتیجه این شد که این مجموعه ناهماهنگ نتوانست بر کرونا غلبه کند. دولت سیزدهم با توجه به یکدست بودن می‌تواند این ناهماهنگی‌ها را برطرف کند و با اراده‌ای پولادین به جنگ کرونا برود و بر آن غلبه کند.

نظارت دقیق و قاطع بر اجرای شیوه‌نامه‌های بهداشتی، جلوگیری از فساد در توزیع اقلام مرتبط با معالجات بیماران کرونائی، پیشبرد سریع و عام واکسیناسیون، برخورد جدی با عوامل کمبود سرم، انسولین و آمپول‌های ضدویروس، فرصت‌طلبی‌ها در تزریق آمپول‌ها و سرم‌ها، به نظم درآوردن امور مربوط به معالجات بیماران، توجه ویژه به کادر پزشکی مرتبط با بیماران کرونائی و مقابله بدون اغماض با سفر‌های غیرضروری و تجمعات در پارک‌ها، عروسی‌ها، عزاداری‌ها، فروشگاه‌ها و رستوران‌ها باید جدی گرفته شوند. درست است که مواجهه با مذهبی‌هائی که بر تجمعات در محرم و صفر اصرار می‌ورزند و مقابله با مسافرانی که حضور در کنار دریا و اماکن تفریحی را بر حفاظت از جان هموطنان خود ترجیح می‌دهند دشوار است، ولی دولت سیزدهم اگر بخواهد کرونا را ریشه‌کن کند راهی غیر از این مواجهه ندارد. کوتاهی در برابر هر یک از مواردی که برشمردیم، شما را در کارزار با غول کرونا دچار شکست خواهد کرد. کاری کنید که شکست نخورید و بر این غول غلبه کنید.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار