می‌توان گفت از اساسی و کلیدی‌ترین جایگاه‌های مدیریتی یک استان به ویژه بوشهر، استانداری است، مدیریت پر نفوذی که می‌تواند سراسر استان را متاثر از تصمیمات خود کند و در انتصابات آتی استان نیز نقش پر رنگی خواهد داشت.
کد خبر: ۹۸۴۱۲۲
تاریخ انتشار: ۱۶ مرداد ۱۴۰۰ - ۱۰:۵۸ 07 August 2021

هر دوره پس از تغییر و انتقال دولت، صندلی‌های زیادی با افراد جدید روبرو می‌شوند و مدیرانی جدید روی کار می‌آیند به این امید که مردم، افزایش انگیزه کار و دگرگونی حاصل از تغییرات را احساس کنند. معمولا با دگرگونی‌های مدیریتی خواسته یا ناخواسته افرادی روی کار می‌آیند که بیش از شوق و ذوق خدمت، حب و طمع قدرت را دنبال می‌کنند و این افراد هر چقدر هم که از نظر کمی در اقلیت باشند باز هم می‌توانند در آینده‌ای نه چندان دور برای دولت خطرساز شوند.

می‌توان گفت از اساسی و کلیدی‌ترین جایگاه‌های مدیریتی یک استان به ویژه بوشهر، استانداری است، مدیریت پر نفوذی که می‌تواند سراسر استان را متاثر از تصمیمات خود کند و در انتصابات آتی استان نیز نقش پر رنگی خواهد داشت. همان طور که در دوره‌های گذشته دیده‌ایم اگر استاندار از استقلال و توامندی کافی برخوردار نباشد این روحیه و ضعف به اطرافیان و کل مدیران میانی استان نیز سرایت می‌کند و دیگر نمی‌توانیم انتظار جهش و پیشرفت را برای بوشهر متصور باشیم.

برای انتخاب یک استاندار توانمند و جلوگیری از رخدادهای تلخ ۸ سال گذشته برای بوشهر، راهی جز بازگشت به شاخص‌ها نداریم. استاندار بوشهر دیگر ظرفیت عقب ماندگی را ندارد و اگر قرار باشد بازهم با ضعف و کاهلی اداره شود و یا زیر تیغ فشار و باندبازی‌ها برود، اندک امید باقی مانده در دل‌های مردم نیز از بین خواهد رفت. مردمی که با هزاران امید و انگیزه پای صندوق‌های رای حاضر شدند تا همراهی خود را با نظام نشان دهد و طبیعتا امروز باید پاسخ همراهی‌شان را با تغییر وضع موجود احساس کنند.

سهم‌خواهی ممنوع

برای آمدن مردم پای صندوق رای و به طور شفاف، رای آوردن رئیس جمهور کنونی با نسبت آرای بالا، افراد زیادی زحمت کشیدند، چه بسا که از آبرو و جیب خود هزینه کردند و با اعتقاد راسخ دوستان، آشنایان و اطرافیان خود را به رای دادن به نامزد محبوب خود دعوت کردند. بیشتر این افراد از روی تکلیف و اعتقادشان در این مسیر قدم گذاشتند اما برخی نیز از اولین روز بوی گندم ری به مشامشان رسیده بود و مترصد فرصتی بودند تا پس از روی کار آمدن دولت جدید مقام و منصبی برای خود دست و پا کنند.

اینکه افرادی باشند و مسؤولیتی بپذیرند در باطن ایرادی ندارد چرا که بالاخره افرادی باید بیایند و کار را جلو ببرند اما در این بین عده‌ای بدون نگاه به گذشته خود و سوابقی که پشت سر گذاشته‌اند، با برنامه ریزی قبلی دنبال تصاحب صندلی‌های مدیریتی‌اند. مشکل از جایی شروع می‌شود که این افراد بیش از آن که دنبال شایسته سالاری باشند در مسیر سهم خواهی قدم برداشته‌اند و با اسب زین شده و کفش‌های آهنین درب اتاق هر مدیر تهران‌نشین را می‌کوبند و بسط می‌نشینند تا سهمی در دولت جدید به چنگ بیاورند.

انتخاب استاندار بوشهر یکی از مهمترین پست‌ها و شاید کلیدی‌ترین سمتی باشد که می‌تواند در پیشرفت استان تاثیرگذار باشد، اما سؤال این است که استاندار آینده بوشهر باید دارای چه ویژگی‌هایی باشد.

هیچ استانداری نباید به بوشهر تحمیل شود
غلامحسین کرمی، نماینده مردم دشتی و تنگستان در گفتگو با فارس درباره انتخاب استاندار آینده بوشهر گفت: قطعاً استاندار آینده بوشهر با توجه به شاخص‌ها تعیین خواهد شد و روابط نمی‌تواند تاثیرگذار باشد. رویکرد دولت آینده در انتخاب و انتصاب مدیران کارآمدی است و همواره در جلساتی که برگزار شده بر این مهم تاکید شده است تا فردی سکان هدایت استانداری را در دست بگیرد که دارای بیشترین شاخص‌ها باشد.

وی کارآمدی، داشتن روحیه انقلابی و جهادی، مدیر و مدبر بودن، داشتن توانایی لازم، با سابقه و داشتن تجربه، همراهی با دولت و با برنامه بودن را از مهمترین شاخص‌ها و ویژگی‌ها برشمرد و گفت: هر کدام از این موارد امتیاز است و هر فردی که بیشترین شاخص‌ها را داشته باشد می‌تواند استاندار بوشهر شود.

نماینده مردم دشتی و تنگستان در مجلس شورای اسلامی در پایان تاکید کرد: همه می‌توانند گزینه کارآمد را پیشنهاد دهند اما معرفی فرد نباید به معنای تحمیل آن باشد.

همان طور که از صحبت‌های کرمی بر می‌آید سابقه، تجربه، کارآمدی، انقلابی بودن و مدیر بودن از جمله شاخص‌های استاندار آینده خواهد بود و طبیعتا پیشنهاد دهنده‌ها و یا برچسب و جناح‌های سیاسی نمی‌توانند در مسیر گزینش مدیر ارشد استاندار دخیل باشند.

بوشهر نیازمند یک استاندار توانمند است
عبدالکریم جمیری در خصوص انتخاب استاندار برای بوشهر اظهار داشت: برای انتخاب استاندار بوشهر قطعاً باید شاخص‌ها در نظر گرفته خواهد شد نه روابط؛ هرچند انتخاب فردی که شاخص‌ها را هم داشته باشد نیازمند رایزنی و مذاکرات است.

نماینده مردم بوشهر، گناوه و دیلم بیان داشت: استان بوشهر باید یک استاندار قوی و توانمند داشته باشد چون این استان به لحاظ داشته‌هایی که دارد بالاتر از یک استان است و می‌تواند در کشور تأثیرگذار باشد.

وی ادامه داد: برای رفع مشکلات اساسی مردم در سطح کشور نیاز است زیرساخت‌های استان ایجاد کرد که این مهم را می‌توان با انتصاب یک مدیر توانمند در استان محقق کرد.

به گزارش فارس، جمیری نیز انتصاب یک استاندار قوی و توانمند را پذیرفته و بدون دخالت و تحمیل گزینه خاصی مانند دیگر نماینده استان به دنبال مشورت دهی جهت حضور یک فرد جامع الشرایط مدیریتی برای بوشهر است.

نیاز جدی احساس می‌شود مدیران کشوری و افراد اثرگذار و مشورت دهنده پیش از پیشنهاد گزینه مد نظر خودشان و پیگیری برای انتصاب این افراد، نگاهی مجدد به شاخص‌ها داشته باشند. شاید با انتصاب یک فرد با نگاه جناحی و یا رابطه‌ای، برای یک جمع محدود آورده‌ای به وجود بیاید اما آن کسانی که آسیب خواهند دید مردم یک استان خواهند بود.

باید منتظر شد و دید، آیا نگاه جهادی و انقلابی دولت جدید زمینه ساز حضور یک استاندار مقتدر در بوشهر خواهد شد یا باز هم باید یک دوره پر فشار و سراسر بی‌تدبیری را تحمل کنیم؟

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار