با گذشت زمان و گسترش دین اسلام در سرزمین‌های مختلف مساجد از اهمیت بالاتری برای مسلمانان برخوردار شدند و ساخت مساجد مجلل و باشکوه به مشخصه کشور‌های اسلامی تبدیل شد.
کد خبر: ۹۸۵۲۹۵
تاریخ انتشار: ۲۰ مرداد ۱۴۰۰ - ۰۹:۰۰ 11 August 2021

تابناک فارس به نقل از صداو سیما: همانند کلیسا‌ها در آیین مسیحیت، با ظهور دین اسلام و شکوفا شدن آن در جهان مکان مقدسی به نام مسجد ساخته شد تا مسلمانان در آن به عبادت پروردگار خویش بپردازند. اگرچه اکنون تقریبا در هر کشوری می‌توان مسجد یافت، اما زیباترین و خاص‌ترین آن‌ها در قاره آسیا به چشم می‌خورند؛ بنابراین جای تعجب ندارد که چرا خاص‌ترین مساجد جهان گردآوری شده در این مطلب غالبا متعلق به کشور‌های آسیایی هستند.

مسجد هرمی، کویت

عجیب‌ترین و خاص‌ترین مساجد دنیا

در سال ۱۹۸۱ یکی از عجیب‌ترین و خاص‌ترین مساجد دنیا به نام مسجد محمد ناصر الصباح در کویت ساخته شد که به دلیل ظاهر متفاوتش مسجد هرمی نیز لقب گرفت. یکی دیگر ویژگی‌های این مسجد به کارگیری از لامپ‌های LED متعددی در بخش‌های خارجی آن است که به وسیله آن می‌توان مسجد را به رنگ‌های مختلفی درآورد.


مسجد نیوجی، چین

عجیب‌ترین و خاص‌ترین مساجد دنیا

اشتباه نکنید تصویر زیر یک معبد بودایی نیست بلکه قدیمی‎ترین مسجد در شهر پکنِ چین است که در سال ۹۹۶ میلادی ساخته شد. این مسجد در محله شیچنگ قرار دارد، جایی که بیش از ۱۰.۰۰۰ مسلمان در آن زندگی می‌کند. این مسجد در میان مسلمانان چینی از اهمیت بالایی برخورددار بوده و هنگام عید فطر، ماه رمضان و... در آن مراسم مختلفی برگزار می‌شود.


مسجد نصیر الملک، ایران

عجیب‌ترین و خاص‌ترین مساجد دنیا

پس از ورود اسلام به ایران و مورد استقبال گرفتن این دین، مساجد نیز همانند سایر کشور‌های مسلمان به یک مکان مقدس و مهم بدل گشتند. همانطور که در طول تاریخ شاهد هستیم مساجد مهم بسیاری در کشورمان وجود دارند که انتخاب تنها یکی از آن‌ها کار دشواری است. در هر صورت اگر قرار باشد از نظر خاص بودن و ویژگی‌های منحصر به فرد یک مسجد را در ایران به شما توصیه کنیم، آن مسجد صورتی یا مسجد نصیر الملک شیراز خواهد بود. مسجد نصیر الملک شاهکار معماری ایرانی در زمان قاجار است که از کاشی کاری‌های داخل و خارج سقف مسجد گرفته تا پنجره‌های رنگی که نور خورشید را به زیباترین نحو ممکن در شبستان منعکس می‌کند، همگی سبب شده‌اند تا مسجد نصیر الملک یکی از خاص‌ترین مساجد در ایران و جهان باشد. این مسجد در کتاب‌های مختلف هنری و گردشگری به عنوان یک مسجد ویژه معرفی شده.


مسجد حسن ثانی، مراکش

عجیب‌ترین و خاص‌ترین مساجد دنیا

در سواحل شهر کازابلانکا و نزدیک به اقیانوس اطلس می‌توان بزرگ‌ترین مسجد مراکش و سیزدهمین مسجد بزرگ جهان را مشاهده کرد. مسجد حسن ثانی علاوه بر اینکه در کنار اقیانوس ساخته شده، کف‌های شیشه‌ای هم دارد که باعث می‌شود در بخش‌هایی از داخل مسجد، آب‌های روان اقیانوس را در کف مشاهده کرد. این مسجد که به دستور حسن دوم یا ثانی، پادشاه وقت مراکش ساخته شد، دارای مناره ۲۱۰ متری است که از آن به عنوان بلندترین مناره جهان یاد می‌شود.


مسجد فیصل، پاکستان

عجیب‌ترین و خاص‌ترین مساجد دنیا

نخستین مساجدی که در گذشته ساخته می‌شدند، دارای سقف‌های حصیری بودند و خبری از گنبد و معماری خاصی نبود. سالیان بعد گنبد، همانند شبستان و مناره به یکی از مهم‌ترین ارکان یک مسجد تبدیل شد. بدون شک گنبد‌ها از مهم‌ترین پارامتر‌هایی هستند که ما را به یاد یک مسجد میندازند، اما کماکان مساجد منحصر به فردی وجود دارند که از این الگو پیروی نمی‌کنند. مسجد فیصل در اسلام آباد یکی از همین موارد است که معماری بسیار متفاوتی با سایر مساجد دارد. در این مسجد به جای گنبد، از یک سقف خیمه مانند ساخته شده که دارای ۸ پوسته مثلث مانند است. ضمن این که رنگ سفید و چهار مناره بلند و ۷۹ متری آن فضای متفاوتی را ایجاد کرده است.


مسجد جامع جنه، مالی

عجیب‌ترین و خاص‌ترین مساجد دنیا

در قاره آفریقا و کشور مالی مسجد مشهوری به نام مسجد جامع جنه وجود دارد که به سبک معماری سودانی – ساحلی ساخته شده است. این مسجد نخستین بار در سال ۱۹۰۷ گشوده شد، اما به دلیل ساخته شدن آن خشت خام لازم است تا سالانه به مرمت این مسجد پرداخته شود. مسجد جامع جنه به عنوان یک میراث جهانی یونسکو نیز شناخته می‌شود و پیشنهاد می‌دهیم جهت کسب اطلاعات بیشتر مطلب مسجد جامع جنه را مطالعه کنید.


مسجد النبی، عربستان

عجیب‌ترین و خاص‌ترین مساجد دنیا

لزوما خاص بودن یک مسجد به ظاهر و موقعیت آن خلاصه نمی‌شود. چرا که برخی از مساجد از نظر معنوی منحصر به فرد هستند. مانند مسجد النبی که نخستین بار شخصا توسط حضرت محمد (ص) ساخته شد. مسجد النبی سومین مسجد ساخته شده در تاریخ اسلام است که به صورت روباز ساخته شد و البته از نظر بزرگی بسیار کوچک‌تر از آن چیزی بود که اکنون در مدینه شاهدش هستیم. پیروان اسلام در این مسجد آموزه‌های دینی می‌دیدند و مسجد النبی حکم یک مدرسه اسلامی را بر عهده داشت.


مسجد آبی، ترکیه

عجیب‌ترین و خاص‌ترین مساجد دنیا

صحبت از خاص‌ترین مساجد جهان که باشد، حرف از مسجد آبی یا مسجد سلطان احمد هم به میان خواهد آمد. مسجد آبی در سال‌های ۱۶۰۹ تا ۱۶۱۶ با معماری عثمانی ساخته شد. در مسجد سلطان احمد شاهد ۶ مناره، ۵ گنبد اصلی و ۸ گنبد فرعی هستیم که با هماهنگی عالی کنار هم جای گرفته‌اند. دستور ساخت این مسجد توسط سلطان احمد اول صادر شد و به همین علت نام این مسجد پس از مرگ سلطان احمد بر روی مسجد به جای ماند. همچنین به دلیل استفاده از کاشی و نقاشی‌های آبی رنگ، مسجد آبی نیز نام دیگر این بنا برگزیده شده است.


مسجد رجیکا، کرواسی

عجیب‌ترین و خاص‌ترین مساجد دنیا

اگر کمی از آسیا و کشور‌های مسلمان فاصله بگیریم می‌توانیم شاهد مساجد خاص و زیبایی نیز در کشور‌های دیگر قاره‌ها باشیم. ایسلامسکی سنتر (Islamski Centar) واقع در شهر رجیکای کرواسی یکی از خاص‌ترین مساجدی است که در قاره سبز ساخته شده است. هدف ساخت این مسجد در کرواسی توسعه یک محیط چند فرهنگی و توجه به اقلیت‌های این کشور بوده است.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار