تاکنون ۸ مجوز برای تاسیس جایگاه سوخت در صدرا از سوی شرکت پخش فرآورده های نفتی منطقه فارس صادر شده که تنها یک سرمایه گذار توانسته با طی کردن روند اداری و تکمیل پرونده برای ادامه پروژه برگردد، ما بقی در پیچ و خم اداری برای تکمیل مدارک قرار دارند.
کد خبر: ۹۹۸۳۹۵
تاریخ انتشار: ۱۱ مهر ۱۴۰۰ - ۱۳:۳۱ 03 October 2021

تابناک فارس به نقل از فارس: شهر صدرا از جمله شهرهای جدید کشور است که با هدف جلوگیری از توسعه فیزیکی بی رویه شیراز و اسکان جمعیت سرریز این کلانشهر تأسیس شد.

طبق سیاست احداث شهرهای جدید، این شهرهای نوبنیان در فاصله بیشتری از شهرک های اقماری از شهر اصلی قرار دارند و معمولا باید خارج از نفوذ کلانشهر مرکزی باشند.

با این همه، شهر جدید صدرا به دلیل کمبود امکانات به ویژه در عرصه خدمات شهری کاملا به شیراز وابسته است. از جمله این نقیصه ها می توان به کمبود جایگاه های سوخت اعم از پمپ های گاز و بنزین اشاره کرد. در پی ثبت سوژه ای در سامانه فارس من با عنوان «رفع کمبودهای پمپ گاز و‌ بنزین در شهر صدرا»، شهردار صدرا در گفتگو با خبرنگار فارس از شیراز در این باره گفت: ایجاد جایگاه های سوخت در حیطه اختیارات شهرداری نیست اما با توجه به کمبودهای موجود، جهت سهولت دسترسی شهروندان، با سرمایه گذاری شهرداری، دو پمپ گاز در فازهای یک و دو شهر صدرا ایجاد شده که هر دو فعال هستند.

بهزاد پرنیان در ادامه اظهار داشت: ما در شهر صدرا در کل با کمبود پمپ گاز و بنزین روبرو هستیم و در حال حاضر در سطح شهر فقط یک پمپ بنزین وجود دارد و می طلبد که افزایش یابد.

محمدهادی غلامی، مدیر روابط عمومی شرکت پخش فرآورده های نفتی منطقه فارس نیز در خصوص کمبود جایگاه های سوخت در سطح شهر صدرا، ضمن تأکید بر این نکته که احداث جایگاه سوخت بر عهده بخش خصوصی است و شرکت پخش فرآورده های نفتی یک نهاد دولتی است که وظیفه صدور مجوز تأسیس جایگاه های سوخت را بر عهده دارد و خود احداث کننده نیست، اعلام کرد: در حال حاضر دو جایگاه سوخت فعال در شهر صدرا وجود دارد و ۸ مجوز برای تاسیس جایگاه جدید صادر شده است.

وی توضیح داد: جایگاه سوخت غدیر در شهر صدرا و جایگاه پردیس ورودی شهر صدرا از سمت شهرک گلستان، فعال است و یک جایگاه جدید نیز در حال تأسیس است که تاکنون ۳۰ درصد پیشرفت فیزیکی داشته است. در مسیر رفت و برگشت محور باجگاه به صدرا نیز سه مجوز تأسیس جایگاه سوخت صادر شده است که البته یکی از مجوزها همین روزهای اخیر نهایی و تایید شد.

غلامی افزود: دو مجوز هم برای تأسیس جایگاه های سوخت یکی در محور خروجی صدرا به دوکوهک و دیگری در حوالی بیمارستان پیوند اعضا صادر شده است.

او ادامه داد: پس از تایید و نهایی شدن مجوز، فرجه زمانی چندماهه برای تکمیل پرونده و تحویل مدارک تعیین می شود اما به دلیل زمان بر بودن کار اداری، عموما بیش از این مدت طول می کشد و این مهلت از سوی شرکت تمدید می شود.

وی تاکید کرد: البته جلساتی نیز با استانداری از سوی کمیته رفع موانع تولید شرکت، برگزار می گردد تا بتوانیم این مسیر را هموارتر کرده و سریع تر وارد فاز اجرایی شوند.

غلامی گفت: واقع بینانه این پروسه یکسال تا یکسال و نیم طول می کشد به طوری که ما ۸ مجوز صادر کردیم که تا کنون فقط یک سرمایه گذار توانسته با طی کردن روند اداری و تکمیل پرونده برای ادامه پروژه برگردد، و از سوی مابقی هنوز مراجعه مجددی صورت نگرفته است.

وی تأکید کرد: شرکت پخش فرآورده های نفتی رسالت خود را در صدور مجوز انجام داده است اما جز یکنفر سایر سرمایه‌گذاران به دلیل این پروسه اداری، هنوز بازگشتی نداشته اند، هرچه این مسیر و تاییدیه سایر نهادها تسهیل شود، زودتر به فاز عملیاتی وارد خواهند شد.

مدیر روابط عمومی شرکت پخش فرآورده های نفتی منطقه فارس همچنین اضافه کرد: فرصت های سرمایه گذاری بر روی سایت شرکت قرار دارد و اگر کسی شرایط احداث جایگاه سوخت مثل داشتن ملک برای این منظور را داراست ، از همین رسانه اعلام میکنیم سازمان پالایش و پخش فرآورده های نفتی از آن استقبال خواهد کرد.

همچنین محسن شمس الدینی مدیر بازرگانی شرکت پخش فرآورده های نفتی نیز در این باره توضیح داد: اشخاصی که در خواست احداث جایگاه سوخت دارند، برای تشکیل پرونده به شرکتهای زنجیره ای توزیع فرآورده های نفتی که همان برندها هستند، مراجعه می کنند.

شمس الدینی ادامه داد: شرکتهای زنجیره ای متقاضیان را با دریافت مدارک به شرکت پخش فرآورده های نفتی هدایت می کنند و در کمیته مجاری عرضه سوخت بررسی و تصمیم گیری می شود که در صورت داشتن شرایط و تایید در کمیسیون، برای دریافت استعلامات به شرکت زنجیره ای معرفی می شوند که شامل استعلام از شهرداری، محیط زیست، شورای ترافیک، شرکت های آب و برق و مخابرات است.

محسن شمس الدینی گفت: متقاضی سه ماه فرجه دارد اما این مدت بسیار بیشتر طول میکشد. و اینجا مقصر شرکت ما نیست.

در این باره یکی از سرمایه‌گذاران جایگاه سوخت که خواست نامش محفوظ بماند، با نارضایتی شدید از عدم همکاری ارگان های مختلف، از سرگردانی و افتادن در پیچ و خم های فرسایشی اداری گفت، که سبب ناامیدی وی از ادامه کار شده است.

آنچه مشخص است بروکراسی های اداری و بی توجهی برخی ارگان های مسئول سبب شکل گیری پروسه ای طولانی و ملال آور شده که متضررین اصلی آن در درجه نخست شهروندان صدرا و سپس سرمایه گذاران بخش خصوصی هستند.

مشکل ساده ای که با بی توجهی دستگاه های مختلف به گره کور تبدیل شده و خبرگزاری فارس بر طبق رسالت خود، تا حصول نتیجه آن را پیگیری خواهد کرد.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار