کارشناس تیم علمی رصدخانه لارستان گفت: ماه ۱۶ روزه و سیاره اورانوس جمعه -۳۰ مهرماه- با جدایی زاویه‌ای یک درجه و ۱۴ دقیقه قوسی نزدیک یکدیگر قرار خواهند گرفت.
کد خبر: ۱۰۰۳۵۹۳
تاریخ انتشار: ۳۰ مهر ۱۴۰۰ - ۱۵:۵۹ 22 October 2021

تابناک فارس به نقل از ایمنا: فاطمه فخرایی فرداظهار کرد: سیارک هائومیا جمعه -۳۰ مهرماه- در وضعیت مقارنه خورشیدی قرار خواهد گرفت؛ این جرم آسمانی چهارمین سیاره کوتوله پس از سرس، اریس و ماکی ماکی در منظومه خورشیدی است. سیارک هائومیا در سال ۲۰۰۳ کشف شد و در سال ۲۰۰۸ توسط انجمن بین المللی نجوم تحت عنوان الهه هاوایی نام گذاری شد. این سیارک علاوه بر حلقه دور خود دو قمر کوچک دارد که سال ۲۰۰۵ کشف شد و نام آن‌ها بر اساس اسم‌های دختران الهه هاوایی هایکا و ناماکا نامگذاری شده است.

وی افزود: سیارک هائومیا در نزدیک‌ترین فاصله با جدایی زاویه‌ای ۲۷ درجه‌ای از خورشید ظاهر می‌شود که باعث می‌شود برای چندین هفته کاملاً غیر قابل مشاهده باشد. این سیاره کوتوله در موقعیت مقارنه خورشیدی در دورترین فاصله از زمین (۵۱.۰۸ AU) قرار خواهد گرفت زیرا این دو جرم در دو طرف مقابل نسبت به خورشید در منظومه شمسی قرار دارند. هائومیا پس از حدود ۶ ماه به نقطه تقابل می‌رسد که در این زمان برای کل شب قابل رصد می‌شود.

مقارنه ماه و اورانوس
کارشناس تیم علمی رصدخانه لارستان اضافه کرد: امشب ماه ۱۶ روزه و سیاره اورانوس با جدایی زاویه‌ای یک درجه‌ای و ۱۴ دقیقه قوسی در آسمان نزدیک به یکدیگر قرار خواهند گرفت. سیاره اورانوس غلتان نامیده می‌شود زیرا درجه انحراف غول یخی منظومه شمسی از محور آن حدود ۹۸ درجه است؛ بدین معنا که قطب‌های شمال و جنوب آن در جایی که خط استوای زمین می‌چرخد، قرار دارد. در واقع مثل این است که چیزی به پهلوی سیاره اورانوس اصابت کرده است و آن را به پهلو خوابانده است.

وی تصریح کرد: این پدیده از مختصات رصدخانه لارستان حدود ساعت ۱۸:۴۱ هنگامی که اجرام به ارتفاع هشت درجه از افق شرقی می‌رسند، قابل مشاهده است. سپس ساعت ۰۰:۳۶ بامداد ۷۷ درجه بالاتر از افق جنوبی شما به بالاترین نقطه خود در آسمان می‌رسند و تا سپیده دم روز بعد حوالی ساعت ۰۵:۴۱ در موقعیتی با ۱۸ درجه بالاتر از افق غربی شما در افق محو می‌شود. قدر ماه امشب منفی ۱۲.۵ و اورانوس ۵.۷ خواهد بود، هر دو جرم در صورت فلکی حمل قرار دارد. برای رصد این پدیده باید از دوربین دوچشمی یا یک تلسکوپ استفاده کرد.

برچسب ها: نجوم ، پدیده نجومی
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار