رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری کبودراهنگ از اجرای عملیات اصلاح، احیا و کپه کاری در ۱۸۰ هکتار از مراتع این شهرستان با مشارکت بهره برداران محلی و پیمانکاران بخش خصوصی خبر داد.
کد خبر: ۱۰۲۱۵۸۷
تاریخ انتشار: ۲۰ دی ۱۴۰۰ - ۲۱:۰۳ 10 January 2022
رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری کبودراهنگ از اجرای عملیات اصلاح، احیا و کپه کاری در ۱۸۰ هکتار از مراتع این شهرستان با مشارکت بهره برداران محلی و پیمانکاران بخش خصوصی خبر داد.

به گزارش تابناک همدان، «ابوالقاسم علی ویردی»  افزود: از این میزان ۱۰۰ هکتار در مراتع روستای «باباخنجر»، ۶۰ هکتار در مراتع «قطار آغاج» و ۲۰ هکتار در روستای «آب‌مشکین» اجرا شده است.

وی اضافه کرد: عملیات احیا و غنی سازی ۴۰۰ هکتار از مراتع کبودراهنگ در سالجاری هدفگذاری شده که ۲۰۰ هکتار توسط اداره منابع طبیعی کبودراهنگ و ۲۰۰ هکتار با مشارکت مردمی اجرایی می‌شود و تاکنون از این میزان در مجموع ۱۸۰ هکتار به پایان رسیده است.

رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری کبودراهنگ افزود: این طرح‌ها با کندن چاله‌های کوچک هلال شکل با تراکم سطحی مناسب و در فاصله چهار در چهار متر یا ۶ در ۶ متر از یکدیگر، کاشت بذور گیاهان مرتعی در آن و پوشاندن آن‌ها با خاک صورت می‌گیرد.

علی ویردی گفت: عملیات احیا و اصلاح مراتع در زمین‌های شیب دار که امکان حضور ادوات کشاورزی نیست اجرایی شده و این طرح شامل کپه کاری، بذرپاشی، بذرکاری، کودپاشی و مرمت چشمه‌ها بوده که هم اینک عملیات کپه کاری و بذرکاری در حال انجام است.

به گفته وی، تثبیت و کاهش فرسایش خاک، افزایش تولید علوفه خوش خوراک مورد نیاز دام، افزایش ذخیره آبی و نفوذ آن در خاک به کاهش روان آب‌ها از نتایج مثبت کپه کاری است.

وی خاطرنشان کرد: از بین روش‌های تجدید حیات پوشش گیاهی مراتع، کپه کاری از روش‌هایی است که با استفاده از نیروی کار انسانی انجام می‌شود، بنابراین اشتغالزایی و بومی گرایی مزیت‌های مهم اصلاح و غنی سازی مراتع است.

وسعت شهرستان کبودراهنگ ۳۵۰ هزار هکتار بوده که ۱۰۰ هزار هکتار آن عرصه‌های منابع طبیعی این شهرستان است.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار