کد خبر: ۱۰۳۰۴۹۵
تاریخ انتشار: ۰۴ اسفند ۱۴۰۰ - ۲۱:۳۸ 23 February 2022
معاونت بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی استان همدان گفت: استان همدان جز استان‌های دیمزار کشور بوده که در همین رابطه طرح جهش تولید در دیمزار‌ها یکی از طرح‌های ویژه‌ای است که از سال گذشته در استان همدان در حال اجراست .
  
به گزارش تابناک همدان، محمد شهرام پرورش گفت:  امسال با همکاری ستاد اجرایی فرمان امام بر اساس  برنامه  ۲۹۰ هزار هکتار از اراضی زراعی استان را تحت پوشش جهش تولید در اراضی دیمزار برده ایم. 

وی افزود: چند آیتم و برنامه را در این موضوع در حال پیگیری است  از جمله تمامی اراضی دو محصول گندم و جو به عنوان دو محصول استراتژیک از مرحله آماده‌سازی زمین تا مرحله کاشت را در این طرح  بیمه کنیم. 

پرورش گفت: یکی از اتفاقات خوبی که افتاده است ۹۵ درصد گندم دیم در این طرح بیمه شده و تا ۷ اسفند ما طرح بیمه کردن اراضی زراعی به ویژه در گندم و جو ادامه دارد.

معاونت بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی استان همدان گفت: جلسات ویژه هفتگی در این رابطه با ستاد استان و وزارتخانه در حال برگزاری بوده و از این طرح رصد مستمر به عمل می‌آید تا بتوانیم ۱۰۰ درصد گندم دیم را بیمه کنیم ۱۶۰ هزار هکتار از ۲۹۰ هزار هکتار طرح مربوط به گندم دیم بوده که تاکنون ۱۵۱ هزار و ۷۵۴  هکتار آن بیمه شده است.

وی ادامه داد: در طرح فوق ۵۷ هزار هکتار  جو دیم داریم که تاکنون ۷۵ درصد آن بیمه شده و در بحث آموزش نیز در تلاشیم تا با آموزش  افزایش درصد بیمه را در جو بالا ببریم.

پروش با بیان اینکه در بحث کشت در دیمزار‌ها در بحث تناوب کشت توسعه کشاورزی حفاظتی را داریم، گفت:   در این رابطه در ۵ محصول ویژه ورود داشته ایم در زمینه حبوبات شامل نخود و عدس - علوفه دیم شامل خلّر، ماشک، نخود علوفه‌ای - نباتات و دانه‌های روغنی گلرنگ و کاملینا 


وی گفت: کشت گلرنگ دیم  که ازسال گذشته  در طرح جهش تولید دیمزار‌های استان شروع شده در این رابطه  میزان ۲ هزار هکتار سال گذشته در دیمزار کشت گلرنگ در استان انجام شده و اولین استان بودیم که گلرنگ را به سرانجام رساندیم.

پروش تصریح کرد: امسال نیز در این طرح  ۲۱۴۸ هکتار کشت گلرنگ دیم و کاملینا  قرارداد بسته ایم  که ۲۱۴۸ هکتار بیمه شده است. 

وی افزود: در بحث کشت علوفه‌ای هم  این برنامه یکی از مواردی است که پیگیر هستیم تا بتوانیم کشت علوفه‌ای در دیمزار‌های استان را به سرانجام برسانیم. 
 
پرورش با بیان اینکه از مجموع ۲۹۰ هزار هکتار طرح جهش تولید در اراضی دیمزار امسال استان  ۲۰۴ هزار و ۶۲۰ هکتار تاکنون بیمه شده، گفت:   ۲۲۶ هزار و ۵۳۰ هکتار هم کشت کرده ایم.    

وی با بیان اینکه در بحث کشت مستقیم که از برنامه‌های ویژه در توسعه کشاورزی حفاظتی به شمار می‌رود، اشاره کرد:  حدود ۳ هزار هکتار از اراضی توسط دستگاه‌های کشت مستقیم کشت شده‌اند.

معاونت بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی استان همدان گفت: در بحث آموزش ۹۶ هزار نفر آموزش در برنامه داشته‌ایم که تاکنون ۴۶ هزار نفر  تحت آموزش قرار گرفته اند ضمن اینکه استان همدان تنها استانی است که در این طرح با ۳۳ شرکت خدمات مشاوره‌ای وارد قرار داد شده است.   

وی تاکید کرد: تاکنون ۳ مزرعه جدید آموزشی در سه شهرستان فامنین، رزن و همدان ایجاد شده که پیگیری آن هستیم تا ۷ مزرعه آموزشی دیگر نیز در سایر شهرستان‌ها به ایجاد و احداث شود و بحث آموزش‌ها در قالب این مزارع الگویی به انجام برسد.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار