سندرم روده تحریک پذیر یا همان بیماری ای بی اس به شدت از برنامه غذایی و تغذیه ای که فرد مبتلا دارد تاثیر می گیرد.
کد خبر: ۱۰۳۱۷۵۴
تاریخ انتشار: ۱۲ اسفند ۱۴۰۰ - ۰۸:۰۰ 03 March 2022

تابناک فارس به نقل از باشگاه خبرنگاران: راضیه حسینی کارشناس ارشد تغذیه بالینی دانشکده تغذیه و علوم غذایی شیراز گفت: علت دقیق سندرم روده تحریک پذیر (IBS) هنوز نامشخص است. این بیماری اغلب از حدود ۲۰ سالگی آغاز می شود و در زنان شایع تر از مردان است.

او گفت: IBS با نام های دیگری چون سندرم عملکرد روده، کولون تحریک پذیر، روده اسپاستیک و کولون اسپاستیک نیز شناخته می شود.

نشانه های سندرم روده تحریک پذیر شامل ، نفخ و دفع مکرر گاز، وجود موکوس در مدفوع، یبوست، اسهال، احساس فوریت برای دفع مدفوع بعداز اینکه یک بار عمل دفع انجام شده است، درد معده و کرامپ شکمی که ممکن است بعداز دفع مدفوع برطرف شود.

دیگر توصیه های تغذیه ای در سندرم روده تحریک پذیر نیز مانند رعایت تغذیه مناسب، استفاده مکرر از وعه های غذایی با حجم کم، محدودیت استفاده از محصولات لبنی، مصرف نکردن قهوه، الکل و شکلا که در بعضی بیماران با افزایش کرامپ های شکمی همراه است ، پرهیز از مصرف مواد غذایی نفاخ مثل حبوبات، کاهو و برخی میوه ها، خودداری از مصرف غذاهای سرخ کردنی با چربی بالا است.

در صورت وجود اسهال مبتلایان می توانند از منابع فیبرهای محلول مثل سیب، لوبیا و هویج استفاده کنند زیرا این فیبرها در آب حل می شود و ماده ژله ای تشکیل می دهد.

توصیه می شود مبتلایان به سندروم روده تحریک پذیر، منابع فیبرهای نامحلول مثل غلات کامل، سبوس گندم و بسیاری از سبزی ها را در مواقع یبوست در رژیم خود بگنجانند زیرا با افزایش حرکات روده و حجم مدفوع به درمان یبوست کمک می کند.

بهتر است فیبرها به آهستگی و همراه با مایعات کافی به رژیم اضافه شود زیرا اگر این روند سریع باشد ممکن است در افراد حساس منجر به نفخ و دفع مکرر گاز شود.

دقت شود که بهترین راه افزایش دریافت فیبر، خوردن غذاهای پرفیبر است نه مصرف مکمل!

برای تنظیم رژیم غذایی مناسب در این افراد، توجه به غذاهایی که اغلب در طول روز مصرف می شود و نیز علائم بیماری به مدت چند هفته ممکن است راه خوبی برای کشف این باشد که آیا غذای خاصی علایم را افزایش می دهد یا خیر.

اگر فکر می کنید یک ماده غذایی سبب می شود احساس بدتری داشته باشید، توصیه می شود از رژیم غذایی حذف شود. اما لازم است دقت کنید هیچ غذایی را از رژیمتان حذف نکنید، مگر اینکه باعث بدتر شدن علائمتان به دفعات شود!

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار