رئیس مرکز اطلاع رسانی پلیس فارس گفت: اکثر موارد مرگ ناشی از حوادث ترافیکي مربوط به کشورهاي با درآمد کم یا متوسط است. آمارهاي ارائه شده در ایران نشان می دهد که پس از بیماري هاي قلبی عروقی، حوادث ترافیکی و جاده ای دومین علت مرگ و میر در همه گروه هاي سنی و اولین عامل مرگ در گروه سنی زیر 40 سال است.
کد خبر: ۱۰۳۵۰۱۱
تاریخ انتشار: ۲۸ اسفند ۱۴۰۰ - ۱۶:۱۱ 19 March 2022

تابناک فارس به نقل از شیرازه: حمید افرامن رئیس مرکز اطلاع رسانی پلیس فارس در گفتگو با خبرنگار این رسانه با اشاره به «ایمنی و پیشگیري ازحوادث ترافیکی و جاده ای در ایام نوروز» گفت: سالانه میلیون ها نفر در جهان، جان خود را به علت حوادث ترافیکی از دست می دهند و چند ده برابر این تعداد مجروح می شوند.

وی افزود: اکثر موارد مرگ ناشی از حوادث ترافیکي مربوط به کشورهاي با درآمد کم یا متوسط است. آمارهاي ارائه شده در ایران نشان می دهد که پس از بیماري هاي قلبی عروقی، حوادث ترافیکی و جاده ای دومین علت مرگ و میر در همه گروه هاي سنی و اولین عامل مرگ در گروه سنی زیر 40 سال است.

بنابه گفته رئیس مرکز اطلاع رسانی پلیس فارس، عابران پیاده، دوچرخه سواران، موتورسواران در مقایسه با رانندگان و سرنشینان اتومبیل ها و وسایل نقلیه دیگر، بیشتر در معرض خطر هستند و از آنها به عنوان کاربران پرخطر جاده ها یاد می شود.

افرامن با بیان اینکه رانندگان در این میان بیشترین نقش را در پیشگیري ازحوادث جاده ای و ترافیکی دارند، بیان کرد: به طوري که یک راننده با رانندگی غیر ایمن نه تنها جان خود، بلکه جان دیگران را نیز را به خطر می اندازد. اصلاح و اعمال قوانین و مقررات راهنمایی و رانندگی، ایجاد راه ایمن و ترویج فرهنگ ایمنی از جمله عوامل کاهش دهنده آمار سوانح و حوادث ترافیکی می باشد.

وی با تاکید بر اینکه با توجه به اهمیت موضوع تصادفات رانندگی و عوارض مادي و غیر مادي ناشی از آن براي جامعه جهانی و به ویژه کشورهاي در حال توسعه انجام مداخلات اثر بخش، امري اساسی در برخورد با این معضل مهم سلامت است، خاطرنشان کرد: پس به جاست که براي اجتناب از خطر، حذف یا تقلیل خسارات ناشی از حوادث در صدد تدابیري باشیم که امنیت و آسایش افراد جامعه تامین شود، چراکه سوانح رانندگی و جاده اي قابل پیش بینی و پیشگیري هستند.

رئیس مرکز اطلاع رسانی پلیس فارس مهمترین عواملی که بر ایمنی سفر در جاده ها و کاهش آسیب ناشی از تصادفات مؤثرند را برشمرد و گفت: کنترل سرعت، کنترل خستگی، استفاده از وسایل و تجهیزات ایمنی نظیر کمربند ایمنی ، صندلی ویژه کودك ،کلاه ایمنی، رانندگی صحیح و کنترل خودرو قبل از رانندگی از عوامل موثر در ایمنی جاده است.

افرامن با ذکر نکات کلیدي و مهم براي پیشگیري از حوادث ترافیکی، اذعان کرد: استفاده از وسایل محافظت کننده از جمله کمربند ایمنی، کلاه ایمنی و صندلی مخصوص در کودکان تلفات حوادث ترافیکی را به میزان قابل ملاحظه اي کاهش می دهد.

وی ضمن توصیه به اینکه هنگام رانندگی بویژه در مسیرهاي طولانی به محض احساس خستگی و خواب آلودگی در محل مناسبی توقف نموده و استراحت کنید، خطاب به رانندگان وسائل نقلیه بیان داشت: در محل هاي پرجمعیت، مانند مراکز خرید، مدارس وکنار پارک ها ... به عابران پیاده توجه کرده و به تابلوها و علایم رانندگی و ایمنی جاده نیز توجه لازم را داشته باشید.

سرهنگ حمید افرامن

رئیس مرکز اطلاع رسانی پلیس با ذکر این نکته که استفاده از لباس هاي روشن و اطمینان از سالم بودن چراغ روشنایی جلو و عقب و چراغ ترمز خودروها و موتورسیکلت ها جهت افزایش احتمال دیدن و دیده شدن ضروري می باشد، گفت: هرگز در حالی که عصبانی هستید، رانندگی نکنید و در حال رانندگی با سرنشینان خودرو گفتگو نداشته باشید. همچنین توجه کنید که خوردن و آشامیدن و استفاده از تلفن همراه هنگام رانندگی عملی بسیار خطرناك است.

افرامن تصریح کرد: اگر به هر علت در جاده و به ویژه در بزرگراه ها ناچار به توقف شدید، با قراردادن علائم ایمنی مانند مثلث شبرنگ رانندگان دیگر را مطلع کن؛ در چنین شرایطی پس از پیاده شدن از خودرو به صورت ناگهانی وارد جاده نشوید.

وی در آخر ضمن آرزوی سفری خوش در ایام نوروز برای مسافران به رانندگان تاکید کرد: آهسته و با احتیاط برانید تا سلامت به مقصد برسید.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار