حرم مطهر شاهچراغ (ع) را می توان نگین گردشگری مذهبی در سومین حرم اهل بیت (ع) دانست که نوروز امسال از لحظه سال تحویل تا سایر ایام نوروز پذیرای زائران فراوانی بوده است: معاون فرهنگی، اجتماعی و تبلیغات آستان مقدس حضرت شاهچراغ (ع) با اشاره به تشرف تعداد زائران به حرم مطهر حضرت شاهچراغ (ع) می گوید: روزانه حدود ۳۵۰ هزار زائر به این حرم مطهر در سومین حرم اهل بیت (ع) مشرف می‌ شوند.
کد خبر: ۱۰۳۶۴۷۲
تاریخ انتشار: ۱۰ فروردين ۱۴۰۱ - ۱۲:۵۳ 30 March 2022

تابناک فارس به نقل از شبستان: گردشگری مذهبی را می توان یکی از قدیم ترین انواع شاخه های گردشگری دانست، بقاع متبرکه و اماکن مذهبی ضمن اینکه دارای قداست و جایگاه مذهبی خاصی هستند، نماد و بیان کننده آداب و رسوم، باورها و اعتقادات واندیشه های مردم نیز به شمار م یروند.

گردشگری مذهبی در ابعاد گسترده تر خود زمینه تحقیق برای علاقمندان به مذهب ها را نیز فراهم می کند و سفر زیارتی از زیر مجموعه‌ های این نوع گردشگری است که در این گونه سفرها، مسافر با هدف زیارت از یک امامزاده مطهر یا بقعه متبرکه، مقصد سفر خود را انتخاب می کند.

در کشور ما شهرهایی که هدف گردشگری زیارت قرار می گیرند، شهرهای شاخصی مانند مشهد، قم و شیراز هستند که با برخورداری از بارگاه مطهر ائمه معصومین (ع) به عنوان نخستین گزینه های گردشگران زیارتی و مذهبی به عنوان مقاصد سفر انتخاب می شوند و شهر شیراز به عنوان سومین حرم اهل بیت (ع) و وجود مقدس آستان مقدس احمدی و محمدی (ع)، حضرت شاهچراغ (ع)، برادر امام رضا (ع)، مامن بسیاری از دلدادگان اهل بیت (ع) است که در ایام نوروز نیز پذیرای گردشگران مختلفی از نقاط مختلف کشور و جهان می شود.

حرم مطهر شاهچراغ (ع) نگین گردشگری مذهبی شیراز

حرم مطهر شاهچراغ (ع) را می توان نگین گردشگری مذهبی در سومین حرم اهل بیت (ع) دانست که نوروز امسال از لحظه سال تحویل تا سایر ایام نوروز پذیرای زائران فراوانی بوده است:

معاون فرهنگی، اجتماعی و تبلیغات آستان مقدس حضرت شاهچراغ (ع) با اشاره به تشرف تعداد زائران به حرم مطهر حضرت شاهچراغ (ع) می گوید: روزانه حدود ۳۵۰ هزار زائر به این حرم مطهر در سومین حرم اهل بیت (ع) مشرف می‌ شوند.

حجت الله طلایی می افزاید: با هدف تامین رفاه زائران در ایام نوروز، روزانه در 2 نوبت ظهر و عصر، 500 خادم رسمی و افتخاری و در نوبت شب یکصد خادم‌ یار به زائران خدمات می دهند و ایستگاه تمام وقت اورژانس و واحد‌های امداد پزشکی در فضای حرم مطهر حضرت شاهچراغ (ع) در نظر گرفته شده تا امنیت سلامت زائران تامین می شود.

وی عنوان می کند: دارالشفای خیریه آستان مقدس شاهچراغ (ع) در تعطیلات نوروزی به زائران و مجاوران این حرم مطهر در حوزه ‌های مختلف پزشکی خدمات می دهد و درمانگاه تخصصی و فوق تخصصی این آستان مقدس نیز به مراجعان، خدماتی مانند ویزیت پزشک و اورژانس، دندانپزشکی، رادیولوژی، آزمایشگاه نوار قلب، جراحی‌ های سرپایی و تزریقات ارائه می کند و بازدیدکنندگان می توانند در موزه آستان مقدس حضرت شاهچراغ (ع) نیز از 6 هزار اشیا سفالینه، سکه ‌های قدیمی، قرآن ‌های نفیس و ارزشمند خطی و ... بازدید کنند.

 

طلایی با ابراز خرسندی از حضور دلدادگان اهل بیت (ع) در این حرم مطهر در لحظه تحویل سال نو می گوید: در لحظه تحویل سال نو، بیش از یکصد هزار زائر در حرم مطهر حضرت شاهچراغ (ع) حضور داشتند.

آرامش زائران در بهار فارس

یکی از طرح هایی که به مناسبت سال نو و ایام نوروز در جوار اماکن و بقاع متبرکه استان فارس به اجرا درآمده است، طرح «آرامش بهاری» است که با هدف تامین رفاه مسافران و زائران نوروزی اجرا شده است:

معاون فرهنگی اداره کل اوقاف و امور خیریه فارس با اشاره به اجرای طرح «آرامش بهاری» در جوار اماکن و بقاع متبرکه فارس می گوید: از 29 اسفند تا ظهر 6 فروردین 364 هزار و 675 نفر به زیارت اماکن و بقاع متبرکه استان فارس رفتند و از مساجد تاریخی استان بازدید کردند.

حجت الاسلام «رحیم صفری گرایی» می افزاید: در این میان حرم مطهر امامزاده «شهید (ع)» شهرستان فراشبند، بیشترین تعداد زائران را به خود اختصاص داده است و حرم مطهر امامزادگان «سید علاالدین حسین (ع)» و «سید تاج الدین غریب (ع)» در شیراز نیز بیشترین زائران را به خود اختصاص داده اند.

وی اعلام می کند: مسجد تاریخی «وکیل» و «نصیرالملک» زیر نظر اداره کل اوقاف و امور خیریه فارس هستند و تا 6 فروردین شاهد 13 هزار و 559 بازدید کننده در مسجد تاریخی «نصیرالملک» و هفت هزار و 676 بازدید کننده در مسجد تاریخی «وکیل» شیراز بوده ایم.

ایجاد مسیر گردشگری مذهبی در شیراز

شیراز به عنوان سومین حرم اهل بیت (ع) دارای بیش از یک هزار و 400 امامزاده و بقعه متبرکه است که همواره مورد توجه دلدادگان اهل بیت (ع) قرار گرفته و شاهد حضور زائران فراوانی هستند و در این میان در اطراف حرم مطهر حضرت شاهچراغ (ع) بقاع و امامزادگان متبرکی وجود دارند که ایجاد یک مسیر گردشگری مذهبی می تواند در توسعه و تهسیل گردشگری مذهبی و زیارت نقش موثری داشته باشد:

مدیر گردشگری و زیارت سازمان فرهنگی، اجتماعی شهرداری شیراز، وجود مقدس حرم مطهر حضرت شاهچراغ (ع) را یک فرصت مطلوب برای تسهیل و توسعه گردشگری می داند و می گوید: تعریف مسیرهای گردشگری مذهبی در شیراز یک ضرورت است و این مسیر را می توان از مبادی ورود به شیراز و سایر نقاط استان تا زیارتگاه‌ ها ایجاد کرد تا گردشگر مذهبی با یک مسیر مناسب بتواند به اماکن مذهبی مورد نظر دسترسی مطلوبی داشته باشد.

«امیرحسین حکمت ‌نیا» می افزاید: نام شیراز به عنوان حرم سوم اهل بیت (ع) برای مسئولان ضرورت توجه هر بیشتر به گردشگری مذهبی را به میان می آورد و گردشگری مذهبی تنها به زیارت حرم مطهر حضرت شاهچراغ (ع) و حرم‌ های مطهر دیگر ختم نمی‌ شود بلکه در مسیر گردشگری باید فرصت آشنایی با آداب و رسوم مذهبی، مساجد، حسینیه ها، معماری دوران اسلامی و ... نیز فراهم شود.

وی تصریح می کند: شیراز کانون پایدار برگزاری مراسم مذهبی در ایام مختلف سال است و آئین های به ثبت ملی رسیده مخصوص به خود دارد که می تواند در گردشگری مذهبی و مسیرهای گردشگری زیارت به گردشگران به شکل مطلوبی معرفی شود.

 

دامنه وسیع برکات امامزادگان مطهر (ع)

گردشگری مذهبی ضمن ایجاد رشد فرهنگی و اقتصادی، فرصتی برای ایجاد ارتباط بیشتر با جوامع اسلامی دیگر است و امامزادگان مطهر ارتقا دهنده فرهنگ اسلامی در شهرها هستند و در ارتقای اعتقادات دینی و ترویج و تبلیغ شعائر اسلامی و هدایت جامعه بـه سـوی رستگاری و ترویج فرهنگ تشیع همواره نقش موثری داشته اند.

در گردشگری مذهبی، توجه به آداب زیارت نیز مورد توجه باید باشد و فرصتی برای معرفی آداب زیارت به گردشگران و حرم شناسی و حرم گردی باید ایجاد شود، همچنین در توسعه گردشگری زیارت در اطراف حرمین مطهر (ع) شاهد ایجاد اشتغال برای رفع نیاز گردشگران خواهیم بود که از فروش کوچکترین ملزومات سفر تا ایجاد اقامتگاه ها و زائر سراها را در بر می گیرد که ضمن ارتقای مذهبی و دینی شهر موجب رشد اقتصادی و افزایش سطح معیشت ساکنان شهر را به برکت حرم مطهر این امامزادگان (ع) فراهم می کند.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار