بحران در حوزه اقتصاد، انرژی و بازارکار سبب شده قیمت انرژی‌های تجدید پذیر که همیشه با عنوان کم‌هزینه بودن شناخته می‌شدند، روند صعودی داشته باشد.
کد خبر: ۱۰۳۹۲۸۴
تاریخ انتشار: ۲۵ فروردين ۱۴۰۱ - ۱۲:۰۹ 14 April 2022
از سال گذشته تا کنون، قیمت‌های انرژی بادی و خورشیدی در بازار‌های بزرگ جهانی تقریباً ۳۰ درصد افزایش یافته است. این افزایش در حالی رخ می‌دهد که توسعه‌دهندگان با زنجیره‌های تامین کالای آشفته و افزایش هزینه‌ها از حمل‌ونقل گرفته تا قطعات و نیروی کار دست و پنجه نرم می‌کنند.

به گزارش تابناک همدان از رویترز، بر اساس شاخص سه ماهه شرکت انرژی «لول تن»، قیمت قرارداد‌های انرژی‌های تجدیدپذیر در سال گذشته ۲۸.۵ درصد در آمریکای شمالی و ۲۷.۵ درصد در اروپا افزایش یافته است. این شرکت اعلام کرد که تنها در سه ماهه اول، قیمت‌ها در آمریکای شمالی ۹.۷ درصد و در اروپا ۸.۶ درصد افزایش یافته است.

اختلالات اقتصادی، پشتیبانی و بازار کار در طول همه‌گیری ویروس کرونا از زمان حمله روسیه به اوکراین بدتر شده است و روند قیمت انرژی‌های تجدیدپذیر را که در یک دهه اخیر نزولی بوده، معکوس کرده است.

این خطر وجود دارد که هزینه‌های بالاتر تقاضا برای انرژی‌های تجدیدپذیر را کاهش دهد، آن هم در زمانی که سازمان ملل خواستار گسترش سریع‌تر انرژی پاک برای جلوگیری تغییرات اقلیمی است.

با تشدید چالش‌ها در آمریکای شمالی، مشخص نیست که آیا قانون‌گذاران آمریکایی معافیت‌های مالیاتی برای تأسیسات انرژی‌های تجدیدپذیر را که بخشی از دستور کار جو بایدن، رئیس‌جمهور آمریکا بوده، تمدید خواهند کرد یا خیر. توسعه دهندگان همچنین نگران تحقیقات وزارت بازرگانی آمریکا هستند که در سال جاری آغاز شده است. این تحقیقات می‌تواند منجر به اعمال تعرفه بر واردات پنل‌های خورشیدی از آسیا شود و هزینه‌ها را بالا ببرد.

ریگان فار، مدیر اجرایی شرکت توسعه دهنده خورشیدی سیلیکون رنچ آمریکا در مصاحبه‌ای گفت: «در حال حاضر مشکلات حل نشدنی در زنجیره تامین ما وجود دارد. در اروپا، جنگ در اوکراین، دولت‌ها را وادار کرده که وابستگی به گاز طبیعی روسیه را کاهش دهند و تقاضای قوی برای انرژی‌های تجدیدپذیر را افزایش دهند».

گفته می‌شود یکی از عواملی که خریداران را به سمت انرژی‌های تجدیدپذیر جذب می‌کند، هزینه فزاینده سوخت‌های فسیلی است. جایگزین آماده برای تولید انرژی‌های تجدیدپذیر در حال حاضر گاز است و قیمت گاز نیز ۱۰۰ درصد افزایش یافت./ باشگاه خبرنگاران
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار