کد خبر: ۱۰۴۳۰۷۷
تاریخ انتشار: ۱۵ ارديبهشت ۱۴۰۱ - ۲۲:۰۰ 05 May 2022
مدیرکل امور مالیاتی استان همدان با تاکید بر این‌که عمده‌ترین منبع درآمدی استان مالیات است، مطرح کرد: کل درآمد پیش‌بینی استان در سال قبل ۱۶۶۷ میلیارد تومان بوده و در استان‌های دیگر نیز تقریبا همین روال است و آن‌چه که از این مبلغ وصول شده ۱۷۶۴ میلیارد تومان بوده و مبلغ ۱۶۷۰ میلیارد تومان توسط اداره مالیات جمع‌آوری شده که مقایسه اعداد و ارقام نشان می‌دهد ۹۴ درصد درآمد استان از طریق مالیات است.

به گزارش تابناک همدان از ایسنا، وجیه‌اله ذکوری صبح روز پنج‌شنبه ۱۵ اردیبهشت‌ماه در یک نشست مفصل با اصحاب رسانه ضمن تشریح غالب قوانین مالیاتی، گفت: باید در راستای ارتقاء اطلاعات عمومی و فرهنگی جامعه در رابطه با مباحث مالیات قدم برداریم تا مردم بدانند که اصلی‌ترین و پایدارترین درآمد برای دولت‌ها، درآمد‌های مالیاتی است و تمام مالیات‌های دریافتی به ارگان‌های دولتی جهت توسعه و پیشرفت کشور واریز می‌شود و با مالیات می‌توان کشور را اداره کرد و دیگر نباید ملاکمان مباحث تحریم فروش نفت باشد.


وی با بیان این‌که یکی از پایدارترین درآمد‌ها برای دولت‌ها درآمد‌های مالیاتی است، اظهار کرد: در واقع با پرداخت مالیات مردم در اداره جامعه سهیم می‌شوند؛ عموما در کشور ما تاکنون تمرکز بر درآمد‌های نفتی بوده و این تمرکز بر نفت با توجه به چالش‌های تحریم، عملاً نبایستی نقشی در درآمد‌های کشور داشته باشد و فارغ از تحریم یا عدم تحریم نباید صرفاً به درآمد نفتی تکیه کرد.

وی افزود: نفت یک منبع پایان‌پذیر و بین نسلی است و نباید تمرکز ما در اداره‌ی کشور بر درآمد نفتی باشد و اکنون کشور و نهاد حکمرانی به درستی به این باور رسیده که کشور باید با مالیات اداره شود. 

ذکوری تصریح کرد: ضرورت توجه به مبحث مالیات در استان همدان همانند سایر استان‌ها نیازمند یک فرهنگ‌سازی مالیاتی در رسانه‌ها با کمک خبرنگاران است؛ مالیات در اصل هزینه کردن نیست، مالیاتی که مردم می‌پردازند سرمایه‌گذاری و مشارکت در اقتصاد، توسعه و پیشرفت استان و به تبع کشور است.

ذکوری اظهار امیدواری کرد: امیدواریم با تدابیری که اندیشیده شده روزی برسد که به غیر از درآمد مالیاتی نیازی به درآمد دیگر نداشته باشیم.

واریز ۲۷۰ میلیارد تومان به حسای شهرداری‌ها و دهیاری‌ها

وی خاطرنشان کرد: اداره مالیاتی همدان علاوه بر وصول مالیات و واریز این مبلغ به حساب درآمد خزانه‌داری استان از محل مالیات بر ارزش افزوده (۳ درصد دهیاری‌ها و شهرداری‌ها) هر ساله مبلغی را که وصول می‌کند به حساب شهرداری‌ها و دهیاری‌ها واریز می‌کند که در سال ۱۴۰۰ مبلغ ۲۷۰ میلیارد تومان از محل عوارض ارزش افزوده به حساب شهرداری‌ها و دهیاری‌های استان واریز شده است.

مدیرکل امور مالیاتی استان همدان با تاکید بر این‌که نحوه تسهیم این عوارض بر اساس شاخص جمعیتی است، گفت: این موضوع یعنی جمعیت هر شهر یا روستا تقسیم بر جمعیت کل استان ضرب‌در ارزش افزوده؛ به عبارتی دیگر هر فردی در استان به نسبت توانایی مالی خود معادل افراد دیگر دیگر دریافتی یا واریزی دارد.

درآمد ۸۴ میلیارد تومانی شهرداری همدان از مالیات

وی اضافه کرد: برای نمونه شهرداری همدان ۸۴ میلیارد تومان از اداره مالیات دریافتی داشته و این مبلغ در شهر‌ها توسط شهرداری با نظارت شورای شهر هزینه می‌شود و اگر روستایی فاقد دهیاری باشد مبالغ دریافتی‌شان از طریق فرمانداری واریز می‌شود؛ این ارقام نسبت به سال قبل ۱۰۰ درصد افزایش و رشد داشته است.

ذکوری با طرح این موضوع که ارقامی که به حساب شهرداری‌ها واریز می‌شود یک درآمد پایدار است و بدون کوچک‌ترین هزینه‌ای برای شهرداری‌ها این رقم برای آن‌ها تامین شده است، تاکید کرد: قطعا این رقم صرف ساخت پروژه‌های بسیاری برای شهرداری هم‌چون بوستان، خیابان و پل شده است و ما انتظار داریم شهرداری‌ها و دهیاری‌ها در بحث فرهنگ‌سازی مالیاتی با ما مشارکت داشته باشند و برخی از این پروژه‌هایی که از محل مالیات اعتبار ساختشان تأمین شده است را به نام مالیات نام‌گذاری کنند که مردم بدانند این پروژه‌ها از محل مالیات است؛ با شورای اسلامی شهر همدان مذاکراتی در زمینه‌های فرهنگ‌سازی داشته‌ایم.

مدیرکل امور مالیاتی استان همدان با اشاره به این‌که در سال جاری یعنی ۱۴۰۱ رشدی معادل ۱۰۰ درصد نسبت به سال گذشته پیش‌بینی شده است، اظهار کرد: برنامه ریزی سازمان مالیات به گونه‌ای است که این افزایش مالیات را نه از مودیان خوش‌حساب فعلی بلکه از طریق منابع جدید وصول کنیم؛ منابع جدید بسیاری در قانون پیش‌بینی شده از جمله مالیات بر خودرو‌ها و خانه‌های گران قیمت و خانه‌های خالی؛ از طرف دیگر به غیر از این‌ها ورود به بخش خاکستری اقتصاد و شناسایی فرار مالیاتی است.

وی ادامه داد: به همین منظور کارگروهی در اداره مالیات استان همدان تشکیل شده و با هماهنگی مراجع ذی‌ربط و تطبیق داده‌ها و استفاده از اطلاعات سامانه‌های اطلاعاتی نسبت به شناسایی این‌گونه از مودیان مالیاتی اقدام شده است؛ بخشی از این اقدام‌ها در واحدیابی سیستماتیک شناسایی می‌شوند.

ذکوری گفت: نزدیک به ۱۷۰ مودی جدید در سال ۱۴۰۰ به عنوان فرار مالیاتی شناسایی کردیم که نزدیک به ۱۰۰ میلیارد تومان مالیات از آن‌ها مطالبه شد ۵۰ درصد این مبلغ وصول شد و ادامه این موضوع در فرآیند دادرسی است.

وی خاطرنشان کرد: بخشی از فرار‌های مالیاتی به علت عدم دانش و اطلاعات کافی است که البته این موضوع قابل قبول نیست و باید دانش و سطح اطلاعات افراد اقتصادی بالا باشد؛ انتظار مودیان خوش‌حساب از سازمان مالیاتی وصول مالیات با عدالت است و عدالت اقتضا می‌کند هر کسی متناسب با درآمد خودش مالیات بدهد که این موضوع مستلزم دو مسئله است؛ نخست این‌که مودیان بایستی اسناد و مدارک مستند را در خصوص فعالیت‌های خودشان را داشته باشند و اظهارنامه‌های مالیاتی را براساس واقعیت و منطبق بر آن دفاتر ارائه کنند؛ مسئله دوم این‌که اگر کسی حاضر نشود مالیات واقعی‌اش را پرداخت کند و به نوعی دست به فرار مالیاتی بزند وظیفه اداره مالیاتی و مراجع ذی‌ربط شناسایی این افراد و وصول مالیات مردم و دولت است.

مدیرکل امور مالیاتی استان همدان با تاکید بر این‌که سازمان مالیاتی برنامه‌های بسیار زیادی نیز برای این امور در نظر گرفته است، اظهار کرد: ساماندهی پوز‌های فروشگاهی، جداسازی حساب‌های شخصی از تجاری و اجرای قانون پایانه‌های فروشگاهی قدم‌های اصلی سازمان مالیاتی برای رسیدن به عدالت است؛ این موضوعات یک تحول در نظام مالیاتی کشور ایجاد خواهد کرد.

وی ادامه داد: در اصل با این موضوع علاوه بر مسئله مالیات، شفاف‌سازی در اقتصاد نیز صورت می‌گیرد و جریان نقدینگی تحت رصد و پایش قرار می‌گیرد.

ذکوری تصریح کرد: نقش مالیات در کشور بی‌بدیل است و از رسانه‌ها خواستاریم مردم را در رابطه با این موضوعات و نقش مالیات آگاه کنند و به مردم بگویند که تمام درآمد‌های دریافتی از مالیت فقط برای استان هزینه می‌شود و به جای دیگری نمی‌رود؛ حتی از تهران که مرکز و پایتخت کشور است هم مبلغی جهت هزینه در امورات شهر دریافت می‌کنیم؛ هدف سازمان این است که با رعایت حقوق شهروندی و حکمرانی داده‌ها، عدالت برقرار شود.

معافیت مالیاتی شرکت‌های دانش بنیان

وی در رابطه با شرکت‌های دانش‌بنیان گفت: یک بخش از شرکت‌ها دانش‌بنیان هستند و ۱۵ سال و ۱۰۰ درصد از مالیات معاف هستند که از معاونت ریاست جمهوری مجوز گرفته‌اند، دومین گروه شرکت‌هایی هستند که در شهرک‌های فناوری مستقر هستند و ۱۵ سال از مالیات معافیت هستند و گروه سوم افراد یا شرکت‌هایی هستند که در پارک‌های علم و فناوری مستقر می‌شوند و این گروه نیز ۱۵ سال معافیت دارند؛ غیر از این موضوعات هر شرکت تولیدی در شهرک‌های صنعتی مستقر بشود ۷ سال معافیت می‌گیرد و اگر این شهرک صنعتی در منطقه محروم و کم‌تر توسعه باشد ۱۳ سال معافیت ۱۰۰ درصدی می‌گیرد و علاوه بر این سال‌ها از ۵۰ درصد تا ۲۰۰ درصد سرمایه‌گذاری نیز از محل مالیات مستهلک می‌شود و قابل استهلاک است و نکته مهم‌تر این است که با توجه به نام‌گذاری سال با موضوع اشتغال، هر شرکت تولیدی نسبت به سال قبل ۵۰ درصد استخدام کارمندانش را افزایش دهد یک سال به معافیتش اضافه می‌شود؛ راستی آزمایی تمام امورات با ثبت اظهارنامه مالیاتی در دفاتر مربوطه است.

وی در رابطه با مالیات‌های داخل ورزش گفت: برای احداث اماکن ورزشی معافیت مالیاتی داریم؛ هر کسی بیاید و برای ساخت اماکن ورزشی و فرهنگی هزینه کند آن مقدار که هزینه کرده برای ما مورد قبول واقع می‌شود و در مالیات‌ها به آن فرد کمک خواهیم کرد و سرمایه‌گذاران می‌توانند در بحث ورزش‌های همگانی و مساعدت با اداره کل ورزش و جوانان نیز همکاری‌های لازم را داشته باشند.

وی همچنین گفت: تمام حساب‌های تجاری، شخصی و پوز تحت رصد سازمان مالیاتی است، زیرا این روز‌ها با پدیده‌ای با عنوان اجاره کارت‌های بانکی دیگران مواجه هستیم که وقتی سازمان مالیاتی بررسی می‌کند متوجه می‌شود این حساب مورد سوءاستفاده افراد دیگر قرار گرفته شده است؛ این نکته قابل توجه است که تمام عواقب این موضوع به صاحب حساب برمی‌گردد البته ما به دنبال پیدا کردن مقصر اصلی این داستان نیز می‌رویم.

مدیرکل امور مالیاتی استان همدان اشاره کرد: اگر مردگ رفتار غیرمتعارف از دفاتر پزشکی یا مکان‌های دیگر در رابطه با اجبار در دریافت پول نقد یا کار‌های نادرست دیگر مشاهده کردند در بخش فرارمالیاتی کتبی گزارش بدهند و در رابطه با این موضوع می‌توانند با شماره تلفن ۱۵۲۶ تماس بگیرند یا در سامانه Intamedia.ir گزارش بدهند.

وی خاطرنشان کرد: "سامانه تحت ریسک برآورد مالیاتی" مبتنی بر ریسک تدوین شده و مودیان پرریسک را شناسایی می‌کند و مالیاتشان را بر اساس داده‌ها و اطلاعات ارزیابی می‌کند و این نرم‌افزار تمام داده‌های یک فرد پرریسک را بر اساس مدل‌سازی نمایش می‌دهد؛ در آینده سامانه مودیان نیز راه‌اندازی خواهد شد و تمام اطلاعات مودیان در آن‌جا درج خواهد شد.

ذکوری اظهار کرد: تمام کسانی که شروع به فعالیت اقتصادی می‌کنند ظرف ۴ ماه باید در سامانه‌های مالیاتی ثبت نام کنند و تشکیل پرونده دهند و فعال اقتصادی فارغ از این‌که کجا فعالیت خود را انجام دهد مشمول مالیات است؛ تنها افرادی که بالای ۵۰۰ هزار فالوئر در اینستاگرام یا فضای مجازی هستند مشمول مالیات نیستند و افراد پایین‌تر از آن‌ها در فضای مجازی با سطح درآمد‌های متنوع نیز طبق ماده یک فعال اقتصادی فضای مجازی شاغل ایران نیز مشمول مالیات می‌شوند.

وی با تشکر از همکاری‌های صورت گرفته از سمت مردم گفت: مردم اطلاعات بسیار زیادی در طول این مدت به ما داده‌اند و مردم حس عدالت‌طلبی و شفافیت را دارند و به هیچ وجه مخالف مالیات نیستند که این موضوع بسیار جای خوشحالی دارد.

وی در پایان مطرح کرد: از زمان تشخیص تا محاسبه مالیات و قطعی شدن آن، مودی حق دارد نسبت به مالیات تشخیص‌داده‌شده اعتراض کند، اما زمانی که قطعی شد ۱۰ روز فرصت پرداخت آن را دارد و اگر پرداخت نکند طبق ماده مستقیم ۲۱۸ نسبت به وصول مالیات و ضبط اموال و دیگر موارد قانونی اقدامات لازم از سوی سازمان مالیات صورت می‌گیرد؛ بخشودگی جرائم مالیاتی و تقسیط آن از جمله مواردی است که سازمان مالیاتی امورات مودیان را جهت حل به موقع مشکلات آن‌ها تسهیل و تسریع می‌کند و به آن‌ها در این زمینه‌ها کمک می‌کند.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار