رئیس سازمان جهاد کشاورزی فارس گفت: در طول برنامه‌های اول تا پنجم توسعه، در بیش از 180 هزار هکتار از کل 620 هزار هکتار اراضی زراعی این استان معادل 27 درصد بهره‌وری آب، انجام‌ گرفته است.
کد خبر: ۱۰۵۱۱
تاریخ انتشار: ۱۳ اسفند ۱۳۹۳ - ۲۰:۴۷ 04 March 2015
به گزارش فارس از شیراز به نقل از روابط عمومی سازمان جهاد کشاورزی استان فارس، محمدمهدی قاسمی از به‌کارگیری و استفاده از روش‌های نوین آبیاری در اراضی زراعی و باغی این استان خبر داد و گفت: تاکنون 230 هزار هکتار از اراضی زراعی آبی فارس به سیستم‌های نوین آبیاری مجهز شده‌اند که با پیگیری‌های مستمر مجموعه سازمان جهاد کشاورزی این استان،اعتبار درخور و قابل‌توجهی در سال 93 به فارس اختصاص‌یافته استکه با تخصیص ایناعتبارات، بیش از 10 هزار هکتار از اراضی این استان به این سیستم‌ها مجهز شده‌اند.
وی با بیان اینکهمدیران عامل بانک‌های این استان در پرداخت تسهیلاتبه بخش کشاورزیدر شکوفایی و رونق اقتصادی فارس سهیم خواهند بود تصریح کرد: با تخصیص اعتبارات مناسب برای اجرای طرح‌های آبخیزداری و تغذیه مصنوعی که با توجه به کشاورزی بودن این استان، موضوع مهمی است، توجه ویژه‌ای معطوف می‌‌شود.
این مسئول با درخواست اعتبار لازم برای به‌کارگیری ابزارهای سنجش رطوبت آب‌وخاکافزود: انتظار است تسهیلات اعتباری مناسب برای به‌کارگیری ابزارهایسنجش رطوبت آب‌وخاک در اختیار کشاورزان قرار گیرد.
وی به یکی از مسائلی که در سال‌های گذشته کمتر موردتوجه واقع‌شده است اشاره کرد و اظهار داشت: نقش تشکل‌های آب‌بران و مشارکت‌های مردمی در استفاده از آب بسیار مهم به‌نظر می‌رسد که این روند در قدیم و در روستاها به‌صورتتشکیلات محلی وجود داشته است.
قاسمی با بیان اینکه بدون داشتن یک سیستم زراعی کارآمد، نباید انتظار یک سیستم با بهره‌وری بسیار از آب را داشت خاطرنشان کرد: انتخاب ارقامی که با شرایط اقلیمی این استان سازگار باشد و به ازا هر واحد آب مصرفی، حداکثر محصول را تولید کند از راهکارهای مؤثر در استفاده از روش‌های مطلوب زراعی خواهند بود.
وی در ادامه به راهبردهای توسعه صنایع تبدیلی بخش کشاورزی فارس اشاره کرد و افزود: سازمان جهاد کشاورزی این استان برای نخستین‌بار در کشور اقدام به آمایش صنایع تبدیلی فارس و انتشار آن در قالبکتابچه استراتژی توسعه صنایع تبدیلی کشاورزی این استان، با توجه به مزیت‌های نسبی هر شهرستان ازجمله تنوع کشت و کشت غالب محصولات کشاورزی کرده است.
این مسئول از ضریب 20 درصدی رشد صنایع تبدیلی این استان در بحث جذب ماده خام کشاورزی و افزایش فرآوری سالانه خبر داد و افزود: توسعه صنایع تبدیلی فقط در شهرستان شیرازدر سال‌های اخیر با بهره‌برداری از 97 واحد به ظرفیت 486 هزار تن و سالانه با 27.6 درصد افزایش فرآوریداشته است.
قاسمی از پیگیری تخصیص اعتباراتو تسهیلات سرمایه در گردش از محل صندوق توسعه ملی سال 93 خبر داد و متذکر شد: همکاری مدیران عامل بانک‌های این استان در پرداخت 25 درصدی از منابع داخلیبند تبصره 11 قانون بودجه، به‌ منظور سرمایه در گردش بخش کشاورزی، می‌تواند به شکوفایی و رونق اقتصادیفارس منجر شود که این مهمبا همدلی و همکاری مسئولان این استان، دور از انتظار نیست. - See more at: http://www.farsnews.com/newstext.php?nn=13931213001622#sthash.6XvzXyAm.dpuf
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار