کشاورزان از آتش زدن بقایای گیاهی بعد از برداشت محصول خودداری کنند.
کد خبر: ۱۰۵۴۲۳۷
تاریخ انتشار: ۱۲ تير ۱۴۰۱ - ۱۵:۳۱ 03 July 2022

تابناک فارس به نقل از صدا و سیما: خدامراد طرفدار سرپرست جهاد کشاورزی شهرستان اقلید با اشاره به آغاز برداشت محصولات گندم و جو در این شهرستان گفت: برخی کشاورزان به دلایل مختلف اقدام به آتش زدن بقایای محصولات برداشت شده می‌کنند که براساس ماده ۲۰ قانون هوای پاک خلاف قانون است و مرتکبان به جزای نقدی و حبس محکوم خواهند شد.
وی با بیان این‌که بقایای گیاهی نقش اساسی در تولیدات گیاهی دارد افزود: کاهش فرسایش آبی و بادی، تامین مواد غذایی گیاه، استفاده به عنوان یک مالچ، کاهش میزان هدر رفت آب از خاک، تعدیل دمای خاک، نقش مثبت در ساختمان خاک، تامین علوفه و خوراک دام و تعادل دام و مرتع از جمله مزایای حفظ بقایای گیاهی است.
طرفدار تصریح کرد: سوزاندن بقایای گیاهی موجب کاهش ماده آلی خاک، جمعیت میکروب‌های مفید خاک، ظرفیت نگهداری رطوبت، نفوذپذیری خاک، عناصر غذایی و افزایش فشردگی و سله بندی خاک می‌شود.
سرپرست جهاد کشاورزی شهرستان اقلید با تاکید بر شیوه‌های مختلف مدیریت بقایا از جمله رعایت تناوب، چرای دام، کمپوست بقایا، استفاده از شیوه‌های خاکورزی حفاظتی از کشاورزان خواست از آتش زدن بقایای ارزشمند گیاهی خودداری کنند.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار