مدیر جهاد کشاورزی شهرستان ارسنجان به متخلفان آتش زدن کاه و کلش اخطار جدی داد.
کد خبر: ۱۱۱۲۴۷۷
تاریخ انتشار: ۰۶ تير ۱۴۰۲ - ۲۱:۵۱ 27 June 2023

تابناک فارس به نقل از باشگاه خبرنگاران: غلامعباس زارعی فر مدیر جهاد کشاورزی شهرستان ارسنجان اظهار کرد: اداره جهاد کشاورزی شهرستان اقدامات اطلاع رسانی گسترده‌ای در خصوص ممنوعیت آتش زدن علف زارها، مراتع و مزارع انجام داده که از آن جمله می‌توان به نصب بنر، اطلاعیه، تشکیل جلسات آموزشی برای کشاورزان و استفاده از فضای مجازی اشاره کرد.

او گفت: سوزاندن بقایای گیاهی به منظور از بین بردن علف‌های هرز باقیمانده و آماده سازی هرچه سریع‌تر زمین‌های کشاورزی برای کشت دوم به علت ناآگاهی کشاورزان از مضرات و سرمایه سوزی‌هایی که به دنبال دارد، انجام می‌شود.

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان ارسنجان با تاکید بر عوارض جبران ناپذیر آتش زدن کاه و کلش برای کشاورزان به علت آسیب زدن به ساختار خاک و نامرغوبی محصولات بعدی و از طرفی آلودگی و آسیب به محیط زیست (قوانین مربوطه مانند ماده ۶۸۸ مجازت اسلامی ماده ۲۰ قانون هوای پاک) عنوان کرد این اقدام تخلف محسوب شده و متخلفان تحت پیگرد مراجع قضایی قرار خواهند گرفت.

زارعی فر اضافه کرد: نابودی موجودات مفید خاک، افزایش مصرف کود‌های شیمیایی و کاهش بازدهی زمین، فرسایش خاک در بلند مدت، کاهش رطوبت خاک و افزایش مصرف آب در طول دوره رشد، آلودگی محیط زیست و بروز بیماری‌های تنفسی بخصوص برای کودکان و سالمندان و سفت شدن لایه‌های خاک و کاهش نفوذ پذیری آن از مهم‌ترین عوارض جبران ناپذیر سوزاندن کاه و کلش در مزارع است.

او تصریح کرد: با راه اندازی گشت و پایش شبانه روزی در این زمینه تعداد ۲۰ مورد مالکان اراضی زراعی که اقدام به آتش زدن بقایای گیاهی در مزرعه خود کردند تاکنون شناسایی و اسامی آن‌ها جهت تشکیل پرونده تخلف در مراجع قضایی به اداره محیط زیست شهرستان ارسال شد.

این مقام مسئول از کشاورزان د رخواست کرد تا با بکارگیری تجهیزات و امکانات مناسب نسبت به استفاده بهینه از لاشه کاه و کلش جهت خوراک دام و یا افزودن آن به زمین‌های کشاورزی در جهت افزایش بهره وری و بازدهی خاک اقدام کنند.

برچسب ها: آتش زدن ، کاه و کلش
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار