استاندار فارس با تأکید بر احیای تالاب‌ها و اجرای تعهدات دستگاه‌ها و فرمانداران گفت: سالانه ۲۵درصد از چاه‌های غیرمجاز اطراف تالاب‌های استان فارس پلمب شود.
کد خبر: ۱۰۵۴۴۷۶
تاریخ انتشار: ۱۳ تير ۱۴۰۱ - ۱۵:۴۰ 04 July 2022

تابناک فارس به نقل از تسنیم: محمدهادی ایمانیه صبح امروز در کارگروه احیای تالاب‌ها با بیان اینکه جلسات جای پیگیری مصوبات و پاسخگویی کسانی است که باید کاری انجام می‌دادند نه گزارش صرف، اظهار داشت: سال‌هاست که مشکلات همین‌طور مانده است و بعید می‌دانم با این روند مشکل حل شود.

وی با بیان اینکه امری که در حد توان مدیران استان است بیان و پیگیری شود، گفت: اجرای مطالعات قبول است چون بدون مطالعه هیچ تصمیمی قابلیت اجرایی ندارد اما باید مبتنی بر مطالعات در حد توان استان برنامه ارائه داد.

استاندار فارس با بیان اینکه وقتی تالاب‌ها از بین رفت نمی‌توان اقدامی انجام داد باید قبل از اینکه تالاب به‌صورت کلی از بین رود اقدامات لازم صورت گیرد، افزود: تعیین آب مورد نیاز تالاب‌ها تا 3 ماه آینده مشخص شود.

ایمانیه با تذکر اینکه زمان‌بندی تکالیف دستگاه‌های استان برای احیای تالاب‌ها انجام شود، یادآور شد: چاه‌های غیرمجاز احصا و با عدد و رقم و تفکیک شهرستان‌ها مشخص شده است، به همه فرمانداران تکلیف شده است که سالی 15 درصد از این چاه‌های غیرمجاز پلمب شوند.

وی تأکید کرد: در اطراف تالاب‌ها باید 25 درصد باشد تا پایان امسال آب منطقه‌ای نظارت کند ولی این نافی تعهد فرمانداران نیست اما برای کسی که نان شبش منوط به این چاه‌ها است اقدام دیگری صورت گیرد اشتغال غیرکشاورزی برای این دسته در نظر گرفته شود.

استاندار فارس با تأکید بر هوشمند کردن چاه‌های مجاز گفت: کنتور هوشمندسازی چاه‌ها باید دوساله تمام شود.

معاون فنی محیط زیست استان فارس در این جلسه گفت: ارائه نقشه راه احیای بختگان توسط دانشگاه شیراز و نقشه راه احیای پریشان نیز توسط دانشگاه تهران تهیه شده است.

نبی‌الله مرادی با ابراز اینکه امضای تفاهم‌نامه احیای تالاب‌های استان با 9 دستگاه اجرایی انجام شده است، افزود: این تفاهم‌نامه با هدف هم‌افزایی در مدیریت یکپارچه منابع آب در حوضه آبخیز تالاب‌های استان فارس است که هر دستگاه تعهداتی برای اجرای این تفاهم‌نامه داشته است.

مرادی با بیان اینکه تهیه طرح‌های زیست بومی در سطح حوضه تالاب‌ها از تعهدات محیط زیست است، عنوان کرد: ارژن امسال انجام می‌شود، هفت برم و برمشور برای 1402؛ هرم و هیرم و کاریون برای 1403 و دشت کنار و برم فیروز هم برای 1404 در نظر گرفته شده است.

 

معاون محیط زیست استان فارس با بیان اینکه کافتر و مهارلو هم امسال انجام می‌شود، تصریح کرد: اهمیت بیشتر برای تالاب‌های رامسرسایت‌ها هستند که اقدامات احیای آن انجام شده است.

مرادی با بیان اینکه تعیین آب مورد نیاز محیط زیستی تمام تالاب‌های استان فارس از دیگر اقدامات است، افزود: این امر برای 7 تالاب مهمتر آماده است و مابقی نیز انجام می‌شود و پیشگیری و رفع آلودگی منابع آب که از اقدامات مستمر است.‌

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار