معاون فنی اداره‌کل محیط زیست فارس نیز در این نشست در پاسخ به سئوال خبرنگار فارس، با اشاره به وضعیت کنونی تالاب‌های استان فارس گفت: از هفت تالاب استان، تنها تالاب هفت برم و برمشور زنده هستند و کارکرد تالابی دارد.
کد خبر: ۱۰۴۹۲۱۸
تاریخ انتشار: ۱۸ خرداد ۱۴۰۱ - ۰۸:۳۰ 08 June 2022

تابناک فارس به نقل از فارس: عطا پورشیرزاد اظهار داشت: برای برون‌رفت از مشکل خشک شدن تالاب‌ها نیاز به حمایت و همکاری مدیران اجرایی استان، سمن‌ها و نیز ارائه راهکار‌های علمی، فناورانه و هوشمندانه است تا معضلات زیست‌ محیطی کاهش ‌یابد که در این زمینه با 10 دستگاه اجرایی اثرگذار، تفاهم نامه امضاء شده است.

وی با تاکید بر تحقق فرامین مقام معظم رهبری و نیز دغدغه دولت مبنی بر حفظ و حراست از محیط‌ زیست، گفت: برای اجرایی شدن شعار هفته محیط‌ زیست در قالب رویکرد مردم محور، هوشمندانه و فناورانه، باید بستر مناسبی برای کاهش معضلات زیست‌ محیطی ناشی از کم‌آبی، خشکسالی، خشک شدن تالاب‌ها و کاهش منابع آبی فراهم شود.

مدیرکل حفاظت محیط‌ زیست استان فارس خاطرنشان کرد: سازمان محیط‌ زیست به‌عنوان دستگاه حاکمیتی و نظارتی قادر به مقابله با افرادی که غیرقانونی اقدام به حفر چاه‌های غیرمجاز می‌کنند نیست و در این راستا دستگاه قضایی و سازمان آب باید با متخلفان برخورد قانونی داشته باشند.

پور شیرزاد در مورد مقابله با آتش ‌سوزی مراتع گفت: با مشارکت مردمی به‌ ویژه عشایر و فرهنگ‌سازی از سوی این اداره کل، آتش‌سوزی در مراتع جنگلی کاهش‌ یافته است.

مدیرکل محیط زیست فارس با اشاره به شناسایی نقاط بحرانی با ریسک بالا افزود: این نقاط توسط محیط زیست پایش شده و با تجهیز جوامع محلی، سعی در کاهش میزان آتش‌سوزی در مراتع داریم.

تنها دو تالاب هفت برم و برمشور نفس می‌کشند

معاون فنی اداره‌کل محیط زیست فارس نیز در این نشست در پاسخ به سئوال خبرنگار فارس، با اشاره به وضعیت کنونی تالاب‌های استان فارس گفت: از هفت تالاب استان، تنها تالاب هفت برم و برمشور زنده هستند و کارکرد تالابی دارد.

مرادی ادامه داد: بقیه تالاب‌های استان خشک شده و وضعیت مساعدی ندارند اما از میان آنان، پریشان بحرانی‌تر بوده و از سال 88 کاملا خشک شده و هیچ آبگیری انجام نشده است.

وی اظهار داشت: کسری 40 میلیون مترمکعب مخازن آبی تالاب پریشان و حفر هزار چاه در اطراف آن که بدون هیچ محدودیتی، آب برداشت می‌کنند، از عمده عوامل خشک شدن این تالاب است.

مرادی با اشاره به اجرای طرح بازنگری پریشان در بازه زمانی سه ساله، بیان کرد: مسلوب کردن چاه‌های غیرمجاز، تغییر الگوی کشت و کشاورزی پایدار می‌تواند مسیر احیای پریشان را هموار کند.

استان فارس با کمبود محیط بان روبه‌رو است

معاون توسعه مدیریت منابع اداره کل حفاظت محیط‌ زیست فارس نیز در ادامه این نشست بیان کرد: از 800 ردیف استخدامی 500 ردیف خالی در کشور وجود دارد و در نتیجه با کمبود شدید محیط‌ بان روبه‌رو هستیم که برای پر کردن این خلأ ، نیاز به همکاری بیشتر از سوی نهاد‌های دولتی و سمن‌ها است.

هوشنگ علی پور بیان داشت: استان فارس با وجود 4 پارک ملی، 3 منطقه حیات‌وحش و 21 منطقه شکار ممنوع ، در هر 15 هزار هکتار یک محیط‌بان دارد.

وی افزود: در حالی که بر اساس استاندارد جهانی، در هر هزار هکتار، یک محیط‌بان باید حضور فیزیکی داشته باشد.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار