هواشناسی استان فارس از روزهای گذشته و با صدور اطلاعیه های متعدد وضعیت قرمز و نارنجی و وقوع بارش های سیل آسا همراه با وزش تندبادهای خطرناک برای بسیاری از مناطق به ویژه شهرهای جنوبی این استان را طی سه روز پایانی هفته جاری پیش بینی کرده است.
کد خبر: ۱۰۵۸۲۱۲
تاریخ انتشار: ۰۳ مرداد ۱۴۰۱ - ۱۶:۲۴ 25 July 2022

تابناک فارس به نقل از ایرنا: فرمانداران شهرستان های جنوب فارس هم در همن راستا با نشست های ستاد مدیریت بحران بر ضرورت آمادگی کامل اعضای این ستاد و همه دستگاه های خدمات رسان برای جلوگیری و کاهش و مهار خطرات ناشی از وقوع بارش های سیل آسا تاکید کردند.

فرمانداران شهرستان های لارستان، خنج، گراش و اوز و جویم طی شبانه روز گذشته با تشکیل جلسه ستاد مدیریت بحران و یا با صدور اطلاعیه ها و هشدارها نسبت به وقوع سیلاب به مردم و شهروندان نسبت به رعایت نکات ایمنی هشدار دادند و از مدیران و دستگاه های خدماتی خود خواستند که ظرف روزهای آینده به طور کامل در دسترس و در آمادگی کامل باشند.

فرماندار گراش در جلسه ستاد مدیریت بحران این شهرستان بر آماده باش کامل دستگاه‌های اجرایی و خدمات سان و همچنین مردم و شهروندان درباره پیش بینی های هواشناسی هشدار داد و گفت: با توجه به اعلام وقوع بارندگی شدید توسط اداره کل هواشناسی استان فارس، دستگاه‌های اجرایی عضو شورای هماهنگی مدیریت بحران این شهرستان باید در آماده باش کامل باشند.

 

محمود طاهرزاده با تاکید بر اینکه مدیران از ظرفیت بخش خصوصی و توان مردمی در مهار حادثه و کاهش آن استفاده کامل کنند و همه نقاط حادثه خیز را شناسایی و در رفع مشکلات آن گام بردارند، تصریح کرد : همه ادارات و نهاد های عضو ستاد مدیریت بحران تجهیزات و امکانات موجود خود را ارزیابی، بررسی و مورد بازدید قرار دهند.

وی اضافه کرد: نیاز است که بخش خصوصی و شرکت‌های مستقر و فعال در این شهرستان در صورت اعلام نیاز ستاد بحران، همکاری لازم داشته باشند.

فرماندار گراش با تاکید بر اینکه دستورالعمل‌های لازم از سوی ستاد مدیریت بحران شهرستان به دستگاه‌ها ابلاغ شده است، گفت: اطلاع رسانی لازم و مستمر در شهر و روستاهای سطح شهرستان باید انجام شود و شهرداری ها و دهیران هم برای جلوگیری از هرگونه حادثه و آبگرفگتی اقدام به پاکسازی کانال دفع آب های سطحی، مسیل‌ها، آبراهه ها و دهانه‌های پل‌ها کنند.

وی گفت: بارش های سیل آسا و تندبادهای شدید طی دو هفته گذشه اگرچه خسارت جانی نداشت اما تاکنون خسارات فراوانی را به بخش های مختلف کشاورزی، عمران شهری و روستایی و تاسیسات زیربنایی این شهرستان وارد کرده است.

رئیس ستاد بحران شهرستان گراش همچنین گفت که تمامی مرخصی ها و ماموریت های مدیران شهرستان تا اطلاع بعدی لغو است و دستگاه‌های مربوطه با پشتیبانی ادارات استانی خود آمادگی کامل برای مقابله با بحران پیش روی را داشته باشند.

طاهرزاده برآورد میزان خسارت و آسیب های ناشی از سیلاب را ظرف مدت ۴۸ ساعت بعد از وقوع بارندگی ضروری دانست و از مسئولان دستگاه‌های اجرایی شهرستان خواست تا گزارش خسارات را به موقع و در کوتاه ترین زمان ممکن به فرمانداری ارسال کنند.

فرماندار گراش با تاکید بر اینکه شهروندان از حضور در تفرجگاه‌ها و تردد و اسکان در حاشیه رودخانه‌ها به طور جد پرهیز کنند، افزود: مردم با رعایت اصول ایمنی به دستگاه‌های امداد گر و خدمات رسان کمک کنند و از صعود به ارتفاعات، پارک خودرو در اطراف درختان فرسوده، حضور در تفرجگاه ها، اتراق در بستر رودخانه‌ها و عبور از حاشیه مسیل‌ها پرهیز کنند

وی اضافه کرد: دامداران از چرای دام‌ها در مناطق خطر آفرین و مسیر رودخانه ها طی این چند روز خودداری و از اکنون علوفه مورد نظر را در محل نگهداری دام خود ذخیره داشته باشند

فرماندار اِوَز هم با توجه به اعلام هشدارها و نقشه های پیش یابی هواشناسی نسبت به وقوع احتمالی سیلاب در مناطق جنوب فارس و این شهرستان بر ضرورت آمادگی همه دستگاه های خدمات رسان برای مدیریت بحران و کاهش خطرات ناشی از بارش های سیل آسا تاکید کرد.

محمد محمدی در جلسه امروز دوشنبه ستاد مدیریت بحران اوز گفت: تمامی مدیران و اعضای شورای اداری به ویژه دستگاه های خدمات رسان باید در آمادگی کامل و در دسترس باشند و گوشی موبایل آنها هم در طول شبانه روز روشن باشد.

وی تصریح کرد: بخشداران و دهیاران شهرستان هم باید ازهم اینک نسبت به لایروبی رودخانه ها و مسیل ها و اعلام هشدارهای لازم به مردم و شهروندان اقدام کنند و برای مقابله با هر گونه خطرات ناشی از وقوع بارش های سیل اسا طی روزهای آینده در منطقه در آمادگی کامل و با تمامی تجهیزات و امکانات موجود اعم از لجستیکی ، امدادی، خودرویی و نیروی اسنانی باشند.

وی از مردم و شهروندان و گردشگران خواست که ظرف روزهای آینده و تا پایان هفته جاری از حضور در مناطق کوهستانی و حاشیه رودخانه‌ها و مناطق اطراف به طور جد خودداری کنند.

همچنین با اعلام وضعیت قرمز و وقوع بارش های موسمی سیل آسا همراه با تندباد شدید، رعد و برق و صاعقه برای مناطق جنوبی استان فارس ، فرماندار خنج در نشست ستاد مدیریت بحران این شهرستان بر ضرورت آمادگی کامل و اتخاذ تدابیر لازم از سوی همه دستگاه ها در این راستا تاکید کرد.

بهادر اسفندیاری تصریح کرد: تمامی دستگاه های خدمات رسان، نیروهای امدادی و نهادهای عضو شورای مدیریت بحران شهرستان برای مقابله، پیشگیری و کاهش خسارات احتمالی ناشی از بارندگی های سیل آسای پیش رو آماده باشند.

 

وی همچنین از مردم به ویژه روستائیان و عشایر و دامداران خواست تا از اتراق و چرای دام در مجاورت رودخانه و مسیل آب خودداری کنند.

اسفندیاری همچنین خبر از لغو تمامی مرخصی ها و ماموریت های اداری برای مدیران و کارکنان ادارات و دستگاه های مختلف اجرایی و خدمات رسان در شهرستان و تا الاع بعدی خبر داد.

فرمانداری شهرستان تازه تاسیس جویم هم در اطلاعیه ای از مردم و شهروندان خواست از ترددهای غیرضرور در حاشیه رودخانه ها و کوه ها و تپه های اطراف خودداری کنند.

فرمانداری شهرستان جویم همچنین هشدار جدی داده است که اوج بارش های سیل آسا در مناطق جنوبی فارس و با توجه به نقشه های پیش یابی در همین منطقه و شهرستان های جویم ، نی ریز، داراب پیش بینی شده و از همه مدیران و اعضای ستاد مدیریت بحران به ویژه مدیریت شهری جویم و دهیاران خواست تا با آماگی و تجهیز همه امکانات برای مهار و مقابله با هر گونه خطرات و خسارات احتمالی ناشی از وقوع سیل آماده باشند.

ستاد مدیریت شهرستان لارستان هم شامگاه یکشنبه به ریاست داریوش دهقان سرپرست فرمانداری و با حضور اعضا و مدیران دستگاه های مختلف اجرایی و خدمات رسان تشکیل جلسه داد و بر ضرورت آمادگی کامل و اتخاذ تدابیر لازم از سوی همه دستگاه ها در این راستا تاکید شد.

فرماندار ویژه لارستان در این نشست تاکید کرد: تمامی دستگاه های خدمات رسان، نیروهای امدادی و نهادهای عضو ستاد مدیریت بحران شهرستان برای مقابله، پیشگیری و کاهش خسارات احتمالی ناشی از بارندگی های سیل آسای پیش رو آماده باشند.

دهقان ادامه داد: بر اساس پیش بینی‌ها بارش های شدید به ویژه طی روزهای اول هفته آینده خطرناک و همراه با وقوع سیل گزارش شده و پیشگیری از خسارات احتمالی در گرو مشارکت و همکاری مردم و توجه به هشدارهای احتمالی است.

همچنین شهرداران لار و فسا در استان فارس با توجه به پیش بینی های هواشناسی مبنی بر احتمال بارش های سیل آسا طی روزهای آینده به ویژه در هفته جاری نسبت به وقوع سیلاب و آبگرفتگی معابر در این شهرها هشدار دادند.

بارش های موسمی و سیل آسا از حدود دو هفته قبل در بخش های وسیعی از استان فارس آغاز شده و خسارات سنگین جانی و مالی بر مردم در مناطق مختلف وارد کرده است.

گزارش های پیش یابی هواشناسی فارس و کشور هم حاکی است که بارش های موسمی همراه با تندبادهای موقتی و سیلاب در بسیاری از مناطق به ویژه شهرهای جنوبی این استان از روز سه شنبه تا اوایل هفته آینده ادامه دارد.

همچنین رگبار و رعد و برق در مناطق مستعد همراه با بارش تگرگ، وزش باد شدید و خیزش گرد و خاک در نقشه های پیش یابی هواشناسی فارس دیده می شود.

اوج بارش‌های سیل آسا برای منطقه لارستان و شهرهای جنوبی فارس در روزهای ششم و هفتم مردادماه جاری پیش بینی شده است.

همچنین شهرداران لار و فسا در استان فارس با توجه به پیش بینی های هواشناسی مبنی بر احتمال بارش های سیل آسا طی روزهای آینده به ویژه در هفته جاری نسبت به وقوع سیلاب و آبگرفتگی معابر در این شهرها هشدار دادند.

در پی بارش شدید باران فصلی عصر روز جمعه ۳۱ تیرماه ۱۴۰۱ در ارتفاعات بین نیریز و استهبان و طغیان رودخانه و جاری شدن سیل در این منطقه، ۲۲ نفر جان باختند.

برچسب ها: هشدار ، هواشناسی ، باران ، سیل
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار