به گفته یک متخصص طب سنتی، افرادی که سیستم گوارشی ضعیفی دارند بهتر است به جای انگور تازه از کشمش و مویز استفاده کنند زیرا انگور تا حد زیادی نفاخ است.
کد خبر: ۱۰۶۱۷۴۹
تاریخ انتشار: ۲۴ مرداد ۱۴۰۱ - ۱۶:۱۶ 15 August 2022

دکتر سید مهدی میرغضنفری در رابطه با مصرف انگور می‌گوید: انگورهای حبه درشت و پوست نازک سفید یا زرد رنگ که کاملاً رسیده و شیرین‌اند و هسته داخل آن کوچک و قابلیت جویدن داشته باشند بهترین نوع انگور به شمار می‌روند.

این عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی با اشاره به اینکه هر چه پوست حبه انگور ضخیم‌تر و هسته آن بزرگ‌تر و سفت‌تر باشد، هضم آن سخت‌تر و نفخ بیشتری ایجاد می‌کند گفت: افرادی که معده ضعیف و نفاخ دارند، بهتر است پوست ضخیم انگور را جدا کرده و هسته آن را پس از جویدن از دهان خارج یا به جای انگور تازه از کشمش و مویز استفاده کنند.

این متخصص تصریح کرد، مصرف انگور به همراه نان و پنیر، نفخ آن را بیشتر می‌کند و به همین دلیل بهتر است کمی پودر زیره بعد از آن مصرف شود.

دکتر میرغضنفری توصیه کرد: بهتر است افرادی که دستگاه گوارش ضعیف دارند و عمل هضم غذا در آن‌ها سخت‌تر صورت می‌گیرد، انگور را دانه دانه میل کنند تا تماس آن با پرزهای چشایی بیشتر شده و بهتر هضم و جذب شود. در این حالت، عمل گوارش انگور بیشتر و نفخ کمتر دارد؛ این قاعده برای همه خوردنی‌ها صدق می‌کند.

مصرف انگور برای کسانی که مبتلا به ترشحات زیاد بینی یا پشت حلق باشند یا نفخ و ریفلاکس و آبریزش از دهان داشته باشند، زیان‌آور است و موجب تشدید علائم و مشکلات آن‌ها می‌شود

این متخصص فیزیولوژی بیان کرد: انگور رسیده، طبع گرم و تر دارد و هرچه شیرین‌تر باشد طبع آن گرم‌تر است اما در کل مقدار حرارت انگور، آن‌قدر نیست که مزاج شخص را از حالت اعتدال خارج کند.

وی با اشاره به اینکه برخی افراد تا حدودی به شیرینی انگور حساسیت دارند و به محض مصرف، دچار سوزش گلو و حلق شده و در موارد کمتر ممکن است دهانشان آفت بزند و اغلب واکنش مشابهی را به خربزه، شیرینی‌ها و تندی‌ها دارند گفت: این افراد می‌توانند برای جلوگیری از این حالت از انگورهای کم شیرین استفاده کنند. انگور انواع مختلف و متنوع، اما در اصل خواص مشابهی دارد.

او همچنین اظهار کرد: چاق‌ها نباید زیاد انگور شیرین بخورند مگر به جای وعده غذایی و آن هم از نوع ملس؛ اما در مقابل، افراد لاغر بهتر است بیشتر انگور شیرین یا فراورده‌های آن مانند شیره انگور میل کنند. افرادی که خیلی تمایلی به خوردن گوشت و غذا ندارند و دچار ضعف می‌شوند نیز برای جبران نیازمندی‌های بدنشان بهتر است از انگور استفاده کنند. انگور به سرعت جذب بدن شده و تأمین کننده خوب انرژی و رفع کننده ضعف است، ضمن اینکه مصرف کشمش و مویز قبل از انجام ورزش‌ها، کوهنوردی و فعالیت جنسی، برای افزایش توان و قدرت جسمانی توصیه می‌شود.

به طور کلی مصرف انگور برای کسانی که مبتلا به ترشحات زیاد بینی یا پشت حلق باشند یا نفخ و ریفلاکس و آبریزش از دهان داشته باشند، زیان‌آور است و موجب تشدید علائم و مشکلات آن‌ها می‌شود.

برچسب ها: انگور
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار