ساداتی تصریح کرد: در جلسه ای که در نهاد ریاست جمهوری در تهران برگزار شد، گویا سرپرست وقت معاونت اقتصادی وعده داده بود که شما تعمیرات و اورهال را کامل کنید، ما از نظر سرمایه در گردش به شما کمک می کنیم و اکنون این مطالبه را دارند.
کد خبر: ۱۰۶۵۸۰۹
تاریخ انتشار: ۱۴ شهريور ۱۴۰۱ - ۱۲:۳۵ 05 September 2022

تابناک فارس به نقل از فارس: کارخانه قند ممسنی از آغاز واگذاری تا روزی که معاون اجرایی رئیس جمهور از آن بازدید کرد فراز و فرودهای بسیاری را طی کرد اما پیگیری شخص معاون رئیس جمهور مسیر جدیدی را پیش پای این کارخانه گذاشت.

با این وجود تا چندی قبل هیچ مسئولی از استان زحمت بازدید مستقیم از کارخانه قند ممسنی را به خود نداده بود. همه چیز به گزارش ها و بازدیدهای محلی ختم می‌شد.

در آخرین جلسه‌ای که برای تعیین تکلیف چهار کارخانه قدیمی استان برگزار شد، موضوع مزایده کارخانه در صورت عدم پایبندی مالک به تعهدات خود از سوی استاندار مطرح شد.

ورود شکر خام، ضامن راه‌اندازی کارخانه

این مسئله در حالی است که به گفته مالک کارخانه، تعمیرات و به روز رسانی واحد پایان یافته و با ورود شکر خام کارخانه آغاز به کار خواهد کرد.

در هم تنیدگی مسائل، سرانجام سبب شد 28 مرداد سیدرضا ساداتی، معاون امور صنایع سازمان صنعت، معدن، تجارت به عنوان یکی از نخستین مسئولان استانی از کارخانه قند ممسنی بازدید کرده و گزارش مستقیم آن را به استاندار ارائه دهد.

در همین راستا وی که از نزدیک اقدامات انجام شده در کارخانه را مورد ارزیابی قرار داده بود، به خبرنگار فارس گفت: از لحاظ فنی تفاوتی که قند ممسنی با آزمایش و سایر واحدها دارد، این است که کارخانه قند یک واحد کامل است، اما از آزمایش تنها یک اسکلت باقی مانده، فقط سوله های آن باقی است و چیزی به نام کارخانه وجود ندارد.

 

معاون صنایع سازمان صمت استان فارس با بیان اینکه منظور از اورهال ترمیم، اصلاح و حتی برخی موارد تعویض است، گفت: یک گروه به صورت پیمانکاری در کارخانه قند مشغول به کارند که بخش واحدها را اورهال کنند و در بازدیدی که داشتم، کاملا برای من روشن کردند که از 4 سانتریفوژ، 3 تا سالم هستند و یکی نیز نیاز به تعمیر دارد و یک قطعه را برای تعمیر فرستاده ایم.

ساداتی تصریح کرد: مجموعه ای که در کارخانه در حال فعالیت است، تیمی از بازنشستگان کارخانه قند فسا هستند و از نیروی انسانی بومی استان استفاده شده است. اینها نیز افراد ذی نفعی نبودند که مسائلی را پنهان کنند یا بیان نکنند، پس به عنوان پیمان کار صادقانه کار کردند.

وی افزود: فرآیند صفر تا صد را که کنترل کردم، ارزیابی ما این است که اگرچه این روند کامل نیست اما اقداماتی انجام شده است.

معاون امور صنایع سازمان صمت استان فارس گفت: البته در گفت وگوهایی که داشتیم روی درصدها اختلاف نظر بود، آنها معتقد بودند که بیش از 90 درصد کار انجام شده اما استنباط من روی 80 درصد بود.

وی ادامه داد: یکسری موارد بود که می گفتند با بعضی شرکتها قرارداد بسته شده، اما اعلام کردم قرارداد باید مستند باشد و این موارد از درصدی که می گفتند را کم کردیم.

وعده امیدبخش معاون اقتصادی رئیس‌‌جمهور

ساداتی گفت: با شخص مالک هم صحبت کردم، در خصوص بخش چغندر اعلام کرد که دستگاه مورد نظر از آلمان خریداری شده و در حال انتقال به کشور است اما استدلال آنها این بود که ما تا اینجا کار را جلو بردیم و نیاز به کمک داریم.

وی تصریح کرد: در جلسه ای که در نهاد ریاست جمهوری در تهران برگزار شد، گویا سرپرست وقت معاونت اقتصادی وعده داده بود که شما تعمیرات و اورهال را کامل کنید، ما از نظر سرمایه در گردش به شما کمک می کنیم و اکنون این مطالبه را دارند.

 

ساداتی به ارائه گزارش بازدید به استاندار اشاره کرد و گفت: در جلسه ای که با آقای استاندار داشتیم، طی گزارشی به ایشان گفتم: استدلال مالک کارخانه اکنون این است که ما این اقدامات را انجام دادیم و همین الان علیرغم تعطیلی واحد به 40 نفر حقوق، بیمه و مزایا پرداخت می شود. این افراد متخصص و هسته اصلی تولید هستند که متولیان کارخانه آنها را حفظ کرده اند; جمع بندی ما این است اگر از سوی شما و مجموعه استانداری امیدی به آنها داده شود، کار تسریع پیدا می کند.

وی به ادامه گفتگو با استاندار اشاره کرد و بیان کرد: به استاندار عرض کردم برای من به عنوان یک کارشناس مشخص شده که در کارخانه کار شده است. کار البته تمام نشده اما اقدامی انجام شده و قسمت کوتاهی در بخش شکر مانده است.

گام به گام تا بازگشایی کارخانه قند

معاون سازمان صمت استان فارس گفت: در بخش تصفیه شکر یک بخش هایی باقی مانده که صحبتشان این بود اگر شکر خام برسد، سرعتمان را بالا می بریم و سریع می توانیم این مسائل را جمع کرده و راه اندازی کارخانه را آغاز کنیم.

وی افزود: در گفتگو با استاندار گفتم تکلیف شکر خام هرچه زودتر روشن شود. حالا یا با روش کارمزدی، یا از یک بازرگان خریداری شود یا خودشان وارد کنند، به هر کدام از این روش‌ها مشکل شکر خام حل شود و بخش چغندر هم در بازه زمانی آذر و دی راه اندازی می شود.

ساداتی تصریح کرد: معادل همین کارخانه، کارخانه قند یاسوج بود که اورهال و راه اندازی آن 16 ماه طول کشیده است و سرعت گروه قند ممسنی خوب بوده است.

معاون امور صنایع سازمان صمت استان فارس گفت: مالک پس از پایان هفته دولت در کمیسیون کارگری با حضور معاون سیاسی اجتماعی استاندار از شرایط کارخانه گزارش داده و همزمان مستندات خود را به استاندار ارائه کند، تا اعتمادسازی و شفافیت بیشتری بین وی و مجموعه دولت ایجاد شود.

ساداتی خاطرنشان کرد: من خیلی امیدوارم این واحد که تنها واحد صنعتی منطقه محروم رستم و ممسنی است، راه بیفتد و ظرفیت اشتغال خوبی برای در آن منطقه ایجاد شود.

به گزارش فارس؛ اصلی ترین مانع برای گردش دوباره چرخ کارخانه قند ممسنی، نبود شکر خام به عنوان خوراک کارخانه است، که تهیه آن به اعتبار مالی بسیاری نیاز دارد.

بالا بودن این رقم سبب شده هم مالک از تهیه آن به تنهایی ناتوان باشد، هم مجموعه دولت به راحتی امکان در اختیار گذاشتن آن را به بخش خصوصی ندارد.

بی اعتمادی میان طرفین به دلیل سالها تعطیلی کارخانه و دوری متولیان آن از استان فارس نیز گره کار را کورتر کرده است.

 

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار