مدیر جهاد کشاورزی شهرستان فامنین از آغاز کشت پاییزه محصولات زراعی در شهرستان فامنین از مهر ماه خبر داد و گفت: کشت محصولات زراعی از مهرماه آغاز شده و تا پایان آبان ماه به طول خواهد انجامید.
کد خبر: ۱۰۷۳۰۹۸
تاریخ انتشار: ۲۹ مهر ۱۴۰۱ - ۱۷:۵۶ 21 October 2022

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان فامنین از آغاز کشت پاییزه محصولات زراعی در شهرستان فامنین از مهر ماه خبر داد و گفت: کشت محصولات زراعی از مهرماه آغاز شده و تا پایان آبان ماه به طول خواهد انجامید.


به گزارش تابناک همدان، منصور خزایی اظهار داشت: در این خصوص برنامه ریزی های لازم برای کشت مطلوب و رسیدن به اهداف مورد نظر تدارک دیده شده است.

وی افزود: درسال زراعی گذشته شاهد کاهش قابل ملاحظه بارندگیها نسبت به بلندمدت بودیم که متاسفانه طبق پیش بینی های انجام شده  بارش در فصل پاییز امسال همچنان کاهش معناداری نسبت به بلندمدت خواهد داشت ودر دوماه مهر وآبان وضعیت بارش چندان مناسب نمی باشد وامیدواریم در ماه آذر ،شرایط بارشی کشور و استان قدری متعادل ودر شرایط نرمال باشد لذا این موضوع اهمیت بیمه محصولات کشاورزی را بیش از پیش می نماید.

خزایی ادامه داد: برای سال زراعی جدید پیش بینی می گردد 50هزار 500هکتار از اراضی زراعی این شهرستان به کشت غلات پاییزه اختصاص یابد که از این سطح حدود37 هزار هکتار به کشت گندم دیم، 4هزار 600هکتار گندم آبی، 5 هزار هکتار جو دیم و 3هزار 900 هکتار جو آبی اختصاص می یابد که تا این تاریخ  حدود 30 درصد از سطح مورد انتظارزیر کشت رفته است  .

این مقام مسئول گفت: در این سال زراعی 195 هکتار کشت کلزا از تاریخ 15 شهریور ماه تا 10 مهرماه  انجام پذیرفت که در راستای تحقق اهداف اجرای الگوی کشت محصولات زراعی ،کشت کلزا به عنوان یکی ازکشتهای پیشنهادی که باعث پایداری تولید غلات به ویژه  گندم می شود مورد تاکید کارشناسان  می باشد البته یکی از مشکلات مهم توسعه کشت این محصول در شهرستان فامنین عمومی بودن اکثر چاه های آب این شهرستان و عدم امکان آبیاری در تاریخ مناسب می باشد که باعث افت عملکرد می گردد لذا پیشنهاد می گردد کلزاکاران محترم همیشه  قبل از کشت نسبت به برنامه ریزی آبیاری و کشت در تاریخ مناسب اقدام نمایند.

وی به میزان مصرف بذر اشاره کرد وابراز داشت: در اراضی دیم میران مصرف بذر به طور متوسط 110  کیلو گرم و در اراضی آبی ۱۸۰ تا ۲۲۰ کیلو گرم  در هکتار کفایت می نماید و نباید بیشتر از این میزان کشت کنند وبا استفاده از دستگاههای مناسب کشت در اراضی آبی ودیم رعایت مقدار توصیه شده از تلفات بذر وتحمیل هزینه اضافه به کشاورزان جلوگیری می نماید .در حال حاضردر این شهرستان 6 شرکت تعاونی و یک شرکت بخش خصوصی زیر نظر جهاد کشاورزی در حال تدارک و توزیع کود و بذر می باشند و توزیع کود صرفا از طریق صدور حواله الکترونیکی انجام می گردد  و تا این تاریخ  650تن بذور اصلاح شده گندم ، جووکلزا برای کشتهای پائیزه این سال زراعی به شهرستان حمل ودر اختیار کشاورزان قرار گرفته است ومشکلی جهت تامین بذر برای کشاورزان محترم شهرستان نداریم.

 خزایی ادامه داد: با توجه به ضرورت افزایش تولید علوفه های پاییزه ،پایداری تولید در دیمزارها ، افزایش ماده آلی خاک وتناوب زراعی بهینه توسعه کشت لگومهای دیم پاییزه  نظیر ماشک وخلر ونخود علوفه ای   در تناوب با غلات در برنامه کشتها قرار گرفته  که در قالب طرح جهش تولید وبا هدف جایگزین کردن تناوب بجای آیش  وتوسعه علوفه دیم ، دانه های روغنی مثل گلرنگ، حبوبات  با هدف  حذف آیش طی 5 سال اجرا می گردد. 

قابل ذکر است بیمه محصولات کشاورزی آغاز گردیده  که امید است با توجه به اهمیت آن به عنوان اقدامی پیشگیرانه در مقابله با خسارات غیر مترقبه وپیش بینی شروع بارندگی ها از اواخر پاییز ،کشاورزان محترم هر چه سریعتر نسبت به عقد قرارداد اقدام نمایند.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار