کد خبر: ۱۰۷۳۶۵۶
تاریخ انتشار: ۰۲ آبان ۱۴۰۱ - ۱۷:۴۳ 24 October 2022
 
 

براساس نظر کارشناسان نجوم، خورشید گرفتگی جزئی سال 1401، فردا (سه شنبه) سوم آبان ماه به وقت جهانی از ساعت ۹ صبح از شمال اروپا (جزیره ایسلند) آغاز و در ساعت ۱۳ در شمال اقیانوس هند به پایان می‌رسد. در بازه زمانی ۴ ساعته این خورشید گرفتگی رصد آن در ایران هم امکان پذیر است.

براساس دستورات شرع مقدس اسلام، نماز آیات، از نمازهای واجب است که هنگام رخ‌دادن برخی حوادث طبیعی مانند زلزله، خورشیدگرفتگی (کسوف)، ماه‌گرفتگی (خسوف)، بادهای سرخ و زرد و رعد و برق در صورتی که موجب ترس بیشتر مردم شود بر انسان واجب می شود.

دستور خواندن نماز آیات به دو صورت ذیل است:

نماز آیات دو رکعت است و هر رکعت آن پنج رکوع دارد: در شیوه نخست قبل از هر رکوع، یک حمد و یک سوره خوانده می‌شود. در شیوه دوم سوره به پنج قسمت تقسیم می‌شود و قبل از هر رکوع یک قسمت از آن خوانده می‌شود در این صورت، در هر رکعت، فقط قبل از رکوع اول، سوره حمد خوانده می‌شود و قبل از رکوع‌های دیگر، فقط یک قسمت از پنج قسمت سوره دیگر.

نماز آیات اگر به سببی غیر از خورشیدگرفتگی و ماه‌گرفتگی باشد، هر زمان که به جا آورده شود، به نیت ادا است؛ اما نماز آیات خورشید گرفتگی و ماه‌گرفتگی باید در زمان گرفتگی خورشید و ماه خوانده شود و اگر خوانده نشود، باید قضایش به جا آورده شود.

گفتنی است کل گرفت در تهران ۲ ساعت و ۲۲ دقیقه است که شروع آن به وقت ایران ۱۳:۴۱ بوده و تا ۱۶:۰۹ دقیقه قابل رؤیت است.

 

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار